کد خبر: ۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
با دانش كاملا بومي ايراني صورت گرفت
براساس اعلام روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) امروز و با حضور حضور معاون اول رئیس جمهوري و وزیر صنعت، معدن و تجارت بزرگترين طرح توليد طلاي كشور، به طور رسمي افتتاح ميشود.
به گزارش روزنامه تجارت، كارخانه طلاي زرشوران در فاز نخست، 3 تن طلا، 2.5 تن نقره و يك تن جيوه است و عيار طلاي توليدياين كارخانه 24 (99.999درصد طلا) است. طرح احداثاين كارخانه، يك طرح ملي توليد طلا در كشور است كه با راه اندازي آن، ظرفيت توليد طلاي كشور را به بيش از 6 تن ميرساند.اين كارخانه، نخستين كارخانه توليد طلا در جهان است كه با روش منحصر به فرد و كاملا بوميساخته شده است. فرآوري طلا دراين كارخانه با روش شيميايي انجام ميگيرد كه توسط يك شركتايراني ابداع شده و به ثبت رسيده است. معدن طلاي زرشوران بزرگترین معدن طلای کشور است و تاکنون ذخایر قطعی که در آن شناسایی شده است بالغ بر 110 تن طلای خالص است و از این حیث این معدن جایگاه بسیار ویژه ای در کشور و حتی در خاورمیانه دارد. عملیات اکتشاف این معدن از سال 1368 توسط کارشناسانی از آفریقای جنوبی و انگلستان شروع شد و در آن زمان میزان ذخایر شناسایی شده اولیه در معدن 55 تن برآورده شد اما باتوجه به تکمیل اکتشافات صورت گرفته در چند سال قبل توسط کارشناسان ایرانی میزان ذخایر قطعی این معدن به 110 تن رسیده است. اما نکات ویژه و جالب توجه درباره این معدن میزان ذخایر آن و البته عیار بسیار مناسب این معدن است. میانگین عیار معدن زرشوارن 5.5 p.p.m در یک تن خاک است و این به معنی آن است در هر تن خاک این معدن 5.5 گرم طلا وجود دارد، میزان و عددی که بسیار مناسب و قابل توجه است. در حال حاضر از نظر استانداردهای جهانی اگر P.P.M معدن طلایی 0.5 درصد باشد آن معدن اقتصادی محسوب می شود درحالی که شرایط معدن طلای زرشوران 10 از این نظر بیش از 10 برابر استانداردهای جهانی است و برداشت از آن کاری بسیار اقتصادی است.
به گزارش روابط عمومي ايميدرو طرح احداث كارخانه طلاي زرشوران، يك طرح ملي توليد طلا در كشور است كه با راه اندازي آن، ظرفيت توليد طلاي كشور را به بيش از 6 تن ميرساند.اين كارخانه، نخستين كارخانه توليد طلا در جهان است كه با روش منحصر به فرد و كاملا بوميساخته شده است. فرآوري طلا دراين كارخانه با روش شيميايي انجام ميگيرد كه توسط يك شركتايراني ابداع شده و به ثبت رسيده است. ميزان سرمايه گذاري ريالي و ارزي اختصاص داده شده براي بهره برداري ازاين طرح، به ترتيب 834 ميليارد ريال و 15 ميليون و 200 هزار يورو است. بنا بهاين گزارش، ظرفيت توليد كارخانه طلاي زرشوران در فاز نخست، 3 تن طلا، 2.5 تن نقره و يك تن جيوه است و عيار طلاي توليدياين كارخانه 24 (99.999درصد طلا) است. با توجه به اكتشافات تكميلي صورت گرفته، فاز دوماين كارخانه نيز با هدف افزايش ظرفيت به 2 برابر، وارد مرحله اجرايي شده و پيش بيني ميشود تا پايان سال 96 به مرحله بهره برداري برسد. ميزان اشتغال ناشي از فاز نخستاين طرح، ۱۷۶ نفر به طور مستقيم و 2600 نفر به صورت غير مستقيم است.
از طرف ديگر روز گذشته حسين قلي قوانلو، مجری طرح معدن و تجهیز کارخانه طلای زرشوران در گفت و گو با ماين نيوز اطلاعات تكميلي از بزرگترين معدن طلاي كشور كه قرار است امروز افتتاح شود، بيان كرد. به گفته قوانلو ظرفیت این معدن که بزرگترین تولید کننده شمش طلا در کشور است تولید 3 تن طلا در سال یا روزانه 10 کیلوگرم است، البته در ابتدا و پیش از اکتشافات جدید و افزایش ذخایر این ظرفیت 3 تنی برای 19 سال در نظر گرفته شده بود. وي افزود: ظرفیت از 3 تن کنونی به 6 تن افزایش خواهد یافت و طبق پیشبینیها قرار است تا سال 1395 فاز دوم نیز افتتاح شود. به گفته مجري طرح معدن و تجهيز كارخانه طلاي زرشوران در کنار طلا، نقره و جیوه دیگر فلزاتی هستند که از این معدن برداشت میشود؛ این معدن سالانه ظرفیت برداشت یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه را دارد که در صورت افتتاح فاز دوم این میزان به ترتیب به 2.5 تن نقره و یک تن جیوه میرسد.
در حال حاضر 2.5 تن طلا در کشور تولید میشود که با افتتاح معدن زرشوران این میزان به 5.5 تن در سال یعنی دو برابر ظرفیت کنونی افزایش مییابد اما در سوی دیگر سالانه 10 تا 15 تن طلا در کشور مصرف میشود. سهام این معدن 100 درصد متعلق به دولت و شرکت ایمیدرو است و سرمایهگذاری اولیه صورت گرفته در آن حدود 83.4 میلیارد تومان و 15.2 میلیون یورو است و برآورد میکنیم برای فاز دوم و طرح توسعه نیز 90 میلیارد تومان به اضافه 4.5 میلیون یورو بودجه نیاز باشد که البته بخشی از بودجه فاز توسعه نیز هماکنون به پروژه تزریق شده و اقدامات مهمی انجام شده است.

برچسب ها: ايميدرو ، معدن ، كارخانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار