کد خبر: ۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فرسایش خاک را مهم‌ترین نتیجه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع دانست.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛عبدالکریم اصلانی اظهار کرد: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به دلیل دو منشاء طبیعی یا انسانی رخ می‌دهد.  
 
وی تصریح کرد: منشاء طبیعی آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها که معمولا نقش کمتری دارد عبارت است از رعد و برق، بادهای گرم و حرکت برخی از جانوران که باعث بهم خوردن حالت سنگ‌ها می‌شود.
 
اصلانی مهم‌ترین عامل بروز آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را عامل انسانی دانست و افزود: عامل انسانی خود به دو قسمت عمدی و سهوی تقسیم می‌شود.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ‌عوامل عمدی به علت‌هایی چون زیاده‌خواهی برخی از افراد مثل زمین‌خواری که با اهداف سودجویانه اتفاق می‌افتد، اختلافات قومی و قبیله‌ای و از بین بردن پوشش طبیعی جهت استفاده از اراضی ملی برای تبدیل به زمین کشاورزی یا احداث مناطق مسکونی صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: عوامل سهوی آتش‌سوزی نیز دلایل متعددی دارد که عبارتند از تهیه آتش برای پخت غذا و چای توسط گردشگران، چوپانان و شکارچیان، آتش زدن ته مانده محصولات کشاورزی مثل کاه و کلش و سرایت به جنگل‌ها و همین‌طور گیرکردن بوته‌ها در زیر اگزوز خودرو از جمله مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی طبیعی است.
 
اصلانی برای آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع انواع مختلف آتش‌سوزی سطحی، آتش‌سوزی تاجی، آتش‌سوزی تنه‌ای و آتش‌سوزی در داخل خاک (فقط در استان چهارمحال و بختیاری) را برشمرد.
 
این مسئول خسارات برخی از این آتش‌سوزی‌ها را سنگین دانست و گفت: با وجود این خسارات، آتش‌سوزی را می‌توان یک چرخه طبیعی دانست که از دیرباز وجود داشته و طی آن برخی از گونه‌ها از بین رفته اما برخی دیگر بوجود می‌آیند ولی این امکان برای مناطق خشکی مثل منطقه ما جود ندارد و یک بازه زمانی بسیار طولانی برای جبران این خسارات به علت کاهش بارندگی و توان پایین طبیعت در خودسازی نیاز است.
 
 وی افزود: مهم‌ترین خسارت آتش‌سوزی فرساش خاک به‌صورت چشمگیر است و ما باید با انجام اقدامات مورد نیاز از این امر مهم جلوگیری کنیم.  
 
این مسئول از صعودی نبودن نرخ آتش‌سوزی در سال 93 خبر داد و گفت: بروز حریق از 524 هکتار در سال 92 به 207 هکتار در سال 93 رسیده است.
 
اصلانی خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که برای مبارزه با آتش‌سوزی انجام گرفته می‌توان آماده بودن وسایل اطفاء حریق، اجرای مانور، آموزش کارکنان و همراه کردن مردم، دهیارها و شورای شهرها یا به عبارتی فرهنگ‌سازی برشمرد.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: صعب‌العبور بودن منطقه و عدم دسترسی با خودرو و همچنین عدم امکان استفاده از تجهیزات، کمبود شدید نیرو و بالا بودن سن قربانیان از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود در این استان برای مهار آتش‌سوزی و نجات قربانیان احتمالی است.
 
وی از مردم خواست در صورت مشاهده آتش‌سوزی در مناطق ملی، اراضی این استان را مانند مزارع و باغات خود بدانند و در همان ابتدا با  امکانات اولیه که در اختیار دارند مثل بیل، آتش کوب و ... از گسترش آتش جلوگیری و در اولین فرصت با شماره 1504 تماس و بروز آتش‌سوزی را جهت اعزام نیرو اعلام کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آتش سوزی ، جنگل ، فرسایش ، خاک
نام:
ایمیل:
* نظر: