کد خبر: ۳۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
سقوط 1459 واحدی شاخص
شاخص کل بورس امروز (چهارشنبه) در سایه پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سقوطی کم سابقه را پشت سر گذاشت و با افت 1459 واحدی به جایگاه 78 هزار و 411 واحدی عقب نشینی کرد.
اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای بورس های بین المللی و از جمله بورس تهران، خوشایند نبود به طوری که بیشتر تالارهای بورس در کشورهای مختلف با افت مواجه شدند.
بورس تهران نیز پس از پیروزی ترامپ، با شوکی شدید مواجه شد به طوری که با افت 1459 واحدی (معادل 1.8 درصد) به کانال 78 هزار واحدی بازگشت.
در معاملات امروز، یک میلیارد و 201 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 2 هزار و 911 میلیارد ریال در 85 هزار و 696 نوبت داد و ستد شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاهش یافتند؛ بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 515 واحد، شاخص کل (هم وزن) 338 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 269 واحد، شاخص آزاد شناور 1811 واحد و شاخص بازار اول 1119 واحد و شاخص بازار دوم 2629 واحد پایین آمدند.
تقریباً همه صنایع بورسی در جریان معاملات امروز، با افت قیمت مواجه شدند، اما در این میان، کاهش قیمت سهام آن دسته از شرکت هایی که با بازارهای جهانی ارتباط بیشتری را دارا هستند، بیشتر بود.
بر این اساس، گروه معدنی، فلزی و پالایشی و خودرو با بیشترین کاهش قیمت، بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته و آن را پایین کشیدند.
نمادهای فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، چادرملو، صنعتی و معدنی چادرملو، ایران خودرو و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 
در معاملات امروز، حق تقدم صنایع کاشی و سرامیک سینا، بیمه آسیا، لامیران، فراورده های معدنی ایران و حفاری شمال از بیشترین رشد قیمت مواجه بودند.
حق تقدم لیزینگ رایان سایپا، حق تقدم سیمان کردستان، حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم معدنی و صنعتی گل گهر و حق تقدم سرمایه گذاری اعتبار ایران نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.
کارشناسان معتقدند پیروزی ترامپ نمی تواند تاثیری منفی بلند مدتی بر بازارهای جهانی داشته باشد و حتی پیامدهای منفی بزرگی بر شرایط اقتصادی ایران بر جا بگذارد، بر این اساس، در روزهای آتی شرایط بازار سرمایه به حالت عادی بازخواهد گشت.
کارشناسان نگرانی ها را بی مورد دانسته و تاکید می کنند فضای منفی بازار کوتاه مدت و گذرا خواهد بود.
توصیه کارشناسان به سهامداران این است که در فضای منفی اقدام به خرید و فروش نکنند تا متصرر نشوند.
«شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با ایرنا در واکنش به افت شاخص بورس به دلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سهامداران توصیه کرد که در تحلیل های خود به عوامل بلندمدت نگاه بیشتری داشته باشند.
وی با بیان این که بهتر است مردم در تحلیل های خود همه عوامل دخیل در بازار سرمایه را در نظر بگیرند، گفت: تجربه نشان داده است که عوامل بلند مدت تاثیر اصلی را بر روابط و چشم انداز اقتصادی دارد.
محمدی یادآور شد: با توجه به افزایش صادرات و رشد اقتصادی کشور طی ماه های گذشته و نیز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، چشم انداز مثبتی در بورس وجود دارد.
وی تاکید کرد: تحولات کنونی گذار و روانی بوده و بهتر است سرمایه گذاران تحلیل منطقی را دستمایه صمیم های خود در بازار سرمایه قرار دهند.
مهدی بزرگی کارشناس بازار سهام نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سهام ایران و ریزش شاخص بورس، گفت: شوک منفی وارده شده به بازار بورس ایران، کوتاه مدت و گذراست و پیش بینی می شود بورس از اوایل هفته آینده به حالت عادی بازگردد و متعادل شود.
وی اضافه کرد: پیش از این، تصور می شد در صورت انتخاب هیلاری کلینتون(نامزد دمکرات)، دولت جدید آمریکا رویه دولت اوباما را درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و ایران ادامه دهد، اما نسبت به ترامپ بدبینی وجود دارد.
بزرگی بیان داشت: اکنون، در بین فعالان بازار، نگرانی وجود دارد که رفتار ترامپ نسبت به برجام و رابطه با ایران چگونه خواهد بود.
وی ادامه داد: با وجود نگرانی سهامداران از روی کار آمدن ترامپ جمهوریخواه، باید توجه داشت که در طول تاریخ، رییسان جمهوری دموکرات به دلیل سیاست هایشان، ضربات اقتصادی سنگین تری را به ایران نسبت به جمهوریخواهان وارد کرده اند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: شوک وارد شده به بورس های جهانی و از جمله ایران، کوتاه مدت بوده و به زودی شرایط به حالت عادی بازمی گردد.
بزرگی به همین دلیل پیش بینی کرد بورس از اوایل هفته آینده (روزهای شنبه یا یکشنبه) به حالت عادی بازگردد و متعادل شود.
وی به ریزش قیمت سهام کالا (مواد پایه و معدنی) در بورس اشاره کرد و افزود: نرخ سهام شرکت هایی که با بازارهای جهانی در ارتباط بوده اند، دچار افت شدیدی شده که حاکی از نگرانی از سقوط قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: قیمت سهام شرکت هایی که ارتباط پایینی با بازارهای جهانی داشته اند، کمترین تاثیر را از انتخابات آمریکا پذیرفته و از نوسان مصون بوده اند.
پایگاه خبری فورچون (Fortune)، شرکت مدیریت سرمایه گذاری «بریجواتر آسوسیئیشنز» برای مشتریان خود یادداشتی ارسال کرد که در آن پیش بینی کرده بود، چنانچه «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود، میانگین شاخص صنعتی داوجونز ممکن است تقریبا ظرف یک روز 2 هزار واحد کاهش یابد.
این بیشترین کاهش یک روزه بورس آمریکا در طول تاریخ این بازار خواهد بود. بیشترین کاهش یک روزه این شاخص تاکنون 777 واحد بوده است که در تاریخ 29 اکتبر 2008 (اواسط آبان 1387) زمانی که به دلیل بحران مالی جهانی، بی اطمینانی به اوج رسید، اتفاق افتاد.
این کاهش شاخص، از ارزش پورتفلیوی اوراق بهادار بورس آمریکا تقریبا به میزان 1.9 هزار میلیارد دلار خواهد کاست.
این صندوق تامین مالی پیش بینی کرده است، بورس چین و اروپا ممکن است تقریبا با 11 درصد کاهش شاخص مواجه شوند.
در ساعت 8:11 بعد از ظهر به وقت آمریکا، شاخص «داوجونز» بورس آمریکا با اندکی تغییر نسبت به روز گذشته به 18332.74، شاخص «اس اند پی» 500 با 4.7 درصد کاهش به 203500 و شاخص «نزدک» با 4.98 درصد کاهش به 4562.00 رسید.
شاخص نیکی ژاپن نیز با 5.25 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 16270.50رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار