کد خبر: ۳۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
عباس عراقچي:
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: حرکت کشور در راستاي بهره گيري از ثمرات برجام حرکت خوبي است در عين حال چالش‌هايي هم وجود دارد که مقداري از آن‌ها مربوط به تعلل طرف مقابل است.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: حرکت کشور در راستاي بهره گيري از ثمرات برجام حرکت خوبي است در عين حال چالش‌هايي هم وجود دارد که مقداري از آن‌ها مربوط به تعلل طرف مقابل است.

به گزارش ايرنا، عباس عراقچي در حاشيه جلسه کميته هسته اي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اعضاي کميته هسته اي مجلس در آستانه ارائه اولين گزارش خود هستند. لازم بود که ما نيز در جلسه اين کميته حاضر شويم و گزارش آخرين وضعيت را هم در حوزه هسته اي و هم در حوزه رفع تحريم‌ها ارئه کنيم.

رييس ستاد پيگيري اجراي برجام با اشاره به اينکه براي گشايش‌هاي ايجاد شده، چالشهايي که وجود دارد و بدعهدي‌هايي که از طرف مقابل کماکان وجود دارد بايد چاره‌انديشي شود، ادامه داد: دستاوردهايي که وجود دارد و حرکت‌هايي که دستگاه‌هاي مختلف در حوزه‌هاي اقتصادي آغاز کرده‌اند، همه اين‌ها را در مجموعه گزارشهايي ارائه کرديم.

وي در پاسخ به اين که آيا روند اجراي برجام قابل قبول است گفت: اين سوال را بايد دستگاهها و وزارتخانه‌هايي که درگير اجراي برجام در حوزه‌هاي بانکي و مالي، بيمه و تجارت و همکاري‌هاي هسته اي که سازمان انرژي اتمي‌انجام مي‌دهد پاسخ دهند.

معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت خارجه با بيان اينکه به ميزاني که ما در ستاد پيگيري برجام دنبال مي‌کنيم، مسيرهاي خوبي باز شده و گشايش‌هاي خوبي انجام شده است، گفت: حرکت کشور در راستاي بهره گيري از ثمرات برجام حرکت خوبي است در عين حال چالش‌هايي هم وجود دارد و مشکلاتي هست که مقداري از آن‌ها مربوط به تعلل طرف مقابل است زيرا تاخيرهايي در برخي مواقع داشته‌اند.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اينکه بعضي مواقع طرف مقابل بدعهدي‌هايي را انجام دادند و آن فضاهايي که بايد براي اجراي موفقيت آميز برجام ايجاد مي‌کردند را ايجاد نکردند، گفت: اين چالش‌ها وجود دارد و ما مرتب در حال تعامل و پيگيري اين مسائل هستيم.

وي افزود: همانطور که مشاهده شد چند روز پيش اوفک يک سري از دستورالعمل‌هاي خود را اصلاح کرد و مسيرهاي جديد و بهتري را براي تعاملات بانکي باز کرد. عمده مشکلات ما در حوزه بانکي است ولي اينطور نيست که در نقل و انتقالات مالي دچار بن بست باشيم، بلکه‌امور در حال انجام است. البته مشکلات و چالش‌هايي که وجود دارد، منوط به اين است که کشورهاي غربي به خصوص آمريکا راه گشايي‌هاي بيشتري را در زمينه تحريمها انجام دهند که اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم.

عراقچي در خصوص اينکه آيا پس از سفر رئيس جمهور به سازمان ملل و انجام نشست مشترک با وزراي 1+5 در خصوص برجام آيا تغيير مثبتي ايجاد شده است يا خير، گفت: در جريان حضور رئيس جمهور ايران در نيويورک، براي اولين بار کميسيون مشترک ايران با 1+5 را در سطح وزراي امور خارجه برگزار کرديم.

وي ادامه داد: معمولا کميسيون مشترک در سطح معاونين وزرا تشکيل مي‌شود که تا کنون 5 جلسه را بعد از برجام تشکيل داده‌اند.

معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه با بيان اينکه به دليل همين چالش‌ها براي اولين بار درخواست کرديم که به دليل کوتاهي‌هايي که طرف مقابل داشته است، کميسيون مشترک در سطح وزراي خارجه تشکيل شود، بيان کرد: در آن جلسه بحثهاي بسيار جدي و مفصلي صورت گرفت. ايراداتي که وجود داشت نه تنها فقط از طرف جمهوري اسلامي‌ايران بلکه از طرف اعضاي 1+5 مورد اعتراف بود و بعضي از آنها نيز بر رفع اين چالش‌ها اصرار داشتند.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: مجوز فروش هواپيما به ايران هم براي ايرباس و هم براي بوئينگ را آمريکايي‌ها بالاخره صادر کردند. دستور العمل‌هاي اوفک را مقدار زيادي اصلاح کردند و راه گشايي‌هايي هم در زمينه تبادلات دلاري و هم در زمينه مسائل بانکي ايجاد کردند. همينطور در مسائل بانکي تماس‌هايي را براي رفع مشکلات با اروپايي‌ها و بانک‌هاي بزرگ اروپايي برقرار کردند.

برچسب ها: عراقچی ، برجام ، چالش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار