کد خبر: ۳۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از محل ارزش افزوده ۱۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری ها و سه هزار میلیارد تومان به طرح سلامت پرداخت شد.
سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که ظهر شنبه در سالن باغستان برگزار شد اظهار داشت: اراده دولت مهار تورم و کاهش نرخ سود بانکی است و برای کنترل نقدینگی و مثبت شدن رشد اقتصادی گامهای مهمی برداشته شده است.
وی افزود: خوشبختانه دولت با مهار تورم بالای ۴۰ درصد تلاش کرده سیاست های پولی و مالی را به گونه ای تنظیم کند تا تولید فعال شود و امروز با کاهش نرخ سودهای بانکی موفقیتهای خوبی بسدت آمده است.
تقوی نژاد یادآورشد: در اجرای اقتصاد مقاومتی اتکا به تولیدات داخلی در اولویت است و با تشکیل جلسات متعدد مسائل را رصد می کنیم و با کمک جدی در حوزه اشتغال امیدواریم به بهبود فضای کسب و کار کمک شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: ثبت درآمدهای مالیاتی نسبت به جی دی پی بالاست اما با همه ظرفیت های موجودی که داریم هنوز وضعیت در این بخش مناسب نیست و در کشورهای پیشرفته بالای ۳۰ درصد و کشورهای همسایه بیش از ۲۰ درصد و در ایران ۷.۳ درصد است.
وی اضافه کرد: تا پایان برنامه ششم باید این میزان به ۱۱ درصد برسد زیرا بخشی که باید کشور را اداره کند حوزه مالیاتی است و در اقتصاد مقاومتی این موضوع باید عملیاتی شود.
تقوی نژاد تصریح کرد: با اصلاح قانون مالیات های مستقیم موضوع مشوق ها و ضمانت های اجرایی دقیق هم درنظرگرفته شده که ضمانت مالی و حقوقی نیز پیش بینی شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: دولت باید هزینه خود را کنترل کند و کوچک و چابک شدن آن نیز مورد توجه است اما باید تقویت بنیه نظامی، دفاعی، بهداشت در اولویت بودجه قرار گیرد.
*پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده به شهرداری ها      
تقوی نژاد یادآورشد: از محل ارزش افزوده مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شد و حجم فعالیتهای عمرانی از محل ارزش افزوده قابل توجه است.
وی اضافه کرد: باید در کنار وصول مالیات از مردم وضعیت هزینه کرد آن نیز مشخص شود تا انگیزه بیشتری برای مودیان ایجاد شود.
*پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان به طرح سلامت
تقوی نژاد اظهارداشت: از محل مالیت های دریافتی همچنین سه هزار میلیارد تومان به طرح سلامت تعلق گرفت و امسال نیز ۴ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده خواهد شد.
وی بیان کرد: رضایت مندی مودیان مالیاتی برای ما اهمیت دارد و دنبال نهادینه کردن این موضوع هستیم زیرا باور داریم وقتی در ۲۵ درصد درآمدهای مردم شریک هستیم باید رفتارهای خوب و مناسبی داشته باشیم و اگر کسی وارد اداره مالیات می شود باید به آرامش برسد لذا فضاسازی ادارات نیز مورد توجه است.
معاون وزیر گفت: در استان قزوین ساختمان جدید اداره امور مالیاتی در شهر الوند افتتاح شد که گامی در مسیر تکریم ارباب رجوع است.
تقوی نژاد تصریح کرد: شرط برخورداری از معافیت نرخ صفر ارائه دفاتر و اسناد کافی است و موضوع اشتغال برای واحدهایی که بالای ۵۰ نفر نیرو دارند اگر هر سال ۵۰ نفر نیرو اضافه کنند از یک سال معافیت دیگر بهره مند می شوند.
وی گفت: برای سرمایه گذاری خارجی هم مشوق های لازم پیش بینی شده و برای واحدهایی که در شهرک های صنعتی هستند هم تشویق های مالیاتی در نظر گرفته ایم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهارداشت: بر اساس ماده ۷۶ قانون حق التالیف و حق التحریر به کارهای پژوهشی داده می شود و مالیات پژوهشی که الان ۱۰ درصد است برای دانشگاهها و مراکز علمی با اصلاح ماده به صورت لایحه به مجلس داده شده که این نرخ به ۵ درصد کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد:ماده ۱۳۸ مکرر امکانات جدیدی درنظام مالیاتی کشور ایجاد کرده و اگر از آورده نسبت به توسعه واحدی
اقدام شود آورده با نرخ مشارکتی هزینه قابل قبول تلقی و این امتیاز برای واحدها در نظر گرفته می شود.
تقوی نژاد اظهارداشت: تجدید ارزیابی ها از پرداخت مالیات معاف است و امروز استهلاک شتابان مطرح شده که توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و صادرات نیز از ابزار حمایتی برخوردار می شود و در این میان حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز در سازمان مالیاتی در اولویت قرار دارد.
تقوی نژاد اضافه کرد: اعتماد کردن به مردم پایه کار است و اصنافی که صندوق مکانیزه فروش نصب کنند از همه معافیت های قانونی برخوردار می شوند و ما اعتقاد داریم ۹۰ درصد مردم در اظهارنامه های خود اطلاعات درست می دهند و به خاطر ۱۰ درصد نباید ریشه بی اعتمادی را ترویج کنیم.
وی گفت: اعتماد کردن به مردم برای ما یک محور کلیدی است و تلاش می کنیم هر آنچه در خود اظهاری مطرح می شود مبنای دریافت مالیات باشد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نطام مالیاتی در حال تکمیل شدن است و سیستم علی الراس در سه سال آینده برچیده خواهد شد.
*۷۰۰ میلیون رکورد اطلاعات در کشور ثبت شد
وی در ادامه اظهارداشت: رکورد ثبت ۷۰۰ میلیون اطلاعات در کشور شکسته شد و تاکنون ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مودی مالیاتی وارد سامانه شده اند و اطلاعات کامل افراد را در سیستم بانکی داریم و با اطلاعات اظهارنامه مطابقت داده می شود.
تقوی نژاد تصریح کرد: نصب صندوق مکانیزه فروش از طرح های اقتصاد مقاومتی است که ابزار قانونی برای اجرای این طرح داریم اما ابزار تشویقی نداریم که در لایحه هزینه نصب را نیز تقبل خواهیم کرد.
*نصب دو میلیون و ۷۰۰ هزار صندوق توسط اصناف
وی بیان کرد: قرار است دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد صنفی صندوق مکانیزه فروش نصب کنند که با این کار کالای قاچاق بلافاصله شناسایی و دریافت مالیات هم تسهیل می شود.
تقوی نژاد از کمک به واحدهای صنعتی کوچک هم خبرداد و اظهارداشت: برای پلکانی کردن مالیات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اقدام کرده ایم و ۷۵۰۰ واحد مشکل دار از این تشویق برخوردار شده اند.
*قانون ارزش افزوده دوباره مطالعه می شود
وی بیان کرد: قانون ارزش افزوده دوباره مورد مطالعه قرار می گیرد و قرار است اصلاح شود که این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می شود لذا از فعالان اقتصادی انتظار داریم ایده ها و راهکار و نیز مشکلات خود در حوزه مالیات را به ما منعکس کنند تا در اصلاحیه مورد توجه و تصمیم گیری قرار گیرد.
*مالیات نرخ طلا کاهش می یابد
تقوی نژاد از کاهش نرخ طلا خبرداد و گفت: در قانون جدید، مالیات طلا کاهش خواهد یافت تا عدالت مالیاتی برقرار شود.
در این جلسه مدیران واحدهای صنعتی مشکلات خود در بخش مالیات را مطرح کردند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: