کد خبر: ۳۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است حضور شرکای خارجی در ایران ، بازارهای جهانی را در اختیار قطعه سازان داخلی قرار خواهد داد .
بهرام شهریاری اظهار داشت: هر چند تاثیر جریان موجود بر صنعت خودرو و قطعه سازی ایران بسته به نوع قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی دارد.
وی افزود : البته برای دستیابی به این مهم در همکاری های جدید ، باید شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شوند تا بخش خصوصی نیز با شرکتهای خارجی جوینت شده و  خودروسازی در ایران از بن بست موجود خارج شود.
وی تصریح کرد : البته دولت نیز باید در همکاری های جدید خودروسازان شاخص های مد نظر را مشخص نماید که صنعت خودرو ایران طی چند سال آینده باید به چه جایگاهی دست یابد و در این راستا از خودروسازان نیز تعهد گرفته شود و در صورت عدم عمل به شاخص ها از سوی آنها ، به شدت با شرکتهای خودروسازی برخورد شود.
وی اظهار داشت : اینکه خودروساز و قطعه ساز به لحاظ کیفیت ، قیمت باید به این شاخص در طی مدت زمانی مشخص دست یابد  اینها وظیفه دولت است اما دخالت در اجرا و هیچ چیز دیگری در اختیار دولت نیست.
وی با اشاره به توان قطعه سازان داخلی برای حضور در زنجیره تامین شرکتهای خارجی ، تصریح کرد: قطعه سازان داخلی در تولید محصولات گذشته شرکتهای پژو و رنو امتحانشان را به لحاظ توانایی در تولید قطعات مورد نیاز این شرکتها پس دادند.
وی گفت : در این سالها دو شرکت رنو و پژو در ایران دفاتر خرید ایجاد کردند و با تعداد بسیار زیادی از قطعه سازان داخلی قرارداد بستند و توانایی قطعه سازان در تولید قطعات استاندارد و با کیفیت  مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد : امروز قطعه سازان داخلی قطعا توان تولید و تامین قطعات محصولات جدید را نیز دارند چنانچه در این سالها بخشی از قطعات مورد نیاز شرکتهای پژو و رنو در ایران تولید و صادر می گردید.
این عضو انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد : البته بسیاری از شرکتهای خارجی برای استفاده از قطعات در زنجیره تامین از استانداردهای سخت گیرانه ای برخوردارند اما این سخت گیری همواره همراه با راهنمایی و هدایت بوده و آزار دهنده نبوده است.
شهریاری افزود : معمولا شرکتهای خارجی برای همکاری با قطعه سازان ضمن اینکه از استانداردهایشان عدول نمی کنند اما خطاها را هم می بینند و راهنمایی می نمایند که البته این تجربه را قطعه سازان پشت سر گذاشتند و ضمن اینکه موفق شدند تا قطعاتی را هم صادر نمایند.
وی تاکید کرد : بنابراین امکان تولید  قطعات خودروهای جدید در داخل وجود دارد ضمن اینکه قطعه ساز خارجی هم برای سرمایه گذاری در ایران  بنا نیست که از صفر آغاز کند بلکه به دنبال شریکی است که به قوانین و مقررات اینجا آشنا باشد که بتواند در  مسیر درستی حرکت کند.
وی افزود : قطعا فعالیت شرکتی خارجی در کشوری که به راهکارهای آن آشنا نیست مشکل خواهد بود از این رو چنانچه قطعه سازی از توانمندی مناسبی برخوردار باشند قطعا زمینه شراکت و سرمایه گذاری را برای آن فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی به مسائل ، نگاهی اقتصادی دارد ، تصریح کرد : مسلما شرکتهای خارجی به دنبال این هستند که قطعات را از جایی تامین کنند که هزینه کمتری را برای آنها به همراه داشته باشد  کما اینکه در گذشته نیز این رویه وجود داشت به عنوان مثال پژو در این سالها 4 کشور برزیل ، چین، هند و ایران را عنوان کشورهای ارزان قیمت در تولید قطعات مورد هدف قرار داد که در این میان ایران از تمامی این کشورها به لحاظ زیرساخت ها و موقعیت از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده است به همین منظور توصیه می گردید که قطعه سازان ایرانی در این زمینه تلاش بیشتری نمایند.
وی گفت : قطعا همکاری ها به جهت هزینه کم تولید قطعات در ایران بوجود خواهد آمد چرا که دیدگاه حاکم بر این همکاری ها اقتصادی و جنگ رقابت است بنابراین اگر پژو نتواند از  این بازار استفاده کنند فولکس و بنز و یا تویوتا خواهد آمد چرا که جنگ، جنگ بازار است.
منبع: خبر خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر: