کد خبر: ۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
بررسي تجارت از روند معاملات بازار سهام در آخرين روز مذاكرات
در آخرين روز مذاكرات بازار سهام لبخند تاييدي به مذاكرات زد و به دليل انتشار خبرهاي كوتاه و اميد بخش از مذاكرات هسته‌ايي شاخص كل بازار سهام جهش بی سابقه ای را تجربه کرد و تا نیمه معاملات توانست از کانال ۷۶ هزار واحد عبور کند.
علي رمضانيان- روزنامه تجارت؛ يكي از‌اين خبر‌هاي خوب براي بازار سهام ؛ خبر تمدید توافق ژنو و نیز انتشار اخباری مبنی بر احتمال یک توافق در چارچوب کلی بود كه سبب شد تا بورس تهران روز خوبي را تجربه كند و تاثير‌اين خبرها بيشتر روي شرکت‌های تاثیر پذير نشان داده شد در درجه اول شركت هاي خودرويي مانند ایران خودرو؛ سایپا؛ سرمایه‌گذاری سایپا ؛ پارس خودرو ؛ زامياد ؛ گسترش سرمايه گذاري و سايپاديزل و قطعه ساز‌ها بودند و در درجه بعدي صنعت بانك بود نمادهايي چون بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک کارآفرین، بانک انصار از‌اين دست شركت ها بودند و بعد از‌اين نمادهاي چون ، ملی صنایع مس ایران ، مخابرات، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سرمایه‌گذاری ملی ایران، توسعه صنایع بهشهر، پتروشیمی تأمین، و ایران ترانسفو،مپنا بیشترین تأثیر از‌اين خبر‌ها كسب كرده و خود بر شاخص تاثير گذاشته اند .

وضعيت معاملات روز گذشته

در ساعت اولیه معاملات روز دوشنبه شاهد بوديم که بازار مثبت شده و شاخص‌ها با رشد ملموسی مواجه بودند. در گروه بانکی بسیاری از نمادها با صف خرید مواجه بوده که بالاترین صف در نماد «وبصادر» دیده شد.صف «وتجارت» نیز عرضه شد اما بار دیگر این نماد به صف رسید. در بخش خودرویی بسیاری از نمادها صف خرید را پیش روی خود ديدند که سنگین ترین صف در نماد «خپارس» دیده شد. در بخش نفتی «ونفت» به صف خرید قابل ملاحظه ای رسید. صف خرید ملموسی نیز در نماد «حتاید» در بخش حمل و نقل دیده شد. در ساعات اوليه معاملات شاخص کل بورس با رشدی 680 واحدی به 76070 واحد رسیده و شاخص کل بورس با افزایشی 14 واحدی در سطح 858 واحدی قرار گرفت .در میانه معاملات روز گذشته در بخش بانکی شاهد عرضه برخی از صفهای خرید در نمادهایی مانند «وتجارت» ، «وبصار» و «دی بودیم . در بخش سرمایه گذاری سنگین ترین صف خرید در نماد «وصنعت» به چشم خورد. صف خرید «ونفت» نیز در بخش نفتی عرضه گردید. همین وضعیت در نماد «ولیز» در بخش لیزینگی مشاهده شد. تعداد ملموسی از نمادهای پتروشیمی به درصدهای منفی خزیده و «شفن» نیز به صف فروش سبکی رسید. در بخش دستگاه‌های برقی «بنیرو» به صف خرید رسید. «حسینا» نیز در بخش حمل و نقل به صف خرید رسید که این صف عرضه شد. در میان نمادهای خودروسازی نیز «خپارس» و «خبهمن» کماکان با صف خرید مواجه بودند. شاخص کل بورس در 11 با رشدی 714 واحدی به 76104 واحد رسیده و شاخص کل فرابورس نیز با افزایشی 17 واحدی در سطح 862 واحد قرار گرفته است.در ساعات پاياني ؛ بازار روند رو به افولي را تجربه كرد و رشد 714واحدي به رشد 559واحدي تنزل يافت . در بخش لیزینگ «ولغدر» بار دیگر به صف خرید رسید. همین وضعیت را «وانصار»، «دی» و «وزمین» در بخش بانکی» تجربه کردند. در بخش سرمایه گذاری تعدادی از نمادها در معاملات پایانی به درصدهای منفی خزیده و «وتوصا» نیز به صف فروش رسید. در میان نمادهای شیمیایی نیز «شسینا» تا آستانه صف فروش پیش رفت. «غمارگ» نیز در میان نمادهای غذایی صف فروش را به خود دید. همچنین در بخش خودرویی «خساپا» و «خگستر» به صف خرید رسیدند. در پایان معاملات پایان روز گذشته شاخص کل بورس با رشدی 559 واحدی به 75949 واحد رسید .از سوی دیگر بیشترین رشد قیمت‌های امروز متعلق به سهام 6 شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان کرمان، قاسم ایران، سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، روان فناور و بانک دی بود.در میان شرکت‌های فرابورسی پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد «پترول» بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت به طوری که بیش از 31 میلیون سهم آن به ارزش 82.4 میلیارد ریال خرید و فروش شد و سرانجام هر سهم با رشد 3.9 درصدی قیمت 2622 ریال را ثبت کرد.همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، اوراق اجاره قائد بصیر با معامله 205 هزار و 800 ورقه بیشترین حجم معاملات را کسب کرد و پس از آن اوراق اجاره جوپار با خرید و فروش 200 هزار برگه در رتبه بعدی جای گرفت.

وضعيت شاخص‌هاي كل بازار بورس تهران

بازار سرمایه برای دومین روز متوالی رونق خود را حفظ كرد و با 559 واحد رشد در آستانه کانال 76 هزار واحدی قرار گرفت و در ارتفاع 75 هزار و 949 واحدی ایستاد.شاخص 30 شرکت بزرگ 40 واحد، آزاد شناور هزار و 59 واحد، بازار اول 520 واحد، بازار دوم 390 واحد و صنعت 200 واحد رشد را تجربه کردند. تعداد یک میلیارد و 610 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 441 میلیارد تومان در 116 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد. ارزش بازاری بورس که روز گذشته 339 هزار میلیارد تومان بود روز جاری به 341 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. و شاخص کل فرابورس با افزایشی 11 واحدی در 856 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات روزانه بالغ بر 568 میلیارد تومان بوده است.به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، روز گذشته 218.3 میلیون اوراق به ارزش 1.3 هزار میلیارد ریال طی 39 هزار و 327 نوبت جابه جا شد. آیفکس فرابورس هم با 0.48 درصد رشد 4.05 واحد صعود کرد و رقم 844.8 واحد را به ثبت رساند.

وضعيت بورس جهان در اولين روز هفته

افزایش قیمت نفت در واپسین روزهای هفته گذشته موجب رشد شاخص‌های عربی شد.بازار دوبی در آخرین ساعات معاملاتی با بیشترین میزان رشد شاخص همراه بود در حالیکه قیمت سهام شرکت امار دوبی با سود هنگفتی همراه شد ودر این میان، شاخص DFMGI در بورس دوبی با رشد 1.5 درصدی همراه شد در حالی که قیمت سهام امار، سازنده بزرگترین برج دنی، با رشد 3.7 درصدی به معاملات ادامه داد.این در حالی است که، قیمت سهام بانک اسلامی دوبیDBI با رشد 1.6 درصدی رو به رو شد و شاخص تداول عربستان نیز روند صعودی 1.1 درصدی را تجربه کرد. درعربستان سعودی، 149 سهم با روند افزایشی همراه شدند در حالی که 11 سهم روند منفی و 8 سهم بدون تغییر به معاملات ادامه دادند.قیمت سهام شرکت مخابراتی اتحاد اتصالات که به عنوان Mobily فعالیت می کند با کاهش 0.2 درصدی رو به رو شد در حالی که شاخص ابوظبی و کویت با رشد 0.1 درصدی رو به رو شدند و بورس عمان افزایش 0.9 درصدی شاخص MSM را شاهد شد.در این بین، بحرین رشد 0.5 درصدی داشت و قطر با افزایش 0.7 درصدی شاخص QE معاملات را خاتمه داد.ارزش سهام روز دوشنبه در بازارهای اروپایی با نوسان همراه بود. شاخص سهام فوتسی 100 لندن با پنج صدم درصد کاهش به شش هزار و 747 ممیز 34 واحد رسید. شاخص سهام دکس 30 فرانکفورت نیز با 11 صدم درصد کاهش به نه هزار و 722 ممیز 31 واحد رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، این در حالی است که شاخص سهام کک 40 پاریس 20 صدم درصد افزایش یافت و به چهار هزار و 355 ممیز 97 واحد رسید. بازارهای سهام در آسیا روز دوشنبه سوم آذر ماه 93 با افزایش همراه بودند.این در حالی است که چین هفته گذشته در اقدامی غیر منتظره نرخ بهره را در این کشور برای نخستین بار طی بیش از دو سال کاهش داد زیرا مقامات چینی در تلاش برای افزایش روند رشد اقتصادی این کشور هستند. شاخص سهام در بازار شانگهای با یک ممیز 85 صدم درصد - یا 46 ممیز نه واحد - افزایش به دو هزار و 532 ممیز 88 واحد رسید. شاخص سهام در بازار سیدنی نیز یک ممیز هشت صدم درصد - یا 57 و نیم واحد - افزایش یافت و به پنج هزار و 361 ممیز هشت واحد رسید . در بازار سئول نیز ، شاخص سهام 70 صدم درصد افزایش داشت و به هزار و 978 ممیز 54 واحد رسید.

برچسب ها: وين ، سهام ، بورس ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: