کد خبر: ۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ساماندهی، مرمت و تجهیز مرحله نخست سایت موزه محوطه باستانی سیلک کاشان خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛مهران سرمدیان گفت: مرحله نخست ساماندهی و تجهیز این سایت موزه، شامل استحکام بخشی اسکلت های انسانی موجود در سیلک، ساماندهی مسیر بازدید گردشگران، آواربرداری و حمل نخاله های ساختمانی و پاکسازی محیطی، ساماندهی سقف و نورپردازی موزه است.
 
وی تعویض شیروانی های فرسوده، نصب آب روها، اصلاح حصارهای اطراف تپه جنوبی و اجرای یک لایه کاهگل حفاظتی روی آثار باقیمانده را از دیگر اقدامات بازسازی و ساماندهی سایت موزه محوطه باستانی سیلک کاشان بیان کرد.
 
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: برای اجرای این طرح یک میلیارد و 500 هزار ریال از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته بود.
 
به گفته وی پیشتر در نشست «بررسی مسائل و مشکلات فراروی توسعه پایدار شهرستان کاشان» که با حضور استاندار اصفهان برگزار شد، آزادسازی عرصه 102 هکتاری محوطه باستانی «سیلک» برای ثبت در میراث جهانی در دستور کار قرار گرفته است.
 
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محوطه باستانی سیلک نیز با تاکید بر اهمیت جایگاه جهانی این محوطه گفت: این نشانگر نبوغ در ساخته های بشری و نمادی از تبادل ارزش های والای انسانی در دوره زمانی خاص و بیانگر گواهی منحصر به فرد یا حداقل استثنایی از یک سنت فرهنگی یا تمدن پابرجاست و به این دلایل شرایط نامزد شدن در فهرست ثبت میراث جهانی را دارد.
 
«علی ابوالفضلی» افزود: محوطه باستانی سیلک با قدمت بیش از هفت هزار و 500 سال به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان مورد توجه بوده است.
 
تپه های سیلک یکی از کهن ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است.
 
آثار تاریخی بدست آمده از این محوطه باستانی یادآور خاطره بیش از پنج هزار سال سیر زندگی و تمدن در منطقه است.
 
تحقیقات کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های اولیه تمدن سیلک را به بیش از هشت هزار سال قبل مرتبط کرده است.
 
نخستین بار یک هیات فرانسوی به سرپرستی 'رومن گریشمن' در حدود سال های 1312هجری شمسی در سیلک به کاوش و حفاری پرداختند و با بدست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند و اهمیت این منطقه در سیر تمدن بشری را برای جهانیان آشکار ساختند.
 
تپه های باستانی سیلک در جاده فین کاشان و در نزدیکی باغ تاریخی فین قرار دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تپه ، سیلک ، کاشان
نام:
ایمیل:
* نظر: