دکترعلی دیانت پی، دبیر همایش مدیریت مالی در صنعت خودرو و صنایع وابسته در نشست خبری که روز یکشنبه برای معرفی ابعاد مختلف برگزاری این همایش برگزار شده بود، گفت: در این همایش قرار است محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و تعدادی از دست اندرکاران صنعت خودرو و سازمانها حضور داشته باشند. وی افزود: آسیبشناسی صنعت خودرو و راهکارهای انتقال منابع مالی به تولید در صنعت خودروسازی برای استفاده بهینه از این منابع از محورهای اصلی همایش یکروزه مدیریت مالی در صنعت خودرو است.
دیانت پی گفت: قرار است در این کنگره با حضور مدیران صنعت خودروسازی و بانکها با محوریت چگونگی تعامل و هماهنگی بیشتر میان نظام بانکی و صنعت خودرو و افزایش بهرهوری در این صنعت برگزار شود. وی افزود: استفاده از تجارب شرکت بزرگ خودروسازی تویوتا با سخنرانی مدیر مالی این شرکت از دیگر برنامههای این همایش خواهد بود. دیانت پی گفت: تلاش خواهیم کرد در پایان همایش راهکارها و پیشنهادهای بخش خصوصی و تخصصی صنعت خودروسازی برای اجرا به مجلس ارایه شود.
مهندس محمدعلی آقاعلیخانی نیز در این نشست خبری به تشریح تاثیرات اقتصادی مقاومتی و همچنین پسابرجام در صنعت خودرو و مدیریت مالی در این صنعت پرداخت و با تاكيد بر اينكه صنعت خودرو و واردات خودرو هر دو در ايران دولتي است گفت: درونزا بودن از ويژگيهاي مهم صنعت خودرو است و بايد به نقش مديريت مالي و تامين مالي اين صنعت توجه شود. وی همچنین در توضیحی درباره این کنگره گفت: اين كنگره اهدافي چون آشنایی با روشهای نوین مدیریت مالی در صنعت خودرو و صنایع وابسته، ارائه خطوط راهنما به مدیران صنعت جهت تصمیمگیریهای بهتر در حوزه مدیریت مالی و همچنين شناخت چالشهای پیشرو صنعت خودروسازی در شرایط پسابرجام را پيگيري ميكند. مهندس آقاعلیخانی به اهميت زنجيره تامين در صنعت خودرو اشاره كرد و گفت: با وجود اينكه در طول 40 سال صنعت خودروسازي بر اهميت زنجيره تامين تاكيد شد اما در زمان تحريم زنجيره تامين نتوانست به كمك صنعت خودروي ايران بياييد.
دكتر حامد حيدري، مشاور عالي آينده پژوهي و عضو كميته سياستگذاري كنگره مديريت مالي در صنعت خودرو و صنايع وابسته نیز در اين نشست خبري با اشاره به اهميت صنعت خودرو در اقتصاد ايران گفت: علاوه بر محورهاي تخصصي همچون تركيب داراييها، نقش ماليات، قيمت تمام شده، زيرساختهاي بودجهاي، ساختار مديريت هزينه و چالشهاي صنعت خودرو، بررسي نقش حوزه راهبردي منابع انساني در توفيق نظام مديريت مالي از جمله محورهاي كليدي اين كنگره خواهد بود. اين متخصص حوزه استراتژي و منابع انساني با اشاره به دلايل توفيق سيستم توليد ابركارآمد شركت خودروسازي تويوتا اشاره نمود: نتيجه مطالعه ٢٠ سال الگوگيري خودروسازهاي ايالات متحده آمريكا از شركت تويوتا در يك امر به نظر ساده و در عين حال بااهميت نهفته بود و آن اين بود كه مبناي اصلي موفقيت تويوتا مجموعهاي بسيار متفاوت از اصول است: "باور رهبران شركت بر اينكه كاركنانِ خط مقدم ميتوانند چيزي بيش از چرخ دندههاي ماشين بيروح توليد باشند". حيدري اضافه نمود كه بدون بهرهگيري كامل از قدرت فكري كاركنان در صنعت خودروسازي، عليرغم همه تلاشها بايد در انتظار ادامه بهاي گزافي باشيم كه بابت اين بيتوجهي تاكنون پرداخت نمودهايم. ايشان تاكيد كرد كه در كنگره پيش رو تلاش خواهد شد راهكارهايي در اين حوزه راهبردي ارائه گردد.
گفتني است، در اين كنگره علاوه بر وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مهندس سجادی (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران)، محمدعلی وکیلی(عضو هیات رئیسه مجلس)، غلامرضا تاجگردون ( رئیس کمیسیون بودجه مجلس) و برخی مدیران شرکتهای خودرو ساز نیز حضور خواهند داشت.