کد خبر: ۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
کشاورزیان خبر داد:
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ مهلتی برای کشور ترکیه جهت دریافت نکردن عوارض از کامیون‌دارهای ترکیه‌ای تعیین نشده است و ایران تصمیم دارد برای کامیون‌دارهای با ملیت ترکیه‌ای سوخت را پلمپ کند.
به گزارش تجارت آنلاین به  نقل از باشگاه خبرنگاران؛کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به سوالی درمورد  آخرین وضعیت ترانزیت کامیون‌ها در مرز ترکیه با بیان اینکه هیچ مهلتی برای طرف مقابل ترکیه‌ای تعیین نشده است گفت: طرف‌های ترکیه‌ای عوارض دوم را برای کامیون‌دارهای ایرانی وضع کرده‌اند این در حالی است که طرف ترکیه‌ای قانون را نقض کرده است. 

وی در ادامه افزود: طرف ایرانی این نقض قانون را ارتقای توسعه روابط نمی‌دانند و احساس کرده‌ایم با دریافت عوارض از طرف ترکیه‌ای آنها نیز دوباره عوارض سوم و چهارمی را وضع می‌کنند. 

کشاورزیان در ادامه اظهار داشت: راهکارهای دیگری را مورد مطالعه قرار داده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم که طرف ایرانی همچون ترکیه با دریافت عوارض به ناوگان‌های ترکیه‌ سوخت ارزان ندهد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: ترکیه‌ای‌ها برای ناوگان ایرانی عوارض دریافت می‌کنند و هیچ سوختی به ایرانی‌ها نمی‌دهند در حالی که ایران با دریافت عوارض سوخت ارزان با قیمت 10 تا 12 لیر می‌دهد. 

کشاورزیان در ادامه یادآور شد: آمارها و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر شرایط به نفع ناوگان ترکیه است و ایران در حال اتخاذ روش‌هایی است که تعادل را برقرار کند. 

کشاورزیان با اشاره به اینکه این موضوع هیچ جنبه سیاسی ندارد گفت: این موضوع مربوط به بخش حمل‌ونقل است و ترکیه‌ا‌ی‌ها معتقد بودند که سهم ناوگان ایرانی رو به افزایش بود در حالی که سهم دو طرف مساوی بود و سهم ایران تنها مقدار کمی افزایش یافته بود. 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه تصمیم گرفت که شرایط را به نفع خودشان تغییر دهد و با دریافت عوارض سوختی به ایران ندهد. 

وی در ادامه توضیح داد: روش‌های گذشته برای هر دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای عادلانه بود و آمارها و ارقام نیز گویای سهم مساوی دو طرف بود در حالی که روش فعلی عادلانه نیست و آمارها حاکی از بهبود روش ترکیه‌ای است. 

کشاورزیان با اشاره به اینکه در حال بررسی هستیم که ایران نیز به کشور ترکیه با دریافت عوارض هیچ سوختی ندهد و مقدمات آن نیز در حال آماده شدن است گفت: ایران با دریافت عوارض هیچ سوختی به کشور ترکیه نمی‌دهد و ترکیه نیز با افزایش عوارض هیچ سوختی به ایران نمی‌دهد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: موضوع ترانزیت کامیون‌ها بسیار کلان است و بیشتر جنبه تجارت و تولید دارد و در حال حاضر بیشتر این موضوع موجب وارد شدن ضرر به طرف ترکیه‌ای می‌شود به گونه‌ای که ترکیه‌ای‌ها برای کالاهای خود عوارض تعیین کرده‌اند و بازرگانان و دست‌اندر کاران امر تجارت در آینده نزدیک به زیان این موضوع پی خواهند برد. 

کشاورزیان در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ایران بحث پلمپ کردن را برای تمامی کامیو‌ن‌هایی که دارای ملت ترکیه‌ای هستند و از هر مرزی که وارد ایران می‌شوند تعیین کرده است و این موضوع برای سایر کامیون‌دارهایی که ملیت‌های مختلف دارند شامل نمی‌شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: پلمپ ، سوخت ، کامیون ، ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر: