کد خبر: ۳۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
بررسي گزارش‌هاي بين‌المللي از رشد صنعت خودروي ايران
گروه صنعت، معدن و تجارت: صنعت خودرو هنوز هم فاصله معناداري تا روزهاي خوب خود دارد. با اين حال آخرين گزارش‌ها درباره جايگاه صنعت خودروي ايران در ميان خودروسازان مطرح جهان، رتبه بيستم است. بررسي كارنامه عملكرد خودروسازان در سال‌جاري به نوعي نشان دهنده حركت روبه رشد اين واحدهاي صنعتي در كشور است. در حالي كه آخرين آمار منتشر شده از ميزان توليد خودروسازان طي نيمه نخست سال‌جاري نشان مي‌دهد كه حدود 43 درصد از برنامه پيش‌بيني شده براي صنعت خودرو در سال‌جاري اجرايي شده است. در همين حال آخرين گزارش انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، نشان مي‌دهد كه ایران با تولید ۵۶۲ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو در نیمه نخست ۲۰۱۶ به‌عنوان بیستمین خودروساز جهان شناخته شد.
به گزارش تجارت آنلاين، براساس آخرين گزارش‌ها ایران با تولید ۵۶۲ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو در نیمه نخست ۲۰۱۶ به‌عنوان بیستمین خودروساز جهان شناخته شد. به گزارش تسنیم، انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری در جدیدترین گزارش خود از رشد 2درصدی تولید خودرو در جهان طی نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد. تولید خودرو در جهان طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال به 46 میلیون و 509 هزار دستگاه رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 2درصدی داشته است. بالغ بر 35 میلیون دستگاه از خودروهای تولیدی در جهان خودروی سواری و بقیه خودروهای تجاری بوده است. براساس این گزارش تولید خودروی ایران در نیمه نخست 2016 (برابر با فصل‌های زمستان و بهار گذشته) رشد 1.2درصدی داشته و به 562 هزار و 374 دستگاه رسیده است. از این رقم 515 هزار و 499 دستگاه مربوط به تولید خودروهای سواری و 46 هزار و 875 دستگاه شامل خودروهای تجاری بوده است.
رشد 1.2 درصدی تولید خودرو در کشور طی 6 ماهه نخست اجرایی شدن توافق هسته‌ای بسیار کمتر از انتظار بوده است. ایران بین تولیدکنندگان خودرو در جهان طی نیمه نخست 2016 رتبه 20 را به خود اختصاص داده است. چین با تولید 12 میلیون و 892 هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان شناخته شده است و آمریکا با تولید 6 میلیون و 255 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با تولید 4 میلیون و 494 هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. ایران از نظر میزان تولید خودروهای سواری در رتبه 15 جهان و از نظر تولید خودروهای تجاری در رتبه 21 جهان قرار گرفته است. از نظر میزان رشد تولید خودرو نیز رتبه 16 به ایران اختصاص داده شده است. سوئد با رشد 36.3درصدی بالاترین رشد در تولید خودرو را در نیمه نخست 2016 به خود اختصاص داده است. کانادا با رشد 13.1درصدی و انگلیس با رشد 12.2درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

آمار توليد 6 ماهه خودرو در كشور
طی نیمه اول امسال ۵۷۹ هزار و ۷۷۶ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که معادل ۴۳ درصد برنامه پیش‌بینی شده برای تولید خودرو طی سال‌جاری است. طی 6 ماهه اول امسال تولید انواع خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.6 درصد رشد داشته، اما با این حال میزان تولید خودرو در این مدت 43 درصد برنامه پیش‌بینی شده امسال (یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو) را پوشش می‌دهد. در نیمه اول امسال 534 هزار و 402 دستگاه انواع سواری در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.1 درصد افزایش داشته است. تولید وانت نیز در این مدت در کشور معادل 38 هزار و 815 دستگاه بود که نسبت به نیمه اول سال 94 حدود 11.5 درصد رشد داشته است. در مورد مینی‌بوس و میدل‌باس نیز باید به تولید 388 دستگاه از این محصولات طی نیمه اول امسال اشاره کنیم که رشد 17.6 درصدی را نسبت به 6 ماهه اول 94 نشان می‌دهد. تولید اتوبوس در نیمه اول امسال با 21.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 435 دستگاه رسید. در این مدت تولید کامیونت، کامیون و کِشنده با افزایش 1.5 درصدی نسبت به 6 ماهه اول سال 94 به 5 هزار 736 دستگاه رسید.

كنترل هزينه‌هاي توليد در صنعت خودرو
در همين حال يك عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است چنانچه شروط وزارت صنعت و معدن در همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی رعایت شود و با قراردادهای خودرویی بازار خودرو ایران در اختیار شرکت‌های خارجی قرار نگیرد می‌توان آینده خوبی را برای صنعت خودرو متصور بود. حمید گرمابی در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به اینکه باید نسبت به زمان دستیابی به دانش و تکنولوژی جدید در همکاری‌های جدید شفاف‌سازی شود، اظهار داشت: باید همکاری خودروسازان با شرکت‌های خارجی دارای تعریف دقیقی باشد. وی تصریح کرد: مسلما انتقال دانش و تکنولوژی جدید در جریان همکاری با شرکت‌های صاحب برند می‌تواند شرایط مناسبی را برای مصرف‌کنندگان داخلی فراهم نماید ضمن اینکه انتظار می‌رود با رعایت شروط همکاری در مشارکت‌های اخیر شاهد کنترل و کاهش هزینه تولید و قیمت خودرو در کشور باشیم. وی افزود: البته در جریان این همکاری‌ها، باید تولید خودروهایی با قیمت مناسب و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا متقاضیان بیشتری در داخل امکان خرید این محصولات جدید را داشته باشند قطعا عرضه خودروهایی در رنج قیمتی متوسط و متناسب با توان اقتصادی می‌توان بخش مهمی از نیاز جامعه را پوشش داده و جایگزین خوبی برای خودروهای پرتیراژ قدیمی در کشور باشد. گرمابي با اشاره به نقش بهره‌وری در کاهش هزینه تولید خودرو در ایران تصریح کرد: باید بهره‌وری در شرکت‌های خودروساز افزایش یابد تا قیمت تمام شده تولید خودرو نیز کاهش یابد. وي در ادامه بر لزوم توجه به افزایش داخلی‌سازی و استفاده از توان قطعه‌سازان تاکید کرد و گفت: البته این همکاری‌ها مستلزم ایجاد فضای مناسب برای حضور قطعه‌سازان داخلی است تا همزمان با آن زمینه انتقال و ارتقاء دانش و تکنولوژی تولید قطعه‌سازان نیز فراهم شود. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با تنوع در تولید و عرضه محصولات باکیفیت و تکنولوژی روز جریان تقاضا در بازار خودروهای داخلی تغییر نموده و شاهد سیر صعودی تقاضای خودروهای داخلی در بازار ایران باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: