عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از امضای موافقتنامه همکاری سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این موافقنامه فراتر از حوزه حمل و نقلی است و اهمیت مستقیمی بر توسعه منطقه و امنیت کشورها دارد.وی افزود: به گفته نخست وزیر هندوستان این موافقتنامه مایه تغییر بازی در منطقه میشود و ما فکر میکنیم این موافقنامه برای هندوستان مهم است چون چابهار دروازه اتصال دریای هند به دریای عمان است و همچنان که محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل هوایی افغانستان تاکید کرده چابهار برای افغانستان مهم است چون دروازه اتصال افغانستان و آسیای میانه به دریاهای آزاد است وبرای کشور ایران نیز بسیار مهم است چون ما را به اقیانوس هند و بازار بزرگ هند دوباره متصل میکند و پلی برای اتصال به آسیای میانه خواهد بود.آخوندی گفت: جریان ساخت فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمانبندی درحال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل میشود. همچنین از دولت هندوستان سپاسگزاریم که تامین دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری را اعلام کرده که با هماهنگی درحال طی مراحل مناقصه این دو خط اعتباری هستیم و امیدواریم همه مراحل طبق برنامه پیش رود ودر افغانستان هم درحال اجرای خط آهن شمتیغ در مرز تا هرات هستیم.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اضافه بر احداث بندر چابهار در زمینه توسعه پسکرانه و امکان سرمایهگذاری در چابهار تمام اقدامات در دست انجام است و در آنجا یک شهرک بزرگ برای احداث صنایع پتروشیمی و صنایع دیگر فراهم شده است.وی با بیان اینکه امکان مشارکت همه تاجران ایرانی و افغانستانی و هندی در چابهار فراهم است، گفت: ما در چابهار در کنار بندر، منطقه آزاد چابهار را نیز داریم و این خبر را اعلام میکنم که لوله گازی که تا ایرانشهر آوردهایم درحال اتصال به چابهار است و به زودی فرمولی را برای عرضه گاز به سرمایهگذاران در چابهار اعلام میکنیم تا تمام سرمایهگذاران هندی، افغانستانی و ایرانی بتوانند از گاز برای توسعه صنعت استفاده کنند.آخوندی ضمن تایید پیشنهاد وزیر حمل و نقل افغانستان برای برگزاری سمینار سرمایهگذاری برای استفاده از ظرفیت این موافقتنامه در هندوستان یا ایران تاکید کرد: بهتر است این سمینار تا دو ماه دیگر برگزار شود.وی همچنین تاکید کرد: تا این اقدامات توسعه زیرساختی را انجام میدهیم باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و ما باید هرچه سریعتر خط کشتیرانی هندوستان- ایران را فعال و از فورواردرهای حمل و نقل دریایی بین سه کشور استفاده کنیم. این کریدور مبتنی بر حمل و نقل چندوجهی است و باید بتوانیم برای آن فرمول روشنی طراحی کنیم که موقعیت رقابتی آٖن نسبت به سایر کریدورها تضمین شود.آخوندی گفت: نظام پشتیبانی مالی بانک توسعه صادرات ایران و بانکهای توسعه افغانستان و بانک هندوستان میتواند ردر د دستور کار قرار گیرد تا از فعال کردن این کریدور حمایت کنیم.وی همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان از یک معدن بزرگ سنگ در منطقه مرزی برخوردار هستند، افزود: یکی از بهرهبرداران این معدن میتواند هندوستان باشد واکنون در ایران در این معدن 5/8 میلیون تن تولید میشود و پنج سال دیگر به ۲۲ میلیون خواهد رسید. ما فراوردههای این معدن را باید از طریق چابهار به بازار جهانی عرضه کنیم.آخوندی گفت: دبیرخانه موافقت نامه در سازمان بنادر و دریانوردی ایران خواهد بود و محمد سعیدنژاد، مدیر عامل این سازمان مسئول پیگیری موافقت نامه و اجلاس کارشناسی آن خواهد بود.توافق نامه ترانزیتی چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور امضا شد.
منبع:پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی