به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي: هادي قديمي، در گفتوگو با خبرآنلاين درباره ضرورت تصحيح نظام كارمزد خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيك كشور گفت:"خيلي دور نيست زماني كه همه ما براي انجام سادهترين عمليات پرداخت و دريافت، ساعتها زمان و هزينه صرف ميكرديم ولي امروز با استفاده از امكانات و سرويسهاي امن و بروز بانكداري و پرداخت الكترونيك، بسياري از اين نيازها در كمترين زمان و با صرفه هزينهاي بسيار ناچيز انجام برآوردهميشود. فراهم آمدن و سرپا ماندن اين سرويسها، هزينههاي هنگفتي دارد كه در حال حاضر بخش عمدهاي از اين هزينهها را بانكها تقبل و پرداخت ميكنند.
وي افزود: كيفيت و فراگيري اين خدمات امروز در حدي است كه كاربران كوچكترين وقفه، مشكل و حتي عقبماندگي را برنميتابند و انتظار دارند سطح كيفي و كمّي خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيك روز به روز بيشتر و بهتر شود. با وجود چنين انتظار بجا و درستي در جامعه بايد به اين واقعيت هم توجه داشت كه بروزرساني و پايدار نگه داشتن اين خدمات مستلزم سرمايهگذاريها و پرداخت هرينههاي فراواني است و بانكها به عنوان بنگاههاي انتفاعي بايد بخشي از اين هزينهها را از كاربران و مشتريان دريافت كنند. اين بخش همان موضوع كارمزد است كه متاسفانه مدتها است در حوزه بانكداري و پرداخت الكترونيك در كشور ما به تابو تبديل شده در حالي كه دنيا سالها پيش از آن عبور كرده است.
عضو هيأتمديره بانك ايرانزمين ادامهداد: ترديدي نيست با ادامه شيوه فعلي در نظام كارمزد كه در واقع ارائه رايگان خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيك به مردم است، در آيندهاي نزديك دچار مشكلات فراواني خواهيم شد.
قديمي گفت: توجيه پرداخت كارمزد براي خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيك نيازمند شفافسازي هزينههاي مترتب بر اين خدمات توسط شبكه بانكي است. در واقع هزينههايي كه بانكها براي پايدار نگهداشتن و بروزرساني سطح خدمات ميكنند بايد براي جامعه شفاف باشد تا بر مبناي چنين گزارشهايي، نظام كارمزدي خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيك اصلاح شود.
وي افزود: نظام كارمزدي خدمات بانكي بايد بر اساس نظريه كارگروهي از متخصصان فني شبكه بانكي با محاسبه قيمت تمامشده هر خدمت بازبيني و مشخص و با اطلاعرساني رست از استفادهكنندگان خدمات دريافت شود.