کد خبر: ۳۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
براساس ارزیابی صورت گرفته، عملکرد هیچ یک از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران "انطباق کامل" با قوانین مرتبط در این بخش ندارد.
مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران ناراضی هستند.
در این زمینه جدیدترین ارزیابی صورت گرفته بیانگر آن است که هیچ یک از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو نتوانسته‌اند قوانین مرتبط با حقوق مصرف‌کنندگان را به طور کامل اجرایی کنند.
براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران "ارزیابی از ۳۹ شرکت عرضه‌کننده خودرو در ایران (تولیدکننده و واردکننده) نشان می‌دهد که سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، انطباق کامل ندارد".
در این زمینه عمده‌ترین موارد نقض قانون از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، مربوط به عدم پرداخت خسارت خواب خودرو و عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب بوده است.
طبق ارزیابی صورت گرفته، بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو نسبت به طرح‌ریزی و اجرای مکانیزم سیستماتیک پرداخت خسارت خواب خودرو اقدام نکرده‌اند.
این بدان معنا است که شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو برخلاف الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، از پرداخت خسارت خواب خودرو (توقف خودرو در تعمیرگاه) به مشتریان خود خودداری می‌کنند.
این وضعیت در حالی است که طبق قانون، اگر خودروی تحت گارانتی به دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در حل عیب، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات مربوطه در تعمیرگاه شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه ملزم به پرداخت خسارتی به عنوان خسارت خواب خودرو (در تعمیرگاه) به صورت روزشمار به مالک آن است.
منبع: ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: