کد خبر: ۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
پس از اجرایی شدن طرح همیار پلیس و تاثیرات مثبت آن به‌تازگی طرح دیگری تحت عنوان همیار انرژی با هدف کاهش مصرف و فرهنگ‌سازی تصویب شد که با توجه به شرایط بحرانی کشور به‌ویژه در بخش آب اجرایی شدن این طرح خالی از لطف نخواهد بود.
طرح هیار انرژی با هدف آموزش و ترویج فرهنگ صحیح مدیریت مصرف انرژی، بهینه سازی و بهره وری مصرف سوخت و انرژی حفظ محیط زیست و همچنین آشنایی دانش آموزان با مفاهیم و کارکردهای انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر و … به رشته تحریر درآمده و به عنوان پروژه‌ای ترویجی و آموزشی مخاطبین خود را با ابزارهای مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای با مفاهیم انرژی و حفظ محیط زیست آشنا می‌کند، همچنین شورایی متشکل از نمایندگان سازمانها و وزارتخانه‌های ذیربط به عنوان شورای عالی سیاست گذاری کودک و انرژی ضمن سیاست گذاری، مشارکت و همکاری در برنامه‌های مصوب دبیرخانه دائمی کودک و انرژی بر حسن عملکرد اجرای طرحهای دبیرخانه دائمی کودک و انرژی نیز نظارت دارند.
این پروژه با محوریت آموزش مباحث مرتبط با انرژی و محیط زیست به دانش آموزان و همچنین با هدف فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی و سوخت برای گروه های سنی شش تا پانزده سال به رشته تحریر در آمده است. دانش آموزان پس از گذراندن دوره های آموزش بهره وری و مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط زیست که بصورت ارسال جزوات آموزشی و تشکیل کارگاههای آموزشی و اطلاع رسانی توسط دبیرخانه دائمی کودک و انرژی اجرا می‌شود، موفق به دریافت کارت همیار انرژی شده و از مزایا و خدمات این کارت و عضویتشان در «باشگاه حامیان محیط زیست و همیاران انرژی» بهره مند می شوند.
همیار انرژی به دانش آموزی اطلاق می‌شود که علاوه بر تلاش برای تحصیل علم و تربیت در مدرسه، به صورت داوطلبانه و با هماهنگی مسئولان ذیربط مدرسه، به منظور آموزش و فرهنگ سازی در خانواده خود ضمن گذراندن آموزش در خصوص انرژی و حفظ محیط زیست (آب، برق، گاز، نفت، بنزین، …) با مشارکت و همراهی خانواده ضمن ارتقای بهره وری درست از منابع انرژی مانع هدر رفت منابع و هزینه های اضافی به خانواده، مدرسه و جامعه خواهد شد .
همچنین همیار انرژی پس از عضویت، خود را موظف به اشاعه طرح و ترویج اهداف در بین گروه همسالان می‌داند و همکلاسی‌های خود را جهت عضویت در طرح مدیریت انرژی خانه و حفظ محیط زیست دعوت و توجیه می‌کند. همیار انرژی خود را سفیر طرح در مدرسه، خانواده و جامعه می‌داند و در جهت استفاده صحیح و پیشگیری از هدر رفتن منابع انرژی (آب، برق، گاز، نفت، بنزین و … ) با مطالعه و آموزش راهکارهای حفظ انرژی و حفظ محیط زیست خود را مکلف به رعایت آن در خانه و مدرسه می‌داند. همیار انرژی باید با راهکارهای خود و آموزش‌های ارائه شده می‌تواند در هر سال هزینه های انرژی خانواده ی خود را کاهش دهد.
تجربه ثابت کرده که کودکان می‌توانند بزرگترین معلم برای بزرگسالان خود در نحوه مصرف و حتی استفاده از وسائل باشند لذا به‌نظر می‌رسد که با توجه به شرایط فعلی کشور این بار نیز دانش‌آموزان بتوانند گام‌های بزرگی بردارند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: