به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، فرهاد وکیلیان درباره تغییر رفتار مشتریان در مواجه با بانکداری الکترونیک، افزود: صنعت بانکداری الکترونیک در حالی در سال های گذشته در ایران فعال شد که تعداد تراکنش ها در این بخش طی یک روز حتی کمتر از هزار مورد بود اما به مرور زمان اعتماد مردم به این صنعت افزایش یافت.
وی تصریح کرد: هر اندازه سرویس ها بهینه و با کیفیت به مردم ارایه شود، رغبت آنها برای استفاده از خدمات الکترونیک بانکی افزایش مییابد.
معاون توسعه بازار شرکت کارت اعتباری ایران کیش خاطرنشان کرد: افراد به طور معمول در برابر اقداماتی که پایه تکنولوژیک دارد، مقاومت کرده و اعتمادی به آن ندارند؛ با این حال بانکها تنها بخشی هستند که هنوز مردم به آن اعتماد دارند.
وکیلیان با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به بانکداری الکترونیک با حمایت بانک ها حاصل شد، گفت: اعتماد مردم به بانکداری الکترونیک در سال های اخیر روندی افزایشی داشته و این پیش بینی وجود دارد که در سال های آینده هم این اعتماد افزایش یابد.
پول مجازی در پرداخت الکترونیک جا به جا نمیشود
وی درباره اینکه این امکان وجود دارد که پول مجازی در پرداخت های الکترونیک به پول واقعی تبدیل شود، گفت: واقعیت این است که در پرداخت الکترونیک و بانکداری الکترونیک پول مجازی جابه جا نمیشود.
این فعال حوزه پرداخت با تاکید بر اینکه در برخی موارد متاسفانه پول مجازی به پول واقعی تبدیل میشود، گفت: در این رابطه شورای پول و اعتبار قوانین خود را تعیین کرده و بانک مرکزی و شاپرک نیز نظارت دقیقی بر فعالیتهای شرکت های پرداخت دارند.
وکیلیان افزود: در حوزه پرداخت الکترونیک و بانکداری الکترونیک پول ها واقعی است و پول مجازی نداریم؛ هر شرکتی بخواهد پول مجازی و گردش پول ایجاد کند، تخلف و شورای پول و اعتبار این موضوع را قدغن کرده و بانک مرکزی و شاپرک به عنوان رگولاتور بر فعالیتها نظارت دارند.
معاون توسعه بازار شرکت کارت اعتباری ایران کیش درباره رویکردهای نظارتی بر پرداخت های الکترونیک و استفاده از تجارب بین المللی، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته به دلیل وجود سیستم های اعتباری، قوانین جامعی برای نظارت بر فعالیت ها وجود دارد.
وی توضیح داد از آنجایی که در ایران سیستم های اعتباری وجود ندارد و از کارت های اعتباری به طور حلقه بسته استفاده می شود، معنای نظارت با کشورهای دیگر متفاوت است و کمتر می توان از الگوهای دیگر کشورها در این زمینه استفاده کرد.
وکیلیان با بیان اینکه، میتوان هسته نرم افزارهای خارجی را خریداری و نیازهای داخلی را بر آن نصب و به نوعی بومیسازی کرد زیرا کشورهای دیگر، سالها از ایران در زمینه بانکداری الکترونیک جلوتر هستند و روشهای تقلب را میدانند، گفت: بانک مرکزی و شاپرک به عنوان رگولاتور با همکاری شرکتهای پرداخت و بانکها در حال اضافه کردن سیستمهای جدید نظارتی در این حوزه هستند.
یادآور میشود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار میشود.