شرکتهای هواپیمایی ایرانی در طول سالهای گذشته به دلیل دو عامل افزایش بهای خدمات فرودگاهی و افزایش قیمت سوخت به شکل جدی به شرکت پخش فرآوردههای نفتی و شرکت فرودگاهها بدهکار شدند تا جایی که آخرین آمارهایی که در ماههای قبل منتشر شد نشان از رسیدن این بدهیها به رقم بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان داشت.به دنبال این اتفاق بنا شد شرکتهایی که در طول سالهای گذشته اقدامات جدی برای تسویه کردن منابع مالیشان و بدهیهای کلانی که باقیمانده انجام دهند و با تقسیط بدهیهای گذشته لااقل بخشی از بدهی را جبران کنند. این موضوع سرانجام با تهدید شرکت فرودگاهها نسبت به احتمال پیگیری قضایی این ماجرا به خود شکلی جدی گرفت تا دو طرف به توافقاتی در این زمینه دست یابند.با وجود این اما آمارهای جدیدی که قائم مقام مدیر عامل شرکت فرودگاهها منتشر کرده، نشان از آن دارد که اوضاع هنوز بر وفق مراد این شرکت نیست. اگر چند سال قبل بدهیها به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده بود و در زمان تهدید به شکایت قضایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده میشد، حالا این شرکت اعلام کرده که از ایرلاینها حدود ۷۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و این به معنای آن است که نه تنها بدهیها کاهش نیافته، بلکه حتی شکلی افزایشی نیز پیدا کرده است.اگر به مشکلات شرکت فرودگاه با ایرلاینها مسائلی را که شرکت پخش فرآوردههای نفتی داشته را اضافه کنیم، مشخص میشود که هنوز بسیاری از شرکتهای ایرانی نتوانستند شاخصهای اقتصادی خود را متناسب با آنچه در دستورالعملهای سازمان هواپیمایی وجود داشته یکسان کنند.براساس این دستورالعمل همه ایرلاینها باید پس از شفاف کردن صورتهای مالی گذشته مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایهای که وابستگی به جایی ندارد تامین کنند تا اجازه پرواز در تمام کلاسها را داشته باشند. از اینرو یا باید معجزهای در مسیر اقتصادی این شرکتها به وجود بیاید و یا وزارت راه و شهرسازی از سیاستهای خود عقبنشینی کند. مسالهای که به نظر میرسد گزینه دوم در آن با جدیت بیشتری پیگیری میشود، زیرا با وجود آنکه حدود دوماه از زمان شش ماهه ایرلاینها در تامین کفایت سرمایه لازم گذشته ولی هنوز هیچ خبری از برخورد با این شرکتها و یا ارائهی گزارشی دقیق از عملکردشان در این حوزه منتشر نشده است، موضوعی که شاید در آینده نیز به همین ترتیب ادامه پیدا کند.
منبع:ایسنا