کد خبر: ۳۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
برای دومین سال متوالی؛
افزایش تولید گاز در پارس جنوبی منجر به جهش ۴۰ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن استراتژیک و زیرزمینی گاز در شمال شرق ایران شده است.
به گزارش مهر، بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران منجر به ثبت یک رکورد جدید ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی کشور برای دومین سال متوالی شده است.

بر این اساس حجم ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن شوریجه خراسان و در همسایگی با ترکمنستان در طول ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سیدمجید منبتی مدیرعامل پالایشگاه گاز هاشمی نژاد با بیان اینکه در طول ۶ ماهه نخست امسال حدود یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در مخزن شوریجه خراسان ذخیره سازی شده است، گفت: حجم ذخیره سازی گاز طبیعی درمقایسه با پارسال حدود ۳۵۳ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول ۶ ماهه نخست امسال میزان گاز ترش دریافتی حدود ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به برنامه تولید پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد ۱۰ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در این مدت میزان گوگرد تولیدی ۲۷۴ هزار تن بوده که بیش از ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد.

به گزارش مهر، سال ۱۳۹۳ طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در منطقه شوریجه خراسان با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و به عنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز منطقه خاورمیانه به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

با اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت ۳.۶ میلیون متر مکعب در روز به مخزن شوریجه خراسان تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد. این طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار