کد خبر: ۳۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکی از شروط چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای مذاکره در سال 90 را نقش رییس جمهوری در هماهنگی بین تیم و شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد و گفت: ولی رییس جمهور آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت نداشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکی از شروط چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای مذاکره در سال 90 را نقش رییس جمهوری در هماهنگی بین تیم و شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد و گفت: ولی رییس جمهور آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت نداشت.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی درباره شروط چهارگانه رهبر انقلاب برای مذاکرات گفت: آقا اجازه داده بودند که وزارت خارجه مذاکرات با آمریکا را محرمانه را پیش ببرند - کسی باید این دو را با هم هماهنگ می کرد و رییس جمهور باید هماهنگ کننده این دو راه باشد که آقای رئیس جمهور آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت با آمریکا نداشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص دیگر شروط رهبری توضیح داد: مذاکره کننده در حد وزیر خارجه نباشد. یکی دیگر غیر از مسائل سیاسی و یا غیرهسته ای مذاکره نشود. مذاکره برای مذاکره نباشد، یعنی همانند 5+1 نباشد که چند سال مذاکره کنید.

وی در خصوص شرط چهارم رهبر معظم انقلاب در این ارتباط تاکید کرد: این که رئیس جمهور به عنوان کسی که رئیس شورای عالی امنیت ملی است - زیرا دو راه بود، آقای جلیلی دبیر شورای امنیت ملی بود و 5+1 را پیش می برد و آقا(رهبر معظم انقلاب) نیز اجازه داده بودند که وزارت خارجه مذاکرات با آمریکا را محرمانه را پیش ببرند- کسی باید این دو را با هم هماهنگ می کرد که شرط چهارم این بود که رییس جمهور هماهنگ کننده این دو راه باشند.

صالحی گفت: آقای رئیس جمهور آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت با آمریکا نداشت. به من هم می گفت اشتباه می کنید و جلوی ما را هم نگرفت و تشویق هم نکرد.

وی در پاسخ به این که 'اگر این انجام می شد جلو می افتادیم؟' گفت: بله. الان هم گفتن این مسائل فایده ندارد. اوباما در آن زمان در آستانه انتخابات دور دوم خود بود و گزارشات آن زمان مشخص است و ببینید تقاضای آمریکایی ها در آن زمان چه بود.

صالحی ادامه داد: در آن زمان این آمادگی وجود داشت و به این شرایط نمی افتاد. اصلا جور دیگر شد و ابعادش بسیار وسیع شد. دکتر(احمدی نژاد) جلوی ما را نگرفت ولی چون ورود پیدا نکرد هماهنگی بین وزارت خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خیلی سخت شده بود.

وی در پاسخ به این که 'آن زمان که این دست خط را می نوشتید تصورتان از برجام چه بود والان که یک و سال و اندی گذشته است حس شما نسبت به این سند مهم چیست؟ گفت: چون از ابتدای تولد این پرونده ساختگی تا روز انتها حضور داشتم برای من خیلی پر معنابود. تمام سنگینی ها و مشکلات و پیچیدگی ها را شاهد بودم.

وی افزود:من این مذاکرات را کاملا به یاد دارم که چطور آن سه کشور اروپایی می خواستند اراده خود را به ما تحمیل کنند. بعد هم همان زمان بود که با این پیشنهاد روبرو شدیم که 6 ماه به دلیل فقدان اعتماد متقابل کار را متوقف کنیم و بعد از جلب اعتماد فعالیت های خود را مجدد آغاز کنیم. لذا 6 ماه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران متوقف شد ولی این 6 ماه به یک سال و تا دو سال ادامه داشت.

وی گفت: تا این که به سال 1384 رسیدیم و انتخابات ریاست جمهوری و فعالیت ها آغاز شد و این بار با سرعت بیشتر و قدم های بلند همراه بود. این اخطار را هم بدهم اگر قرار باشد اینها باز بدقولی کنند بازگشت ما بازگشت به حالت قبل نیست بلکه برگشت به حالتی بسیار متفاوت تر نسبت به آن چیزی که ما قبل از برجام بودیم خواهد بود.

وی توضیح داد: این برجام ابعاد مختلفی دارد. بحث های فنی، حقوقی و سیاسی و تحریم دارد. بنده به عنوان کسی که متولی بحث فنی هستم – در ابعاد دیگر مانند بعد حقوقی و تحریم ورود پیدا نکردم- خوشبختانه در بحث فنی اقداماتی صورت گرفته است و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که 'خوشبختانه اقداماتی انجام گرفته است که اگر آنها بدقولی کنند ما در عرض یک سال و نیم می توانیم به صدهزار سو برسیم' این فرمایش رهبری است.

صالحی افزود: آن یک سال و 3-2 ماهی که مذاکره انجام گرفته بود در بعد فنی با مشکلاتی روبرو شدند که مقام معظم رهبری فرمودند آن چیزی که از سوی ما پذیرفته شده بوده مورد قبول ایشان نیست.

وی ادامه داد: واقعاً باید سوال این باشد اگر برجام را نداشتیم چطور می شد؟ منصفانه اگر ارزیابی کنیم. برجام خیلی گشایش ایجاد کرد. قابل مقایسه نیست. برای خرید نیاز نیست مسیرهای پیچیده را طی کنیم. اگر بخواهیم تجهیزاتی را خریداری کنیم از طریق کانال خرید اقدام می کنیم.

صالحی با اعلام اینکه قانون ویزا یکی از بدعهدی های آمریکا بود گفت: به آقای مونیز گفتم که یکی از قشرهایی که حامی این برجام بود دانشگاهیان بودند. با این ویزا و قیدی که در ویزا گذاشتید این قشر می گوید چه استفاده ای از برجام کردیم. در گذشته دانشمندان اروپایی راحت به ایران می آمدند. بین دانشگاه ها همکاری وجود داشت. الان خیلی از اینها نمی آیند چون می ترسند موقع بازگشت در امریکا دچار مشکل شوند. اینها جزو بدعهدی هایی است که انجام دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار