نمایشگاههای بدون مجوز
در این رابطه رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: تمام نمایشگاه ها با فروش های فصلی کنونی بدون مجوز برگزار شده لذا از سازمانهای مسئول بویژه تعزیرات حکومتی می خواهیم که با آنها برخورد شود. علی فاضلی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر گفت: متاسفانه برخی نهادهای غیرمرتبط در حوزه اقتصاد با برگزاری فروش های فصلی بدون مجوز سبب تحریک بازار می شوند که از نظر حرفه ای قابل قبول نیست. وی تصریح کرد: متولی برگزاری نمایشگاه یا فروش های فوق العاده اتاق های اصناف و سازمان های صنعت معدن و تجارت هستند و هر گاه تشخیص دهند در مورد کالایی کمبود وجود دارد، اقدام به برگزاری نمایشگاه های فصلی خواهند کرد.وی ادامه داد: اکنون انبارها مملو از کالاهای داخلی است و با توجه به تعدد بنگاه های صنفی ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه وجود ندارد.فاضلی گفت: هم در اتاق های اصناف و هم وزارت صنعت معدن و تجارت و هم به تشخیص استانداران به تفاهم رسیدیم که فعلا نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست لذا نباید بنگاه های صنفی که به امیدی شفل ایجاد کرده اند و در همه جا همراه دولت بوده اند را ناامید کنیم.وی افزود: آنچه اکنون تحت عنوان نمایشگاه اما فروش فصلی است، ترویج دلالی و عرضه کالاهای بی کیفیت و بعضا قاچاق است و توسط کسانی اداره می شود که اهلیت ندارند.وی ادامه داد : هیچ کدام از نمایشگاه ها یا فروش های فصلی مجوز ندارند و به دلیل نبودن نماینده اتاق اصناف، سازمان صنعت، سازمان حمایت و تعزیرات کالای غیر استاندارد و بی کیفیت می فروشند که به نوعی توهین و اجحاف به مردم و بنگاه های صنفی است. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بازار تابع رهبری و حامی دولت و قانون است لذا نباید بازارتحریک شود و ما هر گاه احساس کنیم در جهت رفاه حال مردم نمایشگاه های فصلی برگزار خواهیم کرد. فاضلی هشدار داد: در برخی موارد مشاهده شده که در نمایشگاه های بدون مجوز مواد غذایی و یا لوازم آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و همچنین پوشاک دست دوم شسته شده عرضه می شود و نظارتی هم از سوی هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد.
اگرچه به نظر می رسد اظهارات رییس اتاق اصناف ایران تا اندازه ای درست باشد، اما موضع گیری های یک طرفه رییس اتاق اصناف، بیانگر آن است برای آقای فاضلی منافع اصناف در اولویت قرار دارد و به این مهم فکر نمی کنند که مصرف کنندگان کالای ارزانتری را به دست بیاورند و تولید کنندگان نیز بتوانند کالاهای خود را به نقدینگی تبدیل کنند. اگر به برگزاری نمایشگاه های فصلی در تمامی نقاط ایران و جهان بیندازیم، متوجه می شویم که در بسیاری از شهرهای ایران نمایشگاههای محلی به صورت روزانه وجود دارد که تولیدکنندگان، فروشندگان و حتی کسانی که به صورت خانگی دست به تولید کالای کشاورزی یا صنعتی می زنند، به عرضه محصول در این نمایشگاهها می پردازند. در نقاط گوناگون جهان نیز نمایشگاههایی از این دست به صورت سازماندهی شده وجود دارد که امکان حذف آن با وجود فروشگاههای زنجیره ای وجود ندارد. در این شرایط انتظار می رود به جای آنکه سعی شود این قبیل بازارها و نمایشگاهها تعطیل کنیم، سعی کنیم به نوعی آنها را ساماندهی کنیم که مشکلات تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده به صورت همزمان بررسی و چاره اندیشی شود.