کد خبر: ۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
معاون هنري وزارت ارشاد در گفت‌و‌گو با تجارت مطرح كرد:
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انطباق فرهنگي را، لازمه برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب و گزينش كتاب‌هاي موجود در آن مي‌خواند و با بيان اين‌كه، جريان‌سازي، يكي از راه‌حل‌هاي ارتقاي سرانه مطالعه در كشور است، مي‌گويد: برگزاري مداوم نمايشگاه‌هاي كتاب، خود سبب جريان‌سازي و ايجاد موج مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- جريانسازي را يكي از راهكارهاي مناسب در راستاي افزايش سرانه مطالعه در جامعه ميداند و با بيان اينكه، معاونت فرهنگي در زمينه ياد شده، تا به حال تلاش بسياري انجام داده است، به خبرنگار روزنامه تجارت، ميگويد: بايد برگزاري نمايشگاهها را به طور مداوم در دستور كار داشته باشيم كه خود سبب جريانسازي و ايجاد موج ميشود.

او درباره چگونگي و كيفيت برگزاري نمايشگاههاي كتاب كه خود سهم بسزايي در ارتقاي سطح مطالعه در كشور دارد، اظهار ميكند: گزينش كتاب در هر نمايشگاهي اگر منطبق با فرهنگ آن منطقه باشد، استقبال از آن نمايشگاه بيشتر ميشود. البته گرچه ممكن است در نمايشگاهها كتابهاي بسياري مرتبط با قشر فرهيخته، ارائه شود، اما در مواقعي هم برخي مخاطبان دنبال كتاب خاصي ميگردند كه به بهانه خريد آن كتاب، امكان دارد چند كتاب ديگر هم خريداري كنند. حال در اين بين اگر برگزار كنندگان نمايشگاه نتوانسته باشند نياز مخاطب را مرتفع كنند، نه تنها سبب نزول مخاطب درآن دوره ميشود كه كاهش مخاطب در دورههاي بعدي را نيز به همراه دارد.

او با تاكيد براينكه، همين موضوع در كاهش يا افزايش مخاطب، تاثير مستقيم دارد، ميافزايد: ما بايد مخاطبي كه جذب ميكنيم را نگه داريم. اما اين درحاليست كه گرچه مخاطب را جذب ميكنيم اما در نگه داشتن آن گاهي دچار اشكال ميشويم.

مرادخاني با اشاره به اينكه، هر فرد يا گروهي ميتواند همراه دولت براي ارتقاي مخاطب كتاب و كتابخواني باشد، ادامه ميدهد: البته براي هر يك از آن اشخاص يا گروهها ميتوان به طور اختصاصي حوزه فعاليتي تعريف كرد.

معاون هنري وزير ارشاد در اينباره بيان ميكند: از پدر و مادري كه در منزل، فرزند خود را تشويق به كتابخواني ميكنند تا برنامههايي كه از سوي هنرمندان، مسوولان و دولتمردان براي ارتقاي سطح سرانه كتابخواني تعريف و اجرا ميشود، هر يك تاثير بسزايي در ارتقاي سرانه مطالعه در جامعه دارد. بنابراين، جملگي بايد در راستاي احقاق اين مهم، تلاش كنيم.

مرادخاني ادامه ميدهد: برخي نهادها نظير شوراي شهر ميتوانند پشتوانه يكسري فعاليتهاي فرهنگي از جمله همين ارتقاي سطح مطالعه در سطوح گوناگون جامعه باشند. چون يكي از مسايل اساسي شهر تهران در نظر گرفتن اجزاي شهر و آناليز كردن آن است كه با اين كار، به يك جريان تشكل يافته بهسامان همگن، به عنوان محله مواجه ميشويم. حال وقتي از محله آغاز كنيم، اتفاقات بسيار مهميرخ ميدهد كه نمونه بارز آن در علوم مردم شناسي يا رفتار شناسي مشهود است. بنابراين رسيدن به محله و آشنايي با فرهنگ آن محله و منطقه نيز،خود ميتواند كمك شاياني به احقاق افزايش سرانه مطالعه در كشور كند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار