کد خبر: ۳۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
«تجارت» از الزامات بهبود و گسترش توليد صادرات محور در صنايع گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: صنعت خودروي ايران، سال‌هاست كه تبديل به يكي از بزرگترين و مهمترين صنايع كشور شده است. طي ماه‌هاي گذشته از برجام و لغو تحريم‌هاي اقتصادي كمپاني‌هاي مختلف خارجي براي حضور، سرمايه‌گذاري و توليد محصولات جديد در بازارهاي ايران پيش‌قدم شده‌اند. با اين حال مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام كرده‌اند كه بازارهاي صادراتي براي خودروهاي جديد، يكي از اولويت‌هاي آنهاست.
به گزارش تجارت آنلاين، كارشناسان زيادي معتقدند كه هنوز شرايط براي توليد صادرات‌محور در صنعت خودروسازي كشور فراهم نيست. آنها مي‌گويند هنوز هم توليد بسياري از محصولات در گروه‌هاي خودروسازي و حتي در ميان قطعه‌سازان با هزينه‌هاي سربار زيادي مواجه است و اين موضوع امكان رقابت خودروسازان ايراني را در بازارهاي خارجي با دشواري‌هاي فراواني مواجه مي‌كند.
به عبارت ساده‌تر مي‌توان گفت هنوز زيرساخت‌هاي مورد نياز براي توليد صادرات محور خودرو در كشور وجود ندارد. اين در حالي است كه كمپاني‌هاي خارجي در قراردادهاي جديد خود ضمانت صادرات محصولات و توليدات جديد را داده‌اند. از سوي ديگر فعالان صنايع قطعه‌سازي و خودروسازي كشور معتقدند با كنترل دقيق‌تر كيفيت توليدات و كاهش هزينه‌هاي توليد مي‌توانند خود را براي حضور در بازارهاي صادراتي ديگر كشورها آماده كنند.

برنامه‌ريزي براي توليد صادرات محور خودرو
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم، بارها اعلام كرده كه توليدكنندگان، قطعه‌سازان و خودروسازان داخلي بايد خود را براي حضور در بازارهاي ساير كشورها آماده كنند و توليد صادرات‌محور را در دستور كار خود قرار دهند. اراده جدي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي حضور خودروهاي توليد داخل در بازارهاي خارجي زماني به خوبي نمايان شد كه الزام صادرات محصولات جديد خودروسازان به عنوان يكي از بندهاي اصلي در قراردادهاي جديد با خودروسازان خارجي گنجانده شد. بر اين اساس كمپاني‌هاي خارجي در همين ابتدا قبول كرده‌اند كه ضمن آغاز توليد محصولات جديد با 40 درصد داخلي‌سازي، پس از گذشت مدت زمان دو ساله، 30 درصد محصولات توليد شده را به بازارهاي ساير كشورها صادر كنند. طي سال‌هاي گذشته نيز محصولات توليد شده توسط خودروسازان بزرگ داخلي به كشورهاي همسايه مانند عراق، افغانستان و آذربايجان صادر شده است. از طرف ديگر مدتي قبل ايجاد خط توليد خودروهاي ايران در چند كشور منطقه نيز در دستور كار قرار گرفته است.

توسعه صادرات نیازمند تقویت زیرساخت‌ها
در همين ارتباط يك عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان مي‌گويد: سهم ایران در صادرات قطعات خودرو نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است. محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با خبر خودرو تصريح كرد: در راستای افزایش سهم صادارت ایران نسبت به سایر کشورها برنامه‌ریزی‌های کاربردی در حال انجام است که امید داریم با اجرای این برنامه ها به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر صادرات قطعات یدکی خودرو  به سایر کشورها در حال انجام است لذا این قطعات برای استفاده در بازار خدمات مصرفی صادر می‌شوند. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از قطعات صادراتی مختص سازندگان اصلی هستند و به شرکت‌های ذی‌ربط صادر می‌شوند، ابراز کرد: خوشبختانه برخی از مشکلات و موانع موجود در مسیر صادرات قطعه (همچون تحریم‌های اقتصادی ایران) رفع شده و در حال حاضر پروسه صادرات با آزادی بیشتری صورت می‌گیرد.
نجفي‌منش اذعان داشت: صادرات قطعات نیازمند حمایت دولت است لذا با این حمایت توان رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. وی در ادامه عنوان کرد: در پروسه صادرات قطعات نیازمند ایجاد انجمن تخصصی صادرات هستیم تا بتوانیم صادرات در این بخش را توسعه دهیم. عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: قطعات صادراتی از کیفیت مطلوبی برخوردارند و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شوند. نجفي‌منش گفت: نیاز به تقویت زیرساخت‌ها در حوزه صادرات به‌طور مشهودی نمایان است.

برندسازی ، مشکل امروز صنعت خودرو ایران
از طرف ديگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم ورود به حوزه برندسازی را از مشکلات امروز صنعت خودرو ایران اعلام کرد. رامین نورقلی‌پور در گفتگو با خانه ملت مي‌گويد: آنچه که برای صنعت خودرو اهمیت دارد وجود تنوع در بازار خودرو داخل است این در حالی است که اغلب برندهای موجود در کشور از برندهای خارجی است. وی با اشاره به اقدام خودروسازان در ایجاد تنوع در تولید تصریح کرد: با توجه به طرح مسائلی در خصوص تیراژ کم تولیدات جدید قطعا این استدلال که تیراژ از طریق کاهش تنوع افزایش یابد راهکار اقتصادی نخواهد بود. وی با توجه به موضوع مونتاژکاری در صنعت خودرو ایران گفت: هرچند در تولید برندهای خارجی نیز بخش مهمی از آنها داخلی‌سازی شده، اما متاسفانه در ساخت قطعات اصلی مثل موتور و طراحی‌ها تاکنون موفقیت خوبی کسب نشده است. وی افزود: در چنین شرایطی، در صورتی که در بازار کنونی به ایجاد تنوع در تولید به جهت تیراژ پایین قائل نباشیم جفای بزرگی به مصرف‌کننده و بازار خودرو داخل خواهد شد و قطعا پویایی لازم در این حوزه از صنعت کشور ایجاد نخواهد شد.
نورقلي‌پور گفت: آنچه که امروز صنعت خودرو نیاز دارد وجود بازار رقابتی است در حالی که عملا چنین شرایطی وجود ندارد قطعا در بازار رقابتی قطعه‌سازی موفق خواهد بود که قطعاتی خوب و  باکیفیتی را تولید نماید. اين نماینده مجلس دهم تصریح کرد: انتقاد بزرگی که به این حوزه وجود دارد عدم راندمان واحدهای قطعه‌سازی کشور در حوزه کیفی‌سازی در تولید است. وي ادامه داد: البته کمیت نیز در این روند از اهمیت زیادی برخوردار است در صورتی که قطعه‌سازان داخلی در یک بازار رقابتی بتوانند کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند از طرفی این جریان با موضوع برندسازی در این صنعت همراه شود، قطعا منجر به افزایش صادرات و افزایش تقاضا مشتریان برای استفاده از خودروهای و نهایتا افزایش تیراژ تولید خواهد شد. نورقلی‌پور تاکید کرد: البته موافق این بحث نیستم که چنانچه تنوع خودروها افزایش یابد و این جریان منجر به کاهش تیراژ شود قطعه‌سازان داخلی متضرر خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: