کد خبر: ۴۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
مدیرعامل بانک تجارت گفت: طی چند ماه گذشته شاهد تقاضاهای انباشته سال‌های اخیر صنعتگران و بازرگانان برای ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و دیگر کالاها به بانک‌ها برای دریافت خدمات ارزی همچون صدور ضمانتنامه ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی بوده‌ایم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایبِنا؛ محمدابراهیم مقدم با اشاره به اینکه افزایش ارتباطات با بانک‌های خارجی تاثیر مستقیم در رضایتمندی بیشتر مشتریان و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات خواهد داشت،‌ گفت: همان طور که انتظار می‌رفت طی چند ماه گذشته شاهد تقاضاهای انباشته سال‌های اخیر صنعتگران و بازرگانان برای ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و دیگر کالاها به بانک‌ها برای دریافت خدمات ارزی همچون صدور ضمانتنامه ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی بوده‌ایم.
مدیرعامل بانک تجارت افزود: بانک تجارت نیز به عنوان بانک برتر کشور در حوزه بین‌الملل با کارنامه و گذشته‌ای درخشان در خدمت‌رسانی ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی خارجی و تامین مالی پروژه‌های عظیم کشور می‌کوشد تا با به کارگیری دانش روز بانکداری بین‌المللی حداکثر توان خود را در حمایت از فعالان اقتصادی کشور به نمایش گذارد.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای بازگشت دوباره به شبکه بانکداری بین المللی بلافاصله پس از شروع مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در بانک تجارت آغاز شد و از همان زمان از طریق ایجاد ارتباط با بانک‌های کارگزار در دیگر کشورها، زمینه را برای برقراری فوری و کامل ارتباطات مالی پس از لغو تحریم ها آماده کرده بودیم.
وی در ادامه بیان کرد: ضمن آنکه در طول سال‌های اخیر کارکنان بخش ارزی بانک نیز با شرکت در دوره‌های آموزشی بین المللی از دانش و تخصص روز برای ارتباط با بانک‌های خارجی مطابق استانداردهای جهانی برخوردار شده اند.
مقدم با تاکید بر اینکه بانک تجارت هم‌زمان با آغاز مذاکرات کشورهای 1+5، اقدامات اولیه برای از سرگیری مجدد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و نهادهای مالی منطقه‌ای و بین المللی را در دستور کار قرار داد، افزود: بانک تجارت از جمله نخستین بانک‌های کشور بود که با اتصال به شبکه SWIFT، مسیر دسترسی صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی را به سیستم مالی جهانی را به سهم خود هموار کرد.
وی ادامه داد: با اتصال مجدد به سوئیفت بانک تجارت آمادگی ارائه تمام خدمات ارزی همچون گشایش اعتبارات اسنادی خارجی، صدور ضمانتنامه‌های ارزی و ارسال حوالجات ارزی به تمام کشورهای جهان بویژه در کشورهای اروپایی را پیدا کرده و صنعتگران و بازرگانان ایرانی می‌توانند از خدمات ارزی این بانک با بهترین کیفیت استفاده کنند.
به گفته مدیرعامل بانک تجارت اتصال دوباره به سوئیفت این امکان را در اختیار ما می‌گذارد تا خدمات ارزی را در کوتاهترین زمان و با کاهش چشمگیر هزینه‌های دوران تحریم به مشتریان بانک ارائه شود.
وی ادامه داد: از ابتدای اجرای برجام تاکنون بانک تجارت با 70 بانک معتبر بین المللی ارتباط کارگزاری برقرار کرده و طی شش ماه گذشته جلسات متعدد مذاکره با نمایندگان برخی از مهمترین بانک‌های خارجی برگزار گردیده است.
مقدم در ادامه اظهارکرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه بانک‌های خارجی برای آغاز روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی، رعایت استانداردها، شفافیت فعالیت‌ها و مبارزه با پولشویی است، بانک تجارت با تشکیل کمیته های ویژه، اقدامات عملی مهمی را برای انطباق با مقررات و روندهای جدید تجارت و بانکداری بین الملل (Compliance) مبارزه با پولشویی (ALM) و شناسایی مشتریان (KYC) و ذینفعان مشتریان (KYCC) و تجهیز واحدهای ارزی به  جدیدترین سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزارهای مالی و کنترلی به انجام رسانده است.
وی ادامه داد: گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار به مبلغ پنجاه میلیون یورو جهت فراهم آوردن امکان بهره گیری شرکت صنایع ملی مس ایران از خدمات فنی کمپانی فنلاندی Outotec و نیز فراهم ساختن شرایط لازم جهت اعطای تسهیلات فاینانس بانک توسعه چین به پروژه ساخت قطعه دوازده کیلومتری رودبار- منجیل در آزادراه تهران شمال از جمله موفقیت‌های برجسته بانک تجارت در این حوزه بوده است.
مدیرعامل بانک تجارت درباره اینکه وضعیت گشایش اعتبارات اسنادی پس از برجام به شکل راضی کننده تغییر یافته است یا خیر، گفت: همان طور که می دانید گشایش اعتبارات اسنادی، یک فرآیند تبادل اسناد بین دو بانک است.
وی افزود: با وجود گشایش قابل توجه در برقراری ارتباطات بین بانکی پس از برجام، هنوز بسیاری از بانک‌های معتبر و بزرگ بین المللی درخصوص از سرگیری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی احتیاط می کنند.
به گفته مقدم با وجود تصویب برنامه جامع اقدام مشترک برای لغو تحریم های علیه ایران در شورای امنیت و سازمان ملل، همچنان نوعی نگرانی در همکاری بانک‌های بزرگ خارجی با بانک‌های کشور وجود دارد.
این مدیرعامل سیستم بانکی ادامه داد: اما با این وجود بانک تجارت سعی کرده با تقویت استانداردهای مدیریت ریسک و افزایش بیش از پیش شفافیت‌های مالی و تقویت اقدامات مبارزه با پولشویی، این نگرانی ها را به حداقل رسانده و همکاری خود را با تعداد بیشتری از بانک‌های خارجی ارتقا بخشد.
وی درباره ارزیابی تولیدکنندگان و بازرگانان از عملکرد بانک توضیح داد: طی سال‌هایی که بواسطه اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها ، ارتباط معمول شبکه بانکی با بانک‌های خارجی دچار وقفه شده بود، ارتباط و تعامل بانک تجارت با مشتریان ارزی بانک هیچگاه قطع نشده و ما نیز همچون صنعتگران و بازرگانان کشور خود را برای ورود دوباره به عرصه تجارت بین المللی پس از رفع کامل تحریم ها آماده کرده بودیم.
وی افزود: در طول سال 1395 نیز بانک تجارت همچنان ، بانک نخست کشور در صدور ضمانتنامه‌های داخلی و ارزی و همچنین گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی بوده است.
مدیرعامل بانک تجارت ادامه داد: طی سال‌های اخیر گام‌های مهمی در مسیر تسهیل و تسریع ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک‌ها از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است که از جمله مهمترین این اقدامات می توان به کاهش مبالغ وثیقه ریالی مشتریان در هنگام صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبار اسنادی اشاره کرد.
وی در پایان گفت: بانک تجارت نیز در چارچوب همین مقررات تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا ضمن رعایت دقیق اصول اعتبارسنجی و صیانت از منافع ذینفعان بانک، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: