کد خبر: ۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت:رای مثبت به محمد فرهادی نشان از دوگانگی رفتار مجلس و حکایت از عبور از خط قرمزهایی است که اکثریت مجلس پیش از این برای خود تعیین کرده بود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از خانه ملت؛ علی مطهری در جلسه علنی امروز ( 5 آذر) در جریان بررسی صلاحیت محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم به عنوان نخستین مخالف گفت: وزرای پیشین پیشنهادی ازجانب مجلس به دلیل این تفکر که در فتنه نقش داشته اند، رد شدند در حالی که آقای رفهادی نیز نامه ای را امضا کرده که می توان چنین برداشتی را راجع وی نیز داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند، گفت: در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی علوم و استیضاح فرجی دانا ملاک نمایندگان عدم همراهی با فتنه بود و مخالفان اعلام کردند که فتنه خط قرمز ماست.

وی با اشاره به اینکه فرهادی وزیر پیشنهادی علوم در سال 88 در جریان اعتراضات مردمی نامه‌ای را به همراه خاتمی، موسوی، کروبی و ده‌ها استاد دانشگاه خطاب به مراجع تقلید امضا کرده و نسبت به نحوه برخورد با معترضان، مطالبی را نوشته‌اند، تصریح کرد: با منطق اکثریت مجلس فرهادی هم به موجب امضای این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید از نامه خبر نداشتم و یا از قراردادن نامش در این نامه بی‌خبر است و تکذیب کند، پذیرفته نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه دانش آشتیانی را به دلیل همکاری با حزب مشارکت ضد نظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد، گفت: دکتر فرهادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که در کارنامه سیاسی خود نامه‌ای را به همراه موسوی، کروبی و خاتمی و استاد دانشگاه و فعال سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد ماموران امنیتی و انتظامی با مردم معترض دارد.

مطهری بخشی از متن این نامه را که در مرداد 88 در برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده و هنوز موجود است، را قرائت کرد و گفت: در این نامه نوشته شده که همزمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موج وسیعی از دستگیری‌ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی و شهروندانی که در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده در قبل و بعد از انتخابات صورت گرفت افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم به ادامه قرائت متن نامه امضا شده پرداخت و افزود: بازداشت‌های انفرادی و گروهی از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته به همراه برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است. به هیچ وجه زیبنده نظام و کشوری که داعیه قسط و عدل دارد نبوده و نخواهد بود و چهره ایران را در روح ایرانیان و انظار جهانیان تیره و تار کرد.

وی گفت: در جای دیگری از این نامه آمده است به واسطه اعمال شکنجه‌های مکرر درباره کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه می‌توان با سکوت در قبال این همه خشونت دادا از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم آقای فرهادی نیز به موجب این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید از محتوای نامه یا قرار دادن نامم در پای این نامه خبر نداشتم و من آن را تکذیب می‌کنم، مطابق رفتاری که با دو وزیر پیشنهادی قبلی شده این عذر پذیرفته نیست چون می‌گوییم چراهمان موقع تکذیب نکردید، دیگر دیر شده است و اکنون که نیاز به رأی مجلس دارید تکذیب می‌کنید.

مطهری با بیان اینکه فرهادی سابقه همکاری با حزب مشارکت را دارد، گفت: با منطق اکثریت مجلس در انتخاب وزیر علوم، فرهادی صلاحیت وزارت را ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر مجلس به فرهادی رأی اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌شود و مردم خواهند پرسید که آیا مجلس از خط قرمز خود عبور کرده و دیگر فتنه را خطر قرمز نمی‌داند یا همچنان فتنه را خط قرمز می‌داند اما دیگر اقداماتی مانند امضای اینگونه نامه‌ها را فتنه‌گری نمی‌داند و یا خدایی نکرده معامله‌ای در کار است که در این صورت مجلس از معیار و رویه قبلی خود عدول کرده است.

وی افزود: درست نیست مجلس اصولگرا احیاناً به خاطر قول‌هایی که برای انتصابات همکاران وزیر دریافت کرده است از اصول و مبانی خود عدول کند که در این صورت معلوم می‌شود درد مجلس فتنه نیست و این است که وزارت علوم باید تحت تسلط باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه با رأی اعتماد به فرهادی مجلس اصولگرایی به معامله متهم می‌شود افزود: مجلس نباید دچار تناقض در رفتار شود چرا که جایگاهش نزد مردم تنزل می‌یابد.

مطهری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی طبق ملاک مجلس فتنه‌گر است و نباید به او رأی بدهیم، گفت: به نمایندگان توصیه می‌کنم اگر راه خود را درست می‌دانید ثبات قدم خویش را حفظ کنید و به فرهادی رأی مخالف دهید تا فردی که به ایده‌آل مجلس نزدیک است سکان وزارت علوم را در دست بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: پزشک بودن دکتر فرهادی چندان با وزارت علوم سازگار نیست بلکه با وزارت بهداشت و درمان سازگارتر است اما این را توصیه می‌کنم برای حفظ منزلت مجلس به وزارت فرهادی رأی مخالف دهید.

گفتنی است دکتر لاریجانی رئیس مجلس در حین مخالفت مطهری با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: شما باید نقد وزیر را انجام بدهید و در نقد مجلس می‌توانید در نطق خود صحبت کنید.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: