کد خبر: ۳۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
لاریجانی:
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همه ملت پشت دولت روی یک موضوع متمرکز شویم می‌توانیم موفق شویم اما اگر شعاری عمل کنیم، موفق نخواهیم شد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه اجلاس ملی 2300 شهید شهرستان خمینی شهر، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که دشمن برای ضربه زدن به ایران روی آن تمرکز کرده است بحث فرهنگی است. آنها قصد دارند اراده‌های حقیقی ملت ایران را متزلزل کنند و بیشتر سعی می‌کنند این کار را از طریق رسانه های خود دنبال کنند. 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از حربه‌های آنان به وجود آوردن شرایط بحران اقتصادی است. تحریم بخشی از مشکلات ایران بود. آنها می‌خواهند مشکل بیکاری را در ایران افزایش دهند چون که می‌دانند اگر جمعیت 80 میلیونی ایران فعال حقیقی شود، برای آنان زیانبار خواهد بود، دشمن نمی‌خواهد انرژی جوانان ما به تولید تبدیل شود. 

لاریجانی اضافه کرد: با توجه به این مسائل در مجلس تأکید کرده‌ایم که باید به بودجه فرهنگی توجه ویژه شود چرا که سست کردن فرهنگ دینی کشور مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید توجه داشته باشیم که جوانان را با فرهنگ دینی آشنا کنیم تا دشمن به اهداف خود نرسد. 

وی تصریح کرد: خانواده‌ها اولین سنگری هستند که باید مراقب فرزندان خود باشند. بنابراین مقابله با توطئه‌های دشمن نیاز به یک همت عمومی دارد. 

رییس مجلس شورای اسلامی به مقایسه وضعیت دفاعی کشور با زمان جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: اوضاع دفاعی ما نسبت به جنگ تحمیلی بسیار پیشرفت کرده است. البته در آن زمان بنی صدر نمی‌گذاشت نیروهای حزب الهی وارد جبهه شوند به همین دلیل امام او را از فرماندهی کل قوا عزل کرد تا نیروهای حزب الهی وارد جبهه شوند. 

لاریجانی افزود: بنابراین وضعیت دفاعی ما خیلی تغییر کرده است و افراد با تجربه در آن زیاد شده‌اند. اما باید بدانیم که پیشرفت دفاعی ایران به این معنا نیست که دیگر کشورها ساکن مانده باشند. بدون شک برای دیگران هم تحول دفاعی ایجاد شده است. کشورهای منطقه در خرید تجهیزات مدرن کارهای زیادی کرده‌اند اما موضوع مهم این است که ما باید بدانیم که در بحث دفاعی همیشه باید مقتدر باشیم، به همین دلیل بودجه بخش دفاعی را تقویت کرده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی باید توجه خاصی به تولید داشته باشیم. دشمن به دنبال انزوای اقتصادی ایران است، همانطور که رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد ایران است. دشمن درخصوص بحث هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی زیادی را بر ایران تحمیل کرد اما ما به زانو درنیامدیم. 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید از بنیه اقتصادی درونی خود حداکثر استفاده را ببریم تا این فشارها تأثیری نداشته باشد. یکی از راه‌های استفاده از بنیه اقتصادی درونی، فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در بخش تولید است. در مجلس به دنبال تسهیل فضای کسب و کار در کشور هستیم، بنابراین اگر همه ملت پشت دولت روی یک موضوع متمرکز شویم می‌توانیم موفق شویم اما اگر شعاری عمل کنیم، موفق نخواهیم شد. 

لاریجانی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد زاینده. اقتصاد تولیدی و صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های تولید فراهم شود. 

وی افزود: زمینه‌های سرمایه گذاری در شهرستان خمینی شهر نیز باید فراهم شود. بدون شک شهر شهیدپرور خمینی شهر مشکلات اقتصادی زیادی دارد بنابراین شرایط تولید در این شهرستان نیز باید مهیا شود. 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه این مشکلات را دسته بندی کرده‌ایم. در این برنامه روی مسأله آب تمرکز کرده‌ایم و باید دورنمای آن را مشخص کنیم. آب یک موضوع راهبردی برای ایران است و در برنامه ششم روی مصرف بهینه آن کار می‌شود. 

لاریجانی گفت: بخش دیگری که بسیار اهمیت دارد، استقلال ایران در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی است که در برنامه ششم توسعه تأکید زیادی روی آن شده است. در بخش کشاورزی یک بحث جدی وجود دارد که در محصولات استراتژیک به خودکفایی برسیم. برای مثال هم اکنون یک میلیون تن برنج در کشور کم داریم و باید این میزان را وارد کنیم. 

وی ادامه داد: بحث صادرات نیز باید جدی گرفته شود و کشور در این زمینه باید قوی‌تر عمل کند چرا که عقل حکم می‌کند از بازار پررونق صادرات به خوبی بهره بریم. 

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از مقوله‌های مهم که باید به آن توجه ویژه شود آن است که رابطه دانشگاه و تولید را درست طراحی کنیم اما متأسفانه هم اکنون این نیاز به خوبی حس نمی‌شود. چون یک کشور نفتی و گازی هستیم پول هر بخش را جدا تصویب می‌کنیم و به آن بخش می‌دهیم به همین دلیل این بخش ها به یکدیگر نیازی احساس نمی‌کنند پس باید دو بخش دانشگاه و تولید را به یکدیگر نیازمند کنیم. 

لاریجانی اضافه کرد: در مجلس روی طرح‌هایی کار می کنیم که اگر دانشگاه‌ها طرحی را قبول کردند، معاف از مالیات باشند بنابراین در برخی از بخش‌ها ممکن است فشار را شاهد باشیم اما باید به سمت پژوهش پیش رویم. جوانان دانشگاهی باید توان خود را روی حل تولید کشور بگذارند. 

وی در اهمیت مبحث شهادت، افزود: شاید در اسلام کمتر موضوعی داریم که به اندازه شهادت بر اجتماع تأثیرگذار باشد. در معرفت اسلامی هیچ موضوعی به اهمیت توحید نیست و درجه فهم مسلمانان از توحید در واقع بالاترین مرتبه درک است. 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین فهم موضوع توحید مهم است، به همین دلیل در صدر اسلام تلاش برای این بود که مردم خوب توحید را بفهمند. اما در سبک زندگی، آنچه که بین رفتار انسان سعادتمند و غیر سعادتمند فرق ایجاد می‌کند آمادگی برای جهاد و شهادت است. 

لاریجانی با بیان اینکه آمادگی برای ظهور حضرت مهدی (عج) به معنای آمادگی برای جهاد است، گفت: از نظر فکری و سبک زندگی زمانی که یک فرد آماده برای قیام آن حضرت باشد، در واقع خود را برای جهاد و شهادت آماده کرده است. در صدر اسلام چه در زمان حضرت رسول و چه در زمان حکومت امام علی (ع) شاهد وقوع جنگ‌های زیادی بودیم. 

وی در همین خصوص اضافه کرد: این جنگها در واقع برای این رخ داد که زندگی واقعی مسلمانان را به نمایش بگذارد. آن کسانی که آماده جهاد باشند، خداوند لباس ذلت بر تن آنها نخواهد کرد. آمادگی برای شهادت در سبک زندگی اجتماعی یک رکن است، بنابراین عزت‌مندی در گرو این مبحث مهم است. 

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این شرایطی بود که اسلام در برابر بشریت قرار داد و این امر باعث فتوحات شد. زمانی حکومت اسلامی تا دروازه‌های فرانسه پیش رفت چرا که همین دو خصوصیت مجاهدت و توحید را مسلمانان با خود داشتند اما زمانی که از توحید و مجاهدت فاصله گرفتند، همه چیز عوض شد. 

لاریجانی ادامه داد: در واقع قیام عاشورا به همین دلیل رخ داد که حاکمان از توحید فاصله گرفته بودند و به سبک سلطنتی زندگی می‌کردند بنابراین امام حسین (ع) قیام کرد تا توحید را دوباره زنده کند. 

وی افزود: انقلاب اسلامی که امام پیشرو آن بود دو رکن توحید و شهادت را در جامعه نهادینه کرد. امام در اواخر حکومت شوروی نامه‌ای به گورباچف نوشت و ما می بینیم که سبک نامه امام به گورباچف تماماً توحیدی است. 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تمام تلاش امام بر این بود که مقوله توحید را در جامعه نهادینه کند. همین عارف بزرگ وقتی جنگ شد فرمود من بازوان پاسداران را می‌بوسم، چرا که امام فکر مجاهدانه داشتند و همین امر ما را باید به فکر فرو برد. 

لاریجانی اضافه کرد: همین فرهنگ جهاد و شهادت باعث عزت ملت ایران شد. هم اکنون اگر به سخنان رهبری به دقت توجه کنید، دو وجه توحید و جهاد در آن بارز است. 

وی اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی همه دنیا پشت صدام جمع شدند و تنها قسمت کوچکی از برخی کشورها با ایران همکاری داشتند. شگردهای آنان در وهله کنونی پیچیده شده است بنابراین ما به همان روحیه توحیدی و شهادت نیاز داریم. شرایط سال‌های اخیر منطقه یک نوع آشفتگی را رقم زده است و ما باید توجه داشته باشیم که این آشفتگی‌ها یک حادثه نیست بلکه یک جریان از پیش طراحی شده است. 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سوریه نمی‌خواهند امنیت حاکم شود چرا که شرایط نا امن کشورهای مسلمان بهترین شرایط را برای اسرائیل رقم می‌زند. 

لاریجانی گفت: باید این سؤال را مطرح کنیم که چرا مسأله تروریسم حل نمی‌شود؟ برای اسرائیل بهترین شرایط است که مسلمانان به جان هم بیفتند. چگونه است که آمریکا به همراه 60 کشور دیگر علیه داعش ائتلاف به وجود آورده‌اند اما نمی‌توانند داعش را از عراق و سوریه بیرون کنند؟ اگر نمی‌توانند که واقعاً برای آنها فضاحت بار است اما اگر نمی‌خواهند این مهم رخ دهد بحث دیگری است. آنها شرایطی را در منطقه نمی‌خواهند که به ضرر اسرائیل تمام شود. 

به گزارش ایسنا؛ در پایان این مراسم از کتب شهدای خمینی شهر که در هفت فصل به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار