کد خبر: ۳۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
احمدرضا صباغي

وقوع فرونشست‌هاي پي درپي زمين در تهران موجب شده است تا ديگر شنيدن اخباري در اين زمينه براي پايتخت نشينان تعجب آور نباشد.درحقيقت به گفته معاون وزيرراه وشهرسازي حدود يک سوم از فضاي کل کشور در معرض فرونشست قرارداد.
 در واقع محمد شکرچي زاده گودبرداري‌هاي غير اصولي را علت وقوع اين فرونشست‌ها مي‌داند در حالي که نبايد از ذکر دلايل ديگري مانند خشک شدن چاههاي منازل مسکوني پايتخت هم غافل شد.
البته موضوع فرونشست‌هاي تهران بايد باهمکاري نهادهاي مختلف از شهرداري گرفته تا وزارت راه وشهرسازي ووزارت نيرو هرچه سريعتر بررسي شود تا براي مقابله با آن راهکارهايي موثر در نظر گرفته شود وگرنه در غير اين صورت بايد منتظر فاجعه اي عظيم ناشي از وقوع فرونشست‌هاي گسترده در تهران باشيم. البته اگرحادثه خيابان شهران تهران را آغاز فرونشست‌هاي پايتخت بدانيم پس از اين حادثه سه اتفاق فرونشستي ديگر در خيابانهاي پيامبر(ص)،شوش واتوبان آزادگان رخ داده است که جاي اين سوال مطرح مي‌شود که چرا براي مقابله با تداوم وقوع اتفاق‌هاي فرونشستي در تهران تا به‌امروز هيچ فکر وتدبيري از سوي مسئولان ذيربط نشده است؟در واقع چرا بايد در کشور ما هميشه پس از وقوع چندين حادثه ناگوار مسئولان به اين فکر بيفتند که به تازگي چه اتفاقي در حال رخ دادن است؟
فرونشست تهران موضوعي نيست که به سادگي بتوان از آن عبور کرد بلکه اين اتفاق مي‌تواند در يک لحظه رخ دهد وخسارت‌هاي جاني ومالي فراواني را در پي داشته باشد. از طرف ديگر به نظر مي‌رسد براي يک کلانشهري که بيش از 12 ميليون نفر جمعيت دارد هيچ گونه برنامه اي براي مقابله با بحران‌هايي مانند فرونشست از سوي مسئولان مختلف وزارت خانه‌هاي متفاوت کشور وجود ندارد که همين موضوع موجب شده است تا وزارتخانه‌ها وسازمانهاي شهري تهران هرکدام وقوع فرونشست درپايتخت را به گردن همديگر بيندازند همانطوري که در چهار اتفاق اخيري که ناشي از فرونشست زمين در تهران رخ داد هيچ يک از وزارتخانه‌ها وسازمان‌هاي شهري مسئوليت وقوع اين اتفاق‌ها را برعهده نگرفتند.
 بنابراين وقوع فرونشست‌هاي پي در پي در پايتخت آلارم خطر فرونشست‌هاي ديگر را در تهران به صدا درآورده است واين درحالي است که مسئولان ذيربط همچنان درپي راه حلي موثر براي مقابله با اين اتفاق هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار