کد خبر: ۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
شرایط رقابت برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی پوشاک عادلانه شود
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: بزرگترین خواسته تولیدکنندگان پوشاک از دولت و به ویژه وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت پوشاک این است که از عرضه کالاهای جعلی و قاچاق در سطح کشور جلوگیری کند.

آغاز برگزاری نمایشگاه پوشاک یکی از مباحث جدی برای این بخش از اقتصاد کشور است. زیرا مردم می توانند توان تولید کننده داخلی را مشاهده کنند و از سوی دیگر تولید کننده داخلی نیز بازارهای مورد هدف خود را شناسایی کند. اما گویا انتقاد هایی وجود دارد که باعث توجه مسوولان می شود وبهترین فرصت برای تعامل دولت با بخش خصوصی در بخش پوشاک ایجاد شده است. در این رابطه دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: بزرگترین خواسته تولیدکنندگان پوشاک از دولت و به ویژه وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت پوشاک این است که از عرضه کالاهای جعلی و قاچاق در سطح کشور جلوگیری کند. مهدی یکتا در گفت وگو با صدا و سیما افزود: عرضه کالاهای قاچاق، ضربه بزرگی به برندهای ایرانی وارد می کند ضمن اینکه اعتماد مصرف کننده ها را از بین می برد و ارزشهایی را نیز حاکم کرده است از طرفی هزینه های حضور برندهای خارجی در بازار ایران بسیار پایین تر از برندهای داخلی است که همه اینها سبب می شود که شرایط رقابت برای داخلی ها بسیار سخت تر از خارجی ها باشد.وی اضافه کرد : امسال دوره خاصی برای صنعت پوشاک است زیرا با تاکیدات مسئولان عالی نظام برای مبارزه با قاچاق و اعتلا بخشی به کالای ایرانی، برخوردها در سطح عرضه با کالای قاچاق شروع شده که اگر به همین روال ادامه یابد در ۳ تا ۴ سال آینده می توانیم سهم بازارمان را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم به شرط اینکه موانع و مشکلاتی که از سوی نهادهای مختلف با آن درگیر هستیم کمتر شود.یکتا افزود: برای بالا بردن تابلوی تبلیغاتی تولید داخل مشکل داریم و ایی در حالی است که همه فروشندگان کالاهای خارجی به راحتی انواع تبلیغات و بیلبوردهای تبلیغاتی را در اختیار دارند.وی گفت: برند ایرانی به محض اینکه می خواهد تابلوی خود را به نمایش بگذارد انواع نهادها به بهانه اینکه نام برند باید ثبت شود و در فرهنگ لغت دارای مفهوم خاص باشد برای تبلغات تولید داخل اخلال ایجاد می کنند.دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: حداقل خواسته ما این است که این مشکلات را نداشته باشیم و تولیدکننده دلش به این خوش باشد که به جای واردات از تولید داخل حمایت می شود و زمینه اشتغال عده ای را فراهم کرده است.یکتا افزود: هم اکنون ۲۰۰ واحد بزرگ صنعتی و ۲۰ هزار واحد صنفی کوچک در صنعت پوشاک فعال هستند که ۳ و نیم میلیون نفر اشغال مستقیم را ایجاد کرده اند.یکتا گفت: نمایشگاه پوشاک عرصه ای برای بالا بردن سهم پوشاک داخلی است که هم اکنون سهم ۳۰ درصدی از بازار داخل را دارد همچنین فرصتی است تا تولیدکنندگان و برندهای ایرانی به واحدهای توزیع و مراکز خرید متصل شوند و از طریق شعبات و نمایندگی ها بتوانند سهم خود را در بازار داخل افزایش دهند.وی با بیان اینکه حضور خارجی ها در نمایشگاه بسیار مهم است، افزود : اصل رقابت را منتفی نمی دانیم و حاضر به رقابت هستیم اما شرایط برای رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی عادلانه نیست و همیشه حتی در برگزاری نمایشگاه هم بی عدالتی ها در برخورد با تولیدکنندگان داخلی دیده می شود.

هیاهوی بازار پوشاک ترکیه علیه نساجی ایران

اگرچه صنعت نساجی ایران رقبای بسیاری دارد اما ایران و ترکیه در سال های گذشته وضعیتی مشابه یکدیگر داشتند که با گذشت زمان صنعت نساجی ترکیه از ایران پیشی گرفت. البته به دلیل برخی از مشکلاتی که پس از کودتای نافرجام اتفاق افتاد، ترکیه از مدار تولید فاصله گرفت و این کودتا تاثیرات مخربی بر جای گذاشت.در این رابطه مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن تجارت درگفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به گذشت کمتر از یک ماه ازکودتای نافرجام درترکیه نمی توان آمار دقیقی ازتاثیرات نامطلوب این موضوع در اقتصاد این کشور ارایه داد اما آنچه که مسلم است، این اتفاق به صنایع مختلف ترکیه ضربه وارد می کند و درجذب سرمایه های خارجی نیز مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. مهدی اسلام پناه افزود: هرچند در سالهای گذشته ترکیه ازمدار تولید محصول فاصله گرفته و به سمت تولید دانش و تکنولوژی پیش رفته است اما تحت تاثیر اتفاقات سیاسی اخیر، مولفه بازار دچار تحریک شده و کمپانی های پوشاک این کشور با کاهش فروش روبرو شده اند.این کارشناس صنعت بیان کرد:ترکیه قطعا ازمدار سرمایه گذاری امن منطقه خارج خواهد شد و دیگر برای سرمایه گذاران خارجی قابل اعتماد نیست.اسلام پناه تصریح کرد:صنعت نساجی یکی از صنایع اصلی و مهم هر کشوری محسوب می شود که موتور محرکه آن صنعت پوشاک است؛اصلی ترین مولفه تاثیرگذار درصنعت پوشاک، برندینگ است و ما باید سعی خود را بر این موضوع قرار دهیم که در فرصت پیش آمده برندهای ایرانی را در منطقه مطرح کنیم.وی ادامه داد:ما باید محصولاتمان را در بین کشورهای اسلامی و همچنین دیگر کشورها به نمایش بگذاریم تا بتوانیم بازار همگرای منطقه را تصاحب نماییم .مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه صنعت نساجی باید در اولویت فعالیت های دولت قرار بگیرد، تاکید کرد:درشرایط جدید بوجود آمده برای کشورمان و رفع تحریم ها باید سعی کنیم تا بازارهای حداکثری برای پوشاک و صنایع نساجی داخلی بوجود آوریم و از آنجاییکه که منطقه ما دارای بیشترین توریست در دنیاست،با سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب می توانیم ازاین امر جهت فروش هرچه بیشتر منسوجات داخلی بهره ببریم.

متزلزل شدن دو رکن درآمدزای ترکیه

اما محمد حسین برخوردار کارشناس اقتصادی خصوص تاثیر سرمایه گذاری های بلند مدت در ترکیه پس از ناامنی های اخیر گفت: اتفاقات اخیر سبب شد تا سرمایه گذارانی که در بخش تولید در این کشور سرمایه گذاری کرده اند، قادر به خروج منابع مالی خود نشوند و از طرفی مشکلاتی برای ورود سرمایه گذاران جدید که با مطالعات خود این کشور را به عنوان بازار برای خود انتخاب نموده اند، ایجاد شود. وی تصریح کرد: این کشور باید از طریق ایجاد امنیت، زمینه را برای جذب سرمایه گذاری فراهم نماید چرا که سرمایه گذاران در بخش هایی اقدام به صرف منابع مالی خود می کنند که از به یغما نرفتن سرمایه خود، اطمینان خاطر داشته باشند.

برخوردار بیان کرد:‌ در حال حاضر به دلیل کمبود مشتری، صادرات پوشاک ترکیه به دیگر کشور ها و نیز بخش درآمدی حاصل از این صادرات کاهش پیدا کرده اما ورود پوشاک غیر قانونی به ایران به روال سابق ادامه پیدا خواهد کرد.این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: از آنجایی که کشور ما نیز از صنعت نساجی خوبی برخوردار است می تواند در ترکیه سرمایه گذاری کند اما با توجه به شرایط اقتصادی بدی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، خروج سرمایه از کشور امری غیر منطقی است.

برچسب ها: پوشاک ، برند ، قاچاق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار