در سالهای قبل اختلاف نظر بین بنیاد مستضعفان و طرف چینی باعث شد کار در برخی مراحل با کندی بسیاری پیش رود و پس از آن نیز با مسدود شدن امکان ورود فاینانس جدید عملا فعالیت چینیها در این طرح بسیار مهم متوقف شد.
در ماههای قبل پس از انجام برخی مذاکرات بین بنیاد و چینیها و البته برقراری امکان مجدد ورود فاینانس به کشور بار دیگر انجام عملیات احداثی در این پروژه به خود شکلی جدی گرفت و کار برای چند ماهی ادامه پیدا کرد.
با این وجود و علیرغم گذشت چند سال از کار احداث در این پروژه تاریخی هنوز میزان آمادگی قطعه یک آزادراه تهران – شمال به 50 درصد نیز نرسیده و پس از چند بار تغییر دادن زمان افتتاح آن دولت یازدهم قول تکمیل پروژه تا دو سال آینده را داده است.
به نظر می رسد پس ازاختلافات و موانع مختلفی که بر سر راه ادامه همکاری با چینیها وجود داشته دولت این بار قید بستن قراردادهای جدید با آنها را زده و باقیماندن آنها در این پروژه بسیار مهم تنها تا زمان باقیماندن فاینانس فعلی خواهد بود.
البته هنوز مشخص نیست با توجه به محدودیتهای بودجهای بسیار زیاد پیمانکاران ایرانی در سال های گذشته که منجر به توقف بسیاری از پروژههای کوچک و بزرگ نیمه کاره در کشور شده این بودجه بزرگ مورد نیاز برای تکمیل قطعه یک و احیانا قطعات دو و سه چگونه مهیا خواهد شد.