کد خبر: ۴۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
روایت دوست بیست و پنچ‌ساله استیو جابز از زندگی و خلاقیتش به فارسی منتشر شد.
استیو جابز چگونه استیو جابز شد؟!
به گزارش ایبنا نخستین چاپ کتاب «استیو جابز  باشید؛ سیر تکاملی یک متکبر بی‌پروا به یک رهبر دوراندیش» نوشته برنت اشلندر، ریک تنزلی با ترجمه محمد‌حسن فکری از سوی انتشارات «گرایش تازه» منتشر شده است.
«استیو جابز در باغ خدا»،‌ «موفقیت و شکست»،‌ «یک سرمایه‌گذاری جانبی»، «بیل گیتس به دیدار آن‌ها می‌آید»‌، «ابلهان، عوضی‌، حافظان و حامیان» و «به آن‌ها بگو من یک عوضی بوده و هستم» از‌ جمله مباحث 17 فصل این کتاب است.
«استیو جابز باشید» به‌صورت ضمیر اول شخص و از زبان برنت اشلندر، همراه 25 ساله جابز روایت شده است. نویسندگان کتاب بر این باورند که «پس از درگذشت استیو، تحلیل‌های بسیاری به شکل مقاله، کتاب،‌ فیلم و شو تلویزیونی انجام شد. اغلب افسانه‌های قدیمی در مورد استیو را احیا می‌کردند و داستان‌های کلیشه‌ای در دهه 1980 یعنی وقتی که مطبوعات، نابغه شهر کاپرتینو را کشف کردند نیز دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.»
*چند پرسش درباره استیو جابز
نویسندگان معتقدند: «اساسی‌ترین سؤال در مورد کار استیو این است: چگونه این مرد ناسازگار، بی‌ملاحظه، عجول و تاجر لجباز که از شرکت خود اخراج شد، تبدیل به مدیر ارشد اجرایی قابل احترامی می‌شود که شرکت اپل را احیا و محصولاتی فرهنگی خلق می‌نماید که شرکت را به ارزشمندترین و قابل تحسین‌ترین کسب‌وکار در جهان تبدیل می‌کند و زندگی میلیاردها انسان از فرهنگ‌ها و قشرهای اجتماعی و اقتصادی مختلف را تغییر می‌دهد؟ پاسخ آن چیزی نبود که استیو علاقه‌ای به بحث در مورد آن داشته باشد.
در حالی که او شخصی درون‌گرا بود، اما تمایلی به خودکاوی نداشت. یک‌بار در یک ایمیل به من گفت: «نگاه به گذشته چه فایده‌ای دارد؟ من ترجیح می‌دهم به تمام چیزهای خوب که در آینده به وجود خواهند آمد، بنگرم.»»
*در توصیف جابز
«استیو، توانایی فوق‌العاده‌ در طبقه‌بندی و بخش‌بندی کارها داشت. این استعدادی بود که به او اجازه می‌داد تا بخش‌های مختلف یک مجموعه به پیچیدگی‌ اپل را در بازگشتش، ردگیری و کنترل کند. این استعداد به او اجازه می‌داد تا علی‌رغم آگاهی از داشتن بیماری سرطان، بتواند بر امور تمرکز کند. همچنین باعث می‌شد تا در خارج از شرکت زندگی عمیق و معناداری داشته باشد و کسانی که بخشی از جمع خصوصی زندگی او نبودند، اطلاع زیادی از آن نداشتند.»
 *زندگی معنوی استیو
شاید عجیب به نظر برسد که زندگی معنوی استیو را منبع مادی مسیر شغلی او بدانیم. اما به‌عنوان یک مرد جوان، استیو با صداقت زیاد به دنبال واقعیتی عمیق و آگاهی از حقایق درون بود. این حساسیت معنوی تا حد زیادی در بینش اندیشمندانه او موثر بود و در نهایت باعث شد تا او امکاناتی را که دیگران نمی‌دیدند، ببیند. دامنه آنچه او می‌دید از محصولات جدید تا یافتن مدل‌های جدید کسب‌وکار را شامل می‌شد.»
*استیو از زبان خودش
نویسندگان در بخش دیگری از کتاب آورده‌اند: «عاشق و شیفته بی‌ثباتی بود. افق و دورنمای او بر پایه بی‌ثبات کردن صنعت موجود کامپیوتر بود. ثبات، کیفیتی بود که آی.بی.ام داشت و از نظر استیو، اپل نقطه مقابل آی.ب.ام. بود. من کاملاً مطمئن هستم که اگر از اپل اخراج نمی‌شدم، هیچ‌یک از این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. خوردن دارو وحشتناک است اما بیمار به آن نیاز دارد. گاهی زندگی با آجر بر شما می‌کوبد! ایمان خود را از دست ندهید. فکر می‌کنم تنها چیزی که مرا به ادامه کار وادار کرد، این بود که عاشق کارهایی بودم که انجام می‌دادم. شما نیز باید کاری که عاشقش هستید را پیدا کنید؛ آرام ننشینید.»
کتاب «استیو جابز باشید؛ سیر تکاملی یک متکبر بی‌پروا به یک رهبر دوراندیش» با شمارگان یک هزار نسخه در 432 صفحه، به بهای 23  هزار و 900 تومان از سوی انتشارات «گرایش‌تازه» منتشر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار