کد خبر: ۳۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
محمدجواد ظريف:
وزير امور خارجه معتقد است کساني که صدور نامه آرامش بخش براي بانکهاي خارجي علاقه مند به همکاري با ايران را زير سوال برده‌اند، با طرح «حرفهاي بي مورد و بي معني » سوء استفاده سياسي کرده‌اند.


وزير امور خارجه معتقد است کساني که صدور نامه آرامش بخش براي بانکهاي خارجي علاقه مند به همکاري با ايران را زير سوال برده‌اند، با طرح «حرفهاي بي مورد و بي معني » سوء استفاده سياسي کرده‌اند.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در پايان سفر دوره اي خود به 6 کشور آمريکاي لاتين به خبرنگاران گفت: «متاسفانه برخي دوستان در کشور از اين اصطلاح آگاهانه سوءاستفاده کردند در حالي که معنا و کارکرد آن را مي‌دانستندوي توضيح داد: نامه آرامش بخش اصطلاحي در روابط بانکي است که براساس آن، وزارت خزانه داري آمريکا نامه اي به بانکها مي‌دهد که نگران مراوده با کشورها نباشند.ظريف افزود: آنها ده‌ها مورد از اين نامه را طي سه سال گذشته حتي قبل از برجام صادر کرده‌اند، چون برخي بانکها براي اينکه با ديگر کشورها بويژه کشوري که از تحريم خارج مي‌شود، درخواست چنين نامه اي دارند.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد که کشورهاي ذيربط بطور مستقيم درخواست خود را مطرح مي‌کنند و ما نيز به‌امريکايي‌ها فشار مي‌آوريم که بر اساس تعهداتشان، اين نامه را صادر کنند.ظريف گفت: بانک‌ها و بخش‌هاي اقتصادي از صدور اين نامه استقبال مي‌کنند چون کار خوبي است اما برخي دوستان که مي‌خواهند از هر دستاوردي براي اهداف سياسي سوء استفاده کنند، حرف‌هايي بي مورد و بي معني زدند که‌اميدوارم به بتدريج هدايت شوند.

اين اظهارات ظريف واکنش به آن دسته از منتقدان دولت يازدهم است که از درخواست صدور نامه آرامش بخش انتقاد کرده و آن را نوعي امان نامه توصيف کرده‌اند.ظريف تصريح کرد: احساس مي‌کنيم آمريکاي لاتين منطقه اي مستعد براي ارتباطات با ايران است و با توجه به روابط بسيار خوب سياسي موجود لازم است اين روابط را با مناسبات گسترده اقتصادي تحکيم ببخشيم.

وي درباره زمان دستيابي به نتايج ملموس اين سفر در عرصه اقتصادي اظهار داشت: نتايج اقتصادي در روابط بين الملل در هيچ شرايطي يک شبه بروز نمي‌کند.وزير امور خارجه افزود: نتيجه مشخص اين سفر آن است که بخش خصوصي ما توانسته است با مسئوليت‌ها و توانمندي‌هاي کشورهاي ياد شده آشنا شود و زمينه‌هاي همکاري مشترک را بررسي کند اما از اين پس اين بستگي به همت دوستان بخش خصوصي ما دارد که تا چه ميزان موضوع را پيگيري و از موقعيت‌هاي بوجود آمده استفاده کنند.

ظريف خاطرنشان کرد: ما شرايط ايجاد زمينه براي حضور فعال بخش خصوصي در جهت صادرات خدمات فني و مهندسي، کالاهاي غيرنفتي و تبادلات کالا با استفاده از توان ترانزيتي جمهوري اسلامي‌و مجموعه‌امکاناتي که مي‌توانيم در اختيار اين بخش قرار دهيم را ارائه کرده‌ايم و از اين به بعد نيز در خدمت بخش خصوصي خواهيم بود.

وي با اشاره به انجام 6 سفر دوره اي طولاني مدت با فعالان بخش خصوصي به نقاط مختلف دنيا براي گسترش معادلات اقتصادي ايران با ديگر کشورها که عمدتا پس از برجام صورت گرفته است، گفت که اين گونه سفرها در آينده نيز ادامه خواهد يافت.ظريف از برنامه خود براي سفر به کشورهاي آفريقايي، آسياي جنوب شرقي و منطقه شرق آسيا در ماه‌هاي آينده خبر داد.

برچسب ها: ظریف ، بانک ، آرامش بخش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار