کد خبر: ۳۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
مدیرعامل شرکت Hiweb :
پست‌بانک‌ایران بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی،‌ کشاورزی، خدماتی به ویژه در روستاها و مناطق ‌محروم و مرزی کشور و همچنین فعالیت‌های دانش‌بنیان با پرداخت تسهیلات کمک نماید.
پست‌بانک‌ایران به‌عنوان بانک عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک تخصصی – توسعه‌ای حوزه ICT کشور و خرده‌بانکداری روستائی،‌ همواره تلاش می‌کند به فعالان این حوزه‌ها و کسب‌ و کارهای خرد و متوسط(SMEها) بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی،‌ کشاورزی، خدماتی به ویژه در روستاها و مناطق ‌محروم و مرزی کشور و همچنین فعالیت‌های دانش‌بنیان با پرداخت تسهیلات کمک نماید. در همین راستا و به‌منظور معرفی فعالانی که از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند گفتگوئی با مدیرعامل شرکت داده‌گستر عصرنوین (Hiweb) انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.
لطفا خودتان و مجموعه داده‌گستر عصرنوین را معرفی کنید؟ 
سیدایمان میری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت داده‌گستر عصرنوین هستم. این شرکت از سال 1381 فعالیت خود را با نام و برند تجاری های‌وب درچندین حوزه تخصصی IT ، تحت عنوان شرکت‌های کوچک ISP در استان گلستان شروع کرد و اکنون با گذشت 14 سال در حوزه مذکور بصورت گسترده با 700 نفر نیروی انسانی در راستای اشتغال‌زائی جوانان درحال فعالیت و خدمات‌رسانی است. های‌وب دارای پروانه FCP بوده و در 31 استان کشور و بیش از 900 مرکز مخابراتی و 500 شهر کشور خدمات ارائه می‌دهد که امیدواریم بتوانیم نقشی هرچند کوچک برای اعتلای نام ایران و هموطنان داشته باشیم. همچنین این شرکت با توجه به مجوز و پروانه‌هائی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات دارد، مسئولیت اپراتوری 25 هزار روستای کشور را در ارائه خدمات اینترنت و در حوزه ارائه خدمات ترانک عمومی برعهده دارد. البته در این طیف پروانه‌ها انواع خدمات از قبیل؛ تلفن‌ثابت، تلفن بین‌الملل، ارائه خدمات اینترنت و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در سبد محصولی این شرکت موجود است. خوشبختانه با تلاش این مجموعه توانستیم به مشتریان صاحب نامی از جمله؛ برخی از بانک‌های دولتی، صدا و سیما جمهوری‌اسلامی‌ایران و تنی چند از فعالان حوزه سیاسی که به این مجموعه اعتماد کرده‌اند خدمات ارائه بدهیم و از اعتماد آنان به مجموعه های‌وب بسیار خوشحال هستیم.
چگونه با پست‌بانک‌ایران آشنا شدید؟
پست‌بانک‌ایران، بانک عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک تخصصی این حوزه است و با توجه به اینکه مجموعه های‌وب بیش از یک دهه با این وزارتخانه درحال تعامل و همکاری است از همان ابتدا با این بانک آشنا بودم. البته همکاری را طی سنوات گذشته پررنگ تر کردیم. البته این تعامل بیشتر به جهت تغییر نگرش پست‌بانک‌ایران در حوزهIT و ICT است چون به صِرف بانک بودن به این تغییر نگرش نگاه نمی کند بلکه پیشران بودن آن در حوزه تخصصی و مطابق با مأموریت ها و چشم اندازهای ترسیم شده فعالیت می کند که این نقطه نظر به جهت تجربه بنده و آشنائی از قبل با این بانک طی این سال‌ها حاصل شده است.
چه خدماتی از پست‌بانک‌ایران دریافت کرده اید؟ 
عمده خدمتی که های‌وب از پست‌بانک‌ایران گرفته انواع ضمانت نامه که بالغ بر 800 میلیارد ریال است و طی قراردادهای متفاوت با شرکت‌ها و سازمان‌ها این میزان اخذ شده است. البته براساس مصوبه‌ای که طبق دستور دکتر واعظی مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و روستاها و ارائه خدمات به روستائیان تدارک دیده شده است، خدمت دیگری در این راستا از این‌بانک گرفتیم که در راستای اعطای تسهیلات کمک خرید مودم برای مشترکان روستائی جهت ارائه اینترنت پرسرعت است. براساس آن بیش از یک میلیون مشترک وجود دارد و این امر می تواند شکاف بزرگی که بین شهر و روستا است در لایه دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیک را از بین ببرد. این پروژه بسیار بزرگی است و قطعاً این کمک اساسی پست بانک می تواند حمایت ارزنده ای از این امر باشد. 
آیا مایل هستید که همکاری خودتان را با پست‌بانک‌ایران ادامه دهید؟
درحال‌حاضر خوشبختانه کارها درخصوص نیازمندی‌های تمامی شرکت‌های IT از جمله های‌وب در بحث ضمانت‌نامه بسیار هماهنگ و به موقع جلو می رود و به جرأت می توان گفت که تمام نیازمندی‌های شرکت‌های این حوزه با حداقل خواسته‌های پست‌بانک به شرکت‌ها اعلام می شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز انجام می‌شود. البته این مهم قابل تقدیر است چون یکی از دغدغه‌هایی که شرکت‌های این حوزه چندین سال با آن درگیر هستند بحث ضمانت‌نامه‌ها و تضامین بود که خوشبختانه این مشکل به‌واسطه این بانک مرتفع شده و از این بابت واقعاً دغدغه‌ای نداریم. بنده به نوبه‌خود از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت نگاه مثبت و حمایت از شرکت‌های خصوصی و مجموعه این بانک قدردانی می کنم که این تسهیلات را برای فعالان حوزه IT و ICT به خوبی فراهم کرد. فصل جدیدی برای همکاری های متقابل ایجاد شده و قطعاً ادامه خواهیم داد.
دریافت این میزان ضمانت نامه چه کمکی به مجموعه و رونق فعالیت های آن داشته است؟
چون فرآیند تسهیلات در حوزه بانکی کند است و به تبع آن نیز فرآیند اخذ تسهیلات دچار کندی می‌شود و مطابق با معیارهای بخش‌خصوصی نیست، سرعت تصمیم‌گیری‌ها در سازمان‌های دولتی متفاوت از بخش‌های خصوصی است و این تفاوت ملموس ما را دچار چالش می‌کند. همه ما اذعان داریم که چارچوب و ضوابط هائی در حوزه بانکی وجود دارد نیازمند گذر زمان است. از اینرو خواهشمندیم تا حد امکان در زمان کوتاهی جواب درخواست‌های بانکی شرکت‌های خصوصی داده شود زیرا این شرکت‌ها نقش بسیار پررنگی دارند چون در حوزه‌های IT بحث فرصت‌ها بحثی تکرارناشدنی است و به سرعت جلو می رود و اگر شرکت نتواند خود را با این سیر سریع تغییر هماهنگ کند، به تبع از بازار و از گردش این حوزه عقب می‌ماند. انتظار داریم تا آنجا که امکان دارد و قوانین اجاز می دهد این موانع را تسریع کنند معمولاً هر جوابی مثبت نیست و نباید هم این توقع را داشت اما موضوع پاسخ گرفتن سریع است، برای اینکه بتوانیم مسیرهای دیگری را نیز امتحان کرده تا به جواب برسیم. قطعاً بحث رفع مشکلات مالی به شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند و بسیار اساسی و حیاتی است اگر از شرکت‌ها موضوع تأمین مالی و سرمایه گذاری گرفته شود فعالیت‌هایشان راکد می‌شود و نمی‌توانند اثرگذاری مناسب را داشته باشند. به تبع تأمین این بخش مالی چه در حوزه ضمانت‌نامه بانکی که شروع یک فعالیت است و چه بحث تسهیلات ریالی و ارزی، نیازمند این حمایت‌ها هستیم و برای شرکت ما نیز می توان به جرأت اذعان داشت که اگر این اتفاقات نمی افتاد کار بسیار سخت می‌شد و برای بنده و سایر ارکان شرکت که می‌بایست مسیر را از سمت دیگری شروع می کردند سخت بود. برنامه شرکت‌ها در حوزه خصوصی این است که هرآنچه حامیان قوی‌تر و روابط مستحکم‌تری داشته باشند می‌توانند از انجام یک فعالیت اقتصادی بلند مدت‌تر مطمئن باشند. به تبع آن برای مجموعه های‌وب این مایه خرسندی است که در حوزه بانکی با بانک تخصصی حوزه خود و متصل به وزارتخانه که سیاست‌های کلان دولت در این بخش را در حال‌حاضر به خوبی جلو می برند در تعامل است و در یک فعالیت بلندمدت گام نهاده است. امیدوارم بتوانیم هرچند کوچک در کنار پست‌بانک ایران به اهداف عالیه نظام دست پیدا کنیم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سکان‌دار بخش حوزه IT و فناوری اطلاعات است که به تبع، بانک عامل آن نیز بعنوان پیشران این حوزه مطابق با برنامه توسعه کشور سهم کارآئی، سهم افزایش رشد اقتصادی را از محل کارآیی تأمین می کند که نقش بسیار اساسی و حیاتی دارد و ما نیز با همکاری با این بانک در راستای این سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی بتوانیم قدمی مفید و مؤثر برداریم. خوشبختانه این اقدام سریع پست بانک ایران موجب شد که برنامه ها و فعالیت های ما به خوبی به سمت جلو حرکت کند و کار بسیار ارزشمندی بود.
باتوجه به اینکه از سوی مجلس شورای اسلامی، پست بانک ایران به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی حوزه ICT کشور و خرده بانکداری روستائی تعیین شده است، این مهم چه نقشی می‌تواند در توسعه این بخش‌ها داشته باشد؟
طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستائی (USO)و پیاده‌سازی اهداف این طرح به روستاها که مطابق سیاست‌ها و برنامه‌های کشور از سنوات گذشته مطرح بوده طی این مدت از رشد و شتاب بیشتری برخوردار شده و تمام عقب ماندگی ها در حال جبران است. در حوزه USO گام‌های بسیار بزرگ و اساسی برداشته شده است که اکثر فعالان این حوزه معتقد بودند که این امر در ظاهر اجرا نمی‌شود زیرا تعداد روستاهائی که به خدمات اینترنت مجهز بوده اندک و کم بود. اما خوشبختانه در یک سال اخیر بالغ بر 18هزار روستا از ارائه خدمات اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند و این نشان از انجام یک کار بزرگ است و اگر حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخصوص نگاه خاص دکتر واعظی و حمایت‌های دولت و مجری طرح دکتر حمیدیان نبود قطعاً این کار نمی توانست تا همین جا پیش برود و به تبع آن با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، نقش پست‌بانک‌ایران در این حوزه بسیار پررنگ تر شده و فارغ از نگاه خاص بانکی و صرفه اقتصادی به ارائه خدمات در روستاها و مناطق کم برخوردار پرداخته است. امیدوارم مجموعه های‌وب هم در این رهگذر و با توجه به حمایت‌های ارزشمند این بانک نقش خود را در این پروژه به خوبی ثابت کند.
در پایان اگر صحبتی دارید؟ لطفا بیان کنید؟ 
معتقدم آن چیزی که می تواند دگرگونی اساسی در این حوزه ایجاد کند بحث تسهیلات ارزی است. با توجه به بحث برجام و گشایش های ایجاد شده از این رهگذر، نگرانی استفاده بخش خصوصی از تسهیلات ارزی ارزان قیمت که توسط شرکت های بین المللی بعنوان فاینانس ارائه می‌شود می تواند به کمک پست بانک ایران مؤثر باشد و ما نیز از آن قطعاً بهره مند خواهیم شد. حقیقتاً درحال حاضر توان ریالی کشور پاسخگوی حجم عقب‌افتادگی‌های حوزه IT نیست و ما باید امکان این را داشته باشیم که از تسهیلات بین المللی استفاده کنیم، زیرا الان شرایط فراهم است و بایستی از این فرصت استفاده کرد. بحث دیگر تأمین منابع از محل فروش سرویسی است که توانائی آن را نداریم تا سرمایه گذاری را به یک‌باره انجام دهیم. بخش خصوصی هم طی سال‌های گذشته کم توان‌تر شده و قادر نیست که همه اینها را پاسخ دهد. بنابراین خواهشمندیم از پست بانک ایران که این موضوع را پیگیری کند و شخص خود وزیر از بانک مرکزی بخواهند که شرکت‌ها بتوانند از فاینانس و یوزانس های موجود استفاده کنند تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن خود را در مسیر تکنولوژی دنیا قرار دهیم. درپایان نیز از خدمات پست بانک ایران و زحمات مجموعه کارکنان آن تشکر و قدردانی دارم.

نام:
ایمیل:
* نظر: