احمدرضا صباغي
روزنامه نگار
پس ازانجام توافق هستهاي واجراي برجام يکي از مهمترين صنايع کشورکه در آن شاهد تغييرات چشم گير بوديم صنايع هوايي است. درواقع از همان نخستين روزهاي اجراي برجام وحتي قبل از آن صحبتهاي مختلفي مبني برحضور کمپانيهاي هواپيماسازي در کشور مطرح شد به طوري که پس از توافق ايران با کمپاني هواپيماسازي ايرباس فرانسه در بهمنماه سال گذشته بارها گمانهزنيها واخباري به گوش رسيد که حکايت از نهايي شدن قرارداد ميان دو طرف داشت اما در اين کش وقوسها مجلس نمايندگان آمريکا مانعي جدي به منظورفروش هواپيما ازسوي کمپانيهاي هواپيماسازي ايرباس وبويينگ به ايران شد که همين موضوع موجب دست به عصا حرکت کردن مديران ارشد اين دو کمپاني هواپيماسازي اروپايي شد اما اختلاف نظرهاي متعدد بين دولت ومجلس نمايندگان آمريکا برسر موضوع فروش يا عدم فروش هواپيما به ايران موجب شده است که ابهامات فراواني درباره موضوع قرارداد ايران با کمپانيهاي هواپيماسازي ايرباس وبويينگ مطرح شود.درحقيقت تاکيد وزارت خزانهداري آمريکا – اوفک – براين موضوع که وارد کردن هر هواپيماي جديد به ايران بايد با مجوز اين نهاد باشد، باعث شده فرآيند نهايي شدن مذاکرات ايران با شرکتهايي مانند ايرباس و بوئينگ طولانيتر از حد معمول شود.البته وزيرراه وشهرسازي در سخنان خود بارها از حل شدن مشکل ورود هواپيماهاي جديد به کشور سخن گفته است هر چند عباس آخوندي هم مانند بسياري از ديگر مقامهاي کشورمان اطلاع دقيقي از زمان دريافت مجوز نهايي اوفک ندارد اما بر تامين مالي لازم به منظور ورود هواپيماهاي جديد به کشور تاکيد کرده است. در حقيقت سنگ اندازيهاي اخير که به نظر ميرسد تا حدودي هم تاثير گذار بوده است مانع از ورود هواپيماهاي جديد به کشور شده است به طوري که اوفک يا همان مجوز وزارت خزانه داري آمريکا در شرايط کنوني به عنوان يک سد بزرگ به منظور ورود هواپيماهاي جديد به کشور محسوب ميشود. از سوي ديگر بويينگ وايرباس دوکمپاني هواپيماسازي فرانسوي وآمريکايي درطول مدتي که از اجراي برجام ميگذرد هرگز از هيچ تلاش وکوششي به منظور فروش هواپيما به ايران دريغ نکردهاند ولي وزارت خزانه داري آمريکا در شرايط کنوني به عنوان يک چراغ قرمز مهم براي اين دوکمپاني هواپيماسازي جهان به شمارميآيد. در واقع با توجه به وقوع چنين اتفاقي در صنايع هوايي کشورمان به نظر ميرسد که بايد از سوي مسئولان ارشد هوايي ايران تدابير لازم به منظور برخورد با کارشکنيهاي وزارت خزانه داري آمريکا پيش بيني شود تا با ورود هواپيماهاي جديد به کشورمان صنايع هوايي ايران روزهاي خوبي را سپري کند. از طرف ديگر در فضاي پسا برجام بوجود آمده نبايد از همکاري دوکمپاني هواپيماسازي بويينگ وايرباس به منظور انجام تعميرات هواپيماهاي معيوب کشورمان غافل شد به طوري که مديران ارشد هوايي ايران بايد با بسترسازيهاي لازم به منظورحضورمتخصصان اين دوکمپاني معتبر هواپيماساز به کشورمان در جهت تعمير هواپيماهاي فرسوده کشورمان گام بردارند.بنابراين دوکمپاني بويينگ وايرباس براي وارد کردن هواپيماهاي خود به ايران نيازمند مجوز اوفک يا همان چراغ سبز وزارت خزانه داري آمريکا هستند تا با وقوع اين اتفاق پس از گذشت سالهاي متمادي شاهد حضورهواپيماهاي نو وتازه نفس در ايران باشيم.