کد خبر: ۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

روز گذشته مهلت ضرب الاجل تعيين شده مذاكرات براي رسيدن به توافقي جامع به پايان رسيد و دودي كه از هتل كوبرگ نمايان شد رنگ و رويي از سياه، سفيد و يا خاكستري نداشت! بلكه تمديد مذاكرات تا تيرماه سال آتي آخرين خبري بود كه مطرح شد و در اين بين خبري مبني بر آزادسازي ماهانه700 ميليون دلار از دارايي هاي ايران نيز به گوش رسيد.

هر چند همگان منتظر بودند كه با گذشت 11 سال از روند كل مذاكرات و يكسال و نيم رايزني‌هاي فشرده تيم ديپلماسي دولت يازدهم حتي المقدور شب گذشته اخبار مثبت تري از روند توافقات به گوش برسد اما عدم توافق كلي در وين نيز چندان دور از انتظار نبود بطوريكه حل كامل اختلافات مستلزم زماني بيش از ضرب الاجل تعيين شده بود. بسته هاي خبري كه روز گذشته بدون مهر و موم از هتل كوبرگ خارج شد همچنان همه را طي ماههاي آينده در انتظار قرار داد. از بازار داخلي گرفته تا سرمايه گذاران خارجي همه و همه همچنان بايد منتظر باشند تا روياهاي خود را پس از تيرماه سال آتي تحقق بخشند .

نكته حائز اهميت اقتصاد به شدت متاثر از سياست در كشورمان است بطوريكه روز گذشته تا ظهر كه اخبار نسبتا مثبتي از مذاكرات به گوش مي رسيد شاخص بورس روند صعودي خود را طي مي كرد اما همين كه سخن از تمديد مذاكرات به ميان آمد شاخص ها نيز رو به افول رفت.اين حالت نه تنها در بورس بلكه مطمئنا طي روزهاي آتي بر كليت بازار كشورمان نيز اثر گذار خواهد بود. بازاري كه طي اين ماهها علاوه بر تورم با ركود نيز دست و پنجه نرم مي كند و بي شك اين ركود با تمديد مذاكرات همچنان دست از سر بازار بر نخواهد داشت چنانچه بارها ديده ايم كه بازار كشورمان به اخبار مثبت مذاكرات واكنشي مثبت نشان داده است. صد البته كه راهكارهاي دولت يازدهم نيز مي تواند تا رسيدن به توافقي جامع عامل موثري در كاهش تورم و از بين بردن ركود باشد كه تا به حال نيز اينگونه بوده است.در عین حال مذاكره كنندگان نيك می دانند كه تنها حدود یک ماه تا به روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنا زمان دارند پس همين زمان يك ماهه فرصت مغتنمي است تا تلاش ها به نتيجه برسد يا طرفين تلاش كنند تا موارد شديد اختلافي به حداقل برسد كه در اين بين حتما وزراي خارجه ايران و 1+5 در مقابل شاتر دوربين ها از باقي بودن اختلافات و در عين حال مثبت بودن آن در فضايي خوب و جدي سخن به ميان خواهند آورند. به هر حال بايد همچنان در انتظار تدوين چارچوب كلي توافقات باقي ماند كه اين امر بازهم مستلزم زمان است و لاغير.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار