کد خبر: ۳۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
افزایش توزیع غذاهای آلوده و کالاهای قاچاق درکنار خیابان
آلودگی هوا، ریزگردها و درشت گردها، بیماری های فصلی، ویروسها و میکروبهای سرگردان و بسیاری از معضلات و مشکلات بیانگر این است که در توزیع مواد غذایی باید قدری دقت کنیم و مهمتر اینکه در عرضه مواد غذایی با بسته بندی های غیر استاندارد و در فضای باز باید به شدت برخورد شود.
کورش شرفشاهی – آلودگی هوا، ریزگردها و درشت گردها، بیماری های فصلی، ویروسها و میکروبهای سرگردان و بسیاری از معضلات و مشکلات بیانگر این است که در توزیع مواد غذایی باید قدری دقت کنیم و مهمتر اینکه در عرضه مواد غذایی با بسته بندی های غیر استاندارد و در فضای باز باید به شدت برخورد شود. اما هر روز به هر بهانه ای با توزیع این قبیل مواد غذایی رو به رو هستیم. یک روز به بهانه ماه مبارک رمضان با دیگ های آش و حلیم در گوشه و کنار خیابان رو به رو می شویم و روز دیگری به مناسبت ایام نوروز، آجیل های فله ای کنار خیابان روی پارچه ها انباشته می شود تا چشم بینندگان را جلب کند. البته مناسبتهای گوناگونی از جمله شب چله نیز وجود دارد که بر این موارد دامن می زند.

سرازیری سودهای کلان به قیمت آلودگی

سرازیر شدن سود بالای مواد غذایی به جیب فروشندگان کنار خیابانی، مساله قابل تامل دیگری است. سودهایی که هیچ مجوزی را در پی ندارد. سودی که گهگاهی بالغ بر 90 میلیارد تومان برآورد می شود. البته در کنار آن بر خرید محصولات از مراکز مجاز تاکید شده است. اما سرنوشت این مراکز غیر مجاز، همچنان در هاله ای از ابهام فرو رفته است. گاهی تابلوهای مجوز بهداشت، عضویت در اتحادیه و هر آنچه که بتواند رسمیت این مراکز را تایید کند، دیده نمی شود و البته دستفروشان، محلی برای نصب تابلوها ندارند. هیچ سندی مبنی بر عضویت در اتحادیه مرتبط ندارند. با گذر از خیابان‌های پر رفت‌ و آمد تهران، رقم این مراکز را نجومی تر از آمار اتحادیه خواهید دید. آیا یک پلمپ و بعد احتمالا با اعمال جریمه‌ای، شکسته شدن پلمپ می تواند ضامن سلامتی افراد باشد؟

به خطر افتادن سلامتی مردم

در این رابطه رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت نسبت به افزایش توزیع غذاهای آلوده در کنار خیابان و به خطر افتادن سلامتی مردم هشدار داد.سیدناصر حسینی در گفتگو با صداوسیما با اشاره به اینکه شهرداری باید مانع از فعالیت این افراد شود افزود: ارائه غذا با قیمت های از هزار تا ۴ هزار تومان غیر منطقی و نشان دهنده استفاده از مواد بی کیفیت مانند سنگدان و پوست مرغ در طبخ این غذاهاست.وی شیوع بیماریهای انگلی را ناشی از مصرف این نوع غذاها دانست و تصریح کرد: در شش ماهه گذشته حضور این واحدهای سیار که هیچگونه مجوزی از وزارت بهداشت و اتحادیه دریافت نکرده اند در سطح شهر اقدام به توزیع غذا می کنند.رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش با اشاره به اینکه محل طبخ این غذاها مشخص نیست افزود: برای حفظ سلامت مردم همه واحدهای پروانه دار عرضه کننده غذا از سوی ماموران بهداشت به طور دائم مورد بررسی قرار می گیرد ، هر ۳ سال موظف به شرکت در دوره های آموزشی جدید هستند و کارگران شاغل در این مراکز نیز هر ۶ ماه باید آزمایش روده و معده داشته باشند.حسینی با هشدار جدی به مردم و اینکه از مصرف اینگونه غذاها پرهیز کنند گفت: جمع آوری این واحدهای سیار بر عهده شهرداری است که تا کنون برخوردی نکرده است.

فروش خیابانی مواد غذایی ممنوع

از سوی دیگر یک کارشناس اداره غذا در سازمان غذا و دارو با انتقاد شدید از توزیع مواد غذایی در کنار خیابانها گفت: توزیع مواد غذایی بدون در نظر گرفتن شرایط بهداشتی مراکز توزیع برای سلامتی مصرف کنندگان خطرناک است.مینو حاجیان با اشاره به برخی از موارد توزیع غیر بهداشتی مواد غذایی به بحث توزیع خشکبارها اشاره کرد و افزود: خشکبارها باید در مکان مناسبی در مغازه ها عرضه شوند؛ بنابراین آنها نباید بیرون مغازه و کنار خیابان فروخته شوند. وی با اعلام اینکه خشکبارهای کنار خیابان، آلودگی های زیادی را به خود جذب می کند و به همین علت نباید بیرون از مغازه ها عرضه شوند افزود: خرید آجیل یکی از خریدهای مردم است اما باید در خرید این محصول دقت کافی داشت.

نظارت بر بازارهای روز کافی نیست

اما یکی از مواردی که به عرضه مواد غذایی رسمیت می دهد، بازارچه هایی است که به صورت روزانه در گوشه کنار شهر برگزار می شود که متاسفانه شاهد فروش اجناس قاچاق و اجناس فاقد تاییدیه های بهداشتی در این بازار روز هستیم و همین امر باعث شده برخی از آنها جمع آوری شوند. بخش دیگر این بازارچه ها مشکلات بهداشتی است که با توجه به پراکنده شدن زباله ها و پسماندها در محیط بازارچه های روز، طبیعتاً سبب تجمع حیوانات و حشرات می شود که می توانند ناقل بیماریها باشند.

البته اگر نظارت کافی بر این بازارچه ها باشد، می توان بسیاری معضلات آن را کاهش داد. هر چند کارشناسان از این بازار روز بازدید می کنند ولی با توجه به حجم زیاد مراجعه کنندگان این بازدیدها کافی نیست. مواد خوراکی و آشامیدنی رو باز در این بازارهای روز در شرایط نامطلوب عرضه می شود که به صورت مستقیم با گرد و غبار در ارتباط هستند و مشکلات بهداشتی را ایجاد می کند. نکته دیگر نظارت های کافی در زمان ورود و عرضه کالا در این بازارهاست بدین معنا که اگر اجناس روبازی مانند ماست، پنیر و... در این بازار عرضه نشود یا در شرایط مطلوب و بسته بندی عرضه شوند، بخشی از مشکلات کاهش می یابد.

نکته دیگر در مورد اجناس قاچاق کشف شده غیر ا ستاندارد در این بازارهای روز است به نوعی که بر اساس اعلام مسوولان در بازدیدهای انجام شده از بازارهای روز، مواردی شامل لوازم آرایشی، بهداشتی و کرمهای غیر مجاز و حتی فاقد مارک دیده شده که که جمع آوری و معدوم شده اند.

از سوی دیگر کی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود نیروی نظارتی در معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی تصریح می‌کند: متاسفانه نیروی نظارتی کافی نداریم. این مسئله نه‌تنها برای این مورد بلکه برای بقیه موارد هم مشکل‌ساز می‌شود. سازمان غذا و دارو نیز باید درگیر این مسئله باشد.

حسینعلی شهریاری می افزاید: بارها از دولت خواستیم این مسائل نظارتی را که مربوط به معاونت بهداشتی، سازمان غذا و دارو یا سازمان استاندارد می‌شود را پیگیری کرده و آن را افزایش دهند. ولی می‌گویند چون تعداد نیروها در دستگاه‌های مذکور مازاد است، استخدام جدید صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید به مردم آموزش‌های لازم را بدهیم که تنها از مراکز مجاز فروش محصولات مواد غذایی خود را خریداری کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید جریمه های اساسی در این زمینه افزایش یابد، می‌افزاید: برای نظارت به گوشه و کنار شهر تهران که جزء کلان‌شهرها به‌حساب می‌آید، چقدر نیرو باید به کار گرفته شوند؟ جریمه سنگینی هم برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

برچسب ها: آلوده ، غذا ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر: