کد خبر: ۴۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
مدیرعامل بانک انصار گفت: بانکداری اجتماعی رویکردی نوظهور در بانکداری خُرد است که فرآیندهای قرض‌دهی و روابط بین قرض‌دهندگان و موسسات مالی را شفاف می‌سازد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی؛ آیت الله ابراهیمی افزود: بیش از 80 درصد کاربران اینترنت در دنیا از شبکه هاي اجتماعی مجازي براي امور روزمره خود استفاده می‌کنند، بنابراین جای تعجب نخواهد بود که بخش عمده‌اي از این کاربران، فعالیت‌ها و امور بانکی خود را از طریق رسانه‌هاي اجتماعی مجازي انجام دهند. این شفافیت بدان معنی است که آن قرضٰدهی و وامٰدهی که قرار بود در یک بانک اتفاق بیفتد، با کمک ابزارهایی مانند وام های نفر به نفر یا طرحی که همه برای یک موضوع و به قصد خاصی پول جمع کنند، از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گسترش یابد.
وی با اشاره به اینکه بانکداری اجتماعی توصیفی از خدمات بانکی و اقتصادی است که به دنبال کسب سهم مثبت از پتانسیل همه انسان ها برای توسعه حال و آینده است، ادامه داد: در بانکداری اجتماعی تمرکز بر ارضای نیازهای موجود در اقتصاد واقعی جامعه و به طور هم زمان در نظر گرفتن پایداری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی است.
مدیرعامل بانک انصار درباره کاربرد شبکه‌های اجتماعی در بانک‌ها، توضیح داد: تبليغات محصولات بانکي؛ جذب مشتريان جديد؛ ايجاد و گسترش شبکه‌اي از مشتريان؛ ارسال پيامک‌هاي حساب‌ها و ساير انواع پيامک‌ها به مشتريان از این طریق؛ طراحي محصولات جديد بر اساس سلايق افراد حاضر در شبکه‌هاي اجتماعي؛ کاهش هزينه‌هاي رفت و آمد مشتريان؛ کاهش هزينه‌هاي بانکي در این عرصه قابل ذکر هستند. مهمتر از این موارد یک بانکدار اجتماعی دائما سطح تعاملات جامعه را برای یافتن فرصت‌های تحول‌ساز پویش می‌کند تا بتواند با سرمایه‌گذاری به موقع و ریسک پذیری حساب شده با کمک محاسبات رایانه‌ای و مفاهیمی مانند داده‌های عظیم ضمن کسب سود، توسعه پایدار اقتصاد واقعی را رقم بزند و سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها نمونه بارز این رویکرد است. با مراجعه به داده کاوی از حجم انبوه تبادلات پیام در شبکه های اجتماعی، نیازی به ایجاد رویه‌های نظرسنجی نیست.
ابراهیمی، مزيت‌هاي بانکداري مبتني بر شبکه اجتماعي را در دو بُعد مشتريان و بانک عنوان کرد و افزود: از نظر مشتريان مي‌توان به مواردی از جمله درخواست خدمات با استفاده از ابزارهاي شبکه‌هاي اجتماعي بصورت غيرحضوري، بررسي خدمات ارائه شده توسط بانک‌هاي مختلف، اعلام مشکلات و پيگيري رفع آن‌ها بصورت غيرحضوري و ارتباط مشتريان بصورت دو به دو با یکدیگر اشاره کرد.
وی درباره مزیت‌های این نوع بانکداری از نظر بعد بانکي،گفت: این نوع بانکداری داراي مزيت‌هاي فراواني براي بانک است که عبارتند از ارائه تبليغات محصولات به مشتريان، تحلیل و اخذ نظرات مشتريان درخصوص خدمات ارائه شده، گسترش مسئوليت اجتماعي با استفاده از شبکه هاي اجتماعي و بانکداري سبز، گسترش بانکداري اسلامي با استفاده از تسهيلات فرد به فرد، تعامل با شبکه اجتماعي ساير ارگان‌ها جهت بومي‌سازی خدمات بانکي براي هريک از مشتريان بانکي، قابليت رتبه‌بندي مشتريان در شبکه‌اجتماعي و استفاده ساير بانک‌ها از اين رتبه‌بندي است. اما استفاده از داده هاي مرتبط با مشتريان و فضای کسب وکار جهت پیش‌بینی اقدامات آتی، شناخت تغییرات جامعه و نیازهای جدید و کسب و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات ابری و مجازی به جامعه و داده کاوي و کشف الگوي نیازمندي مشتريان یک بانکدار اجتماعی را مشغول خواهد کرد.
یادآور می‌شود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: