کد خبر: ۳۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
اصغر نعمتي
مدير مسئول


ايران انبوهي از مزيت‌هاي نسبي دارد که تا کنون ناشناخته مانده و به نظر مي‌رسد وقت آن رسيده باشد با کاهش ناگزير درآمدهاي نفتي اين مزيت‌ها مورد شناسايي قرار بگيرند و با سرمايه گذاري‌هاي کافي آنها را به نفع اقتصاد ملي فعال کرد .اين کار مي‌تواند چشم انداز تازه اي براي ايجاد اشتغال خلق و بحران بيکاري را كم کند.
يکي از اين فرصت‌ها قرار داشتن ايران در منطقه مهمي‌از کره زمين است که شرق و غرب جهان را به هم متصل مي‌کند و در تاريخ همين مزيت به راه ابريشم ميدان داد . ما مي‌توانيم با استفاده از اين امکان به بازصادرات روي آوريم و از بازار بزرک آسيا ميانه بدرستي بهره برداري کنيم . براي دست يابي به اين هدف بايد امکانات بندرگاهي در ساحل خليج فارس و خزر را تا آنجا که مي‌توانيم تجهيز و گسترده سازيم . روزگذشته وزير راه و شهر سازي با توجه به اين مهم اخبار اميدوار کننده اي اعلام کرد که در صورت وجود اراده ملي براي تحقق آن مي‌توان به آينده بسيار اميدوار بود.
امروز کشورهاي حاشيه خليج از امکانات ترانزيتي خود نهايت استفاده و بهره برداري را کردند و به درآمدهاي سرشاري دست يافتند. حتي آنها به دليل تحريم به صادرات مجدد روي آوردند و ورود و صدور کالا به ايران را به طور نسبي در اختيار خود گرفتند. پسابرجام مي‌تواند اين معادله را در زمان بندي مناسب تغيير دهد. در راستي همين تغيير عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي از سرمايه گذاري 650 ميليون دلاري در بندر چابهار خبر داد و اعلام کرد ظرفيت بندر شهيد بهشتي اين بندر از 2.5 ميليون ظرفيت سالانه به 8.5 تن ارتقا خواهد يافت و براي تکميل حلقه اين ظرفيت جهت گيري ساخت فرودگاههاي بزرگ به سمت بنادر تغيير جهت خواهد داد . احياي بندر خرمشهر و ايجاد خطوط ريلي از بنادر به استانهاي مهمي‌مثل تهران ، اصفهان ، يزد ، اراک ، شيراز و بالاخره خراسان و شمال کشور مي‌تواند همان نقشي که دبي و ديگر کشورها ايفا کردند بر عهده ايران بگذارد . چرا که نزديک‌ترين مسير به آسياي ميانه در اختيار ماست . اين تنها راهي است که مي‌تواند خط ساحلي ايران در جنوب را پر رونق و مشکل اشتغال را حل کند
افزايش ظرفيت خرمشهر و بندر شهيد رجايي ، نوشهر و بندر انزلي جز وعده‌هاي وزير است که‌اميدواريم در اولين فرصت اخبار تحقق آنها را بشنويم و بخوانيم . مي‌ماند گفتن اين نکته که بازاريابي دريايي و ساحلي يک تخصص پيچيده و چند وجهي است که بايد با کمک مراکز آموزش عالي و دانشگاهها نيروهاي زبده و ماهر را تربيت کنيم و حتي اگر از دانشگاههاي بين المللي کمک و مشورت بگيريم زودتر به نتيجه مي‌رسيم . تراتزيت زميني ، دريايي و هوايي با سرمايه گذاري مناسب و مديريت مناسب مي‌تواند ساليانه دهها ميليارد دلار ارز را نصيب ما كند . فرصتي که هيچ وقت به اتمام نمي‌رسد و هر روز پر رونق تر هم مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار