کد خبر: ۴۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
"تجارت آنلاین" از دومینوی زیان بانک‌ها به بورس گزارش می‌دهد
تجارت آنلاین: معامله‌گران بورس تهران روز گذشته نظاره‌گر بازگشایی دومین نماد معاملاتی بانکی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری بودند؛ بازاری که به لطف بازارگردان‌ها به ویژه در گروه خودرویی روز چندان سختی را تجربه نکردند.
ضرر 1550 میلیارد تومانی در یک ساعت!
نماد معاملاتی بانک تجارت پس از گذشت بیش از شش ماه از توقف نماد معاملاتی قبل به قیمت هر سهم 67 تومان بازگشایی شد. آخرین بار در روز توقف نماد معاملاتی قیمت هر سهم بانک تجارت به قیمت پایانی 1004 ریال بسته شده بود.
به این ترتیب نماد معالاتی بانک تجارت با کاهش یک هزار و 526 میلیارد و 900 تومان از ارزش بازاری کل این سهم در حالی بازگشایی شد که این ناشر با زیان انباشته 270 ریالی به ازای هر سهم در پایان پاییز امسال، توانسته زیان 93 ریالی هر سهم بودجه برآوردی سال مالی منتهی به پایان اسفند 95 را بر اساس عملکرد واقعی دوره 9 ماهه تا 176 درصد پوشش دهد.
شاخص کل بورس در حالی با ریزش 560  واحدی مواجه شد که با توجه به بازارگردانی سهام بانک تجارت در نقطه تعادلی و در عین حال رنج شدن قیمت سهام ابتدا تا منفی کامل و سپس تا دامنه مثبت قیمت ها در خودرویی ها افت شدیدی را مواجه نیست.
در این نماد دیروز ۵۹ درصد از فروش‌ها مربوط به سهامداران حقیقی و ۴۱ درصد از فروش‌ها مربوط به سهامداران حقوقی‌ بود به‌طوری که حقیقی‌ها ۹۰ میلیون و ۳۵۹ هزار سهم را عرضه کردند. همچنین حقوقی‌ها ۵۰ میلیون و ۵۵ هزار سهم و حقیقی‌ها ۱۰۲ میلیون و ۷۸۷ هزار سهم خریداری کردند.
نماد بانک تجارت در حالی باز شد که در صورت های مالی این بانک پس از تنظیم با توجه به استانداردهای جهانی زیان شناسایی کرده است. چندی پیش نیز نماد معاملاتی بانک ملت پس از بیش از پنج ماه بازگشایی شد و این نماد در زمان گشایش بیش از ۳۵ درصد افت در قیمت پایانی را تجربه کرد. همچنین هنوز نماد بانک صادرات بسته است و احتمالا در روزهای آینده این نماد نیز بازگشایی خواهد شد.
روز گذشته شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات با کاهش 560 واحدی روی رقم 77 هزار و 414 واحد متوقف شد.
شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 98 واحدی عدد 15 هزار و 641 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 719 واحدی به رقم 84 هزار و 835 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 473 واحدی به عدد 54 هزار و 772 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 767 واحد کاهش به عدد 165هزار و 745 واحد دست یافت.
دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی روی رقم 849 واحد ایستاد.
براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک تجارت با 369 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 35 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 20 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 45 واحد، فولاد خراسان با 15 واحد و ایران ترانسفو با 8 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 197 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 489 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 73 هزار و 273 نوبت داد و ستد بود.
طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع ریختگری ایران، لوله و ماشین‌سازی ایران، رنگ سازی مشهد، بانک تجارت، ریل‌پرداز سیر، اوراق اجاره قطارهای مسافربری جوپار، مجتمع معدنی مس تکنار، بیمه پاسارگاد و حق تقدم خرید سهام آن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد امیرکبیر کاشان، حق تقدم خرید سهام کارخانجات قند قزوین،‌حق تقدم خرید سهام پارس خودرو، حق تقدم خرید سهام داروسازی دکتر عبیدی، افرا نت و حق تقدم خرید سهام آن و سیمان آرتا اردبیل متوقف شدند.
همچنین نماد معاملاتی اعتباری ملل و حق تقدم خرید سهام آن نیز برای انتقال از بازار پایه توافقی به بازار دوم فرابورس در روز یکشنبه هفته آینده متوقف خواهد شد.
دیروز بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت به عنوان دومین بانک بورسی جنجالی پس از سخت‌گیری‌های بانک مرکزی برای اعمال ذخایر قانونی در صورت‌های مالی و تحقق زیان انباشته 270 ریالی به ازای هر سهم با کاهش حدود 33 درصدی در قیمت پایانی نسبت به آخرین قیمت این سهم در روز توقف نماد معاملاتی در حالی بازگشایی شد که بازارگردانی این سهم در نقطه تعادلی 67 تومانی همزمان با رنج شدن قیمت سهام در گروه‌های پیشرو همچون خودرویی‌ها خیال بازار را از بابت ریزش‌های سنگین نماگرهای بازار راحت کرد.
بازاری که به نظر می‌رسد پس از بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت به لحاظ روانی از بابت سودآوری بانک ها تا پایان عملکرد 9 ماهه و تحقق زیان انباشته در گزارش‌های مالی هم اکنون ترس‌اش ریخته است.
دیروز همزمان در گروه فلزات اساسی نیز با نوسانی شدن کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی این گروه با رهبری ملی مس شاهد جمع‌آوری سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی بود.
در گروه خودرویی‌ها اما در حالی قیمت سهام در ابتدای معاملات دیروز در منفی کامل رنج شد که همزمان با آغاز حراج تک قیمتی نماد بانک تجارت به تدریج در محدوده صفر تابلو رنج شدند.
دیروز بازار سهام بازاری پرحجم بود که همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت و افزایش عرضه سهام در برخی نمادهای شاخص‌ساز بازار شاهد تکاپوی معامله‌گران در گروه معدنی‌ها به ویژه سرب و روی، فلزات اساسی، تک‌ سهم‌های پالایشی و برخی تک‌ سهم‌های کوچک بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار