کد خبر: ۴۵۵۱۵
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
از تایید تا تکذیب یک اتفاق عجیب؛
همه چیز از یک رونمایی پر آب و تاب شروع شد، این رونمایی از اختراع خودرویی خبر می داد که به جای بنزین با آب کار می کند!
ماجرای اختراع خودروی آب‌سوز در ایران چیست؟
همه چیز از یک رونمایی پر اب و تاب شروع شد که از اختراع خودرویی خبر می داد که به جای بنزین با آب کار می کند. این اتفاق که در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور مسئولان رقم خورد اغاز انتشار اخبار و فیلم هایی بود که از سوی برخی یک رویداد معتبر علمی و از سوی برخی به عنوان یک دروغ تعبیبر می شد.
علاء الدین جاسمی مخترع این خودروی آب سوز در مراسم رونمایی به خبرنگار ایرنا گفت: این خودرو با آب کار می کند و کاملا دوست دار محیط زیست است. برای استفاده از آب به جای بنزین و گازوئیل در این خودرو نیازی به تعویض کلیات خودرو نیست و با هزینه بسیار اندک این جابه جایی سوخت امکان پذیر است.
این عضو کانون ملی نخبگان جوان افزود: 60 لیتر آب در مخزن سوخت خودرو ریخته می شود که 900 کیلومتر مسافت را در مدت 10 ساعت طی می کند.
وی تاکید کرد: خروجی این خودرو بخار است و هیچ گونه آلودگی محیط زیست به همراه ندارد.
جاسمی ادامه داد: در هر یک لیتر بنزین، 29 مگاژول انرژی تولید می شود در حالی که با هر یک لیتر آب 96 مگاژول انرژی تولید خواهد شد.
وی با بیان این که این اختراع ثبت جهانی شده و در حال انجام ثبت پتنت آن در انگلیس هستیم، افزود: آب به عنوان سوخت می تواند جایگزین بنزین و گازوئیل در موتورهای احتراقی باشد.
این عضو کانون ملی نخبگان با بیان اینکه موفق به اختراع فرمولی شده که با استفاده از آن، از آب به جای سوخت های دیگر برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می شود. می گوید استفاده از این سوخت هیچگونه زیرساختی نمی خواهد اما خودروسازان کشور ما تمایلی به انجام این کار ندارند.
علاء الدین جاسمی زرگانی با بیان اینکه در سال 2008 موفق به کشف این فرمول شده ام، اضافه کرد: اما با سیاست هایی که داشتیم رونمایی از این طرح تاکنون میسر نشده بود و اکنون با حمایت استاندار البرز و وزارت کشور قصد تجاری سازی آن را داریم.
با ورود این خبر به فضای رسانه ای کشور و حضور این مخترع در برنامه پر بیننده شبکه سوم حالا داستان کمی پیچیده شده است و به تازگی این ادعا از سوی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی رد شده است.
در همین رابطه شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ادعای امکان حرکت خودرو با آب به جای بنزین، اظهار کرد: تمام این ادعاها و دیگر ادعاهای مشابه بدون هرگونه مبنای علمی و کارشناسی بوده و نوعی عوام‌فریبی برای مقاصد خاص است.
وی با بیان اینکه اگر مبنای علمی برای به حرکت در آوردن خودرو با آب به جای سوخت‌های متعارف همچون بنزین وجود داشت، خودروسازان جهانی باید تاکنون به این فن‌آوری دست می‌یافتند، خاطرنشان کرد: خودروسازان خارجی سالانه میلیاردها دلار با استفاده از برترین متخصصان برای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو هزینه می‌کنند ولی با این حال تاکنون هیچ کدام از این مراکز ادعای تولید خودروی آب‌سوز را نداشته‌اند.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: بنابراین باید از مدعیان تبدیل کردن خودروهای متعارف به خودروی آب‌سوز پرسید چگونه مدعی دست یافتن به چنین فن‌آوری با منابع و امکانات محدود خود شده‌اند، در حالی‌که مراکز میلیارد دلاری خارجی تاکنون چنین ادعایی نداشته‌اند.
وی افزود: در حال حاضر بالاترین فن‌آوری که صنعت خودروی جهان در زمینه استفاده از سوخت‌های جایگزین به آن دست یافته، فن‌آوری استفاده از هیدروژن در پیل سوختی است. در این فن‌آوری که هنوز تجاری و عام نشده در فعل و انفعالاتی هیدروژن در پیل سوختی به انرژی الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو تبدیل شده و خروجی سیستم نیز آب است که از اگزوز خارج می‌شود.
آزادی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده بیشتر خودروهای تولیدی در جهان از سوخت هیدروژن برای حرکت استفاده کنند، تصریح کرد: اما اینکه از آب برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده شود از نظر مبانی عقلی و علمی کاملا مردود است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۱۷
هلن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
10
6
سلام هیچ چیزی غیر ممکن نیست .همیشه ایده های نو اول غیر ممکن و احمقانه به نظر میاند و یه عده هم سریع اون ها رو سریع مردود اعلام میکنن این ایده حتما شدنی من ایمان دارم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
13
6
واقعا که جناب مخالف ادم بی سوادی تشریف دارن,,خود همون هیدروژنی که میفرمان سوخت هست مگه از آب تهیه نشده ؟!
ایشون هم همون دستگاه تجزیه آب و استخراج هیروژن رو نصب کردن روی خودرو.,این کجاش نشدنی هست ؟! حیف اون دانشگاه که این ادم استادش هست با این تحلیل متعصب و غبر علمی,,زنده باد خودروی آب سوز...
ناشناس
|
Italy
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
4
5
در پاسخ به ناشناس 6:20 - آقا درست صحبت کن. معلومه که کی اینجا بیسواده. اون قضیه‌ی تجزیه‌ی آب که شما میگی رو تو دبیرستان همه یاد گرفتیم. شما باید حداقل 10 سال دیگه به صورت فشرده و تخصصی تو این زمینه خاص درس بخونی و تحقیق و مطالعه و تفکر بکنی تا شاید بتونی مثل اون بنده خدا تو این زمینه دکترا بگیری. اشکال نداره آدم یک چیزی رو ندونه. ولی اینکه هیچگونه تخمینی از سطح دانسته‌هاش نداشته باشه و اینقدر با اعتماد به نفس اظهار نظر بکنه واقعا رو اعصابه. (ایشون که کلا سوالی تو ذهنشون نبود که من بخواهم جواب بدهم. ولی برای افراد دیگه‌ای که بعدا ممکنه بخونند، ابهام اصلی که در مورد ایده‌ی مطرح شده به عنوان آبسوز وجود داره اینه که انرژی مورد نیاز برای تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن در حالت ایده‌ال دقیقا معادل همون انرژیه که از سوختن هیدروژن و ترکیبش با اکسیژن بدست میاد. یعنی هیچ انرژی تولید نمیشه. به عبارت دیگه چنین اختراعی قانون پایستگی انرژی رو نقض میکنه که یکی از قوانین اثبات شده فیزیکه!).
حمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
9
4
لابی مافیایی نفتی نمیگذارد این اختراع به نتیجه برسد..وسلام
داری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
6
5
اگر این اختراع درست هم باشد لابی مافیایی نفتی هزار و یک مانع جلو ان میگذارد تا دست مردم نفتد
موسی الرضا مبمری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
5
1
با سلام. موسی الرضا مبمری ساکن شهرستان جوین هستیم. و از اینکه می بینم یک هم وطنم اینقدر با حرارت و پشتکار فراوان به چنین موفقیتی دست یافته خوشحالم. لطفا موافقت فرمائید ماشینم رو اب سوز کنید و در لیست نوبت دادن نمایندگی اب سوز در شهرستان جوین قرار دهید . با تشکر و احترام: موسی الرضا مبمری.
مرتضی
|
United States
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
3
3
با سلام و احترام.
این خبر چند نکته مبهم دارد که باعث شد من بدبین بشم به هدف نگارنده آن.
1- چرا خبرنگار (که اسمش مشخص نیست) رفته سراغ شهرام آزادی؟ ایشون هیچ مطالعه ای روی انرژی و آب و بحث شیمی آب نداشتن که بخوان نظر علمی بدن.
2- چرا باید کسی (شهرام آزادی) که هیچ اختراع و پژوهشی در این سطح بین المللی نداشتن (اختراع بین المللی) در این مورد نظر بدن؟ ینی واقعا آدم متخصص ما نداریم؟
3- ایشون (شهرام آزادی) استدلال میکنن که چون کمپانی های بزرگ به این تکنولوژی نرسیدن پس ایشون دروغ میگه! به نظرم ایشون حتی یک اختراع هم مطالعه نکردن. واقعا جای تاسف داره که هییت علمی دانشگاه خواجه نصیر شدن.
4- تمامی استدلال های ایشون کلی گویی بوده و هیچ نشانه ای از بررسی اختراع آقای زرگانی تو صحبت هاشون نیست و ظاهرا دکتر آزادی مامور شدن که تکذیب کنن.
5- تو این گزارش بهتر بود نظر کسانی دیگه هم پرسیده بشه اگه نظر خود آقای زرگانی پرسیده نشده و بهتر بود حداقل مشخصات داورهایی که تو اون جشنواره بودن و به ایشون جایزه دادن هم مشخص بشه. بالاخره بحث مهمیه.
6- استدلال دکتر آزادی عوام فریبیه. یک مثال نقض عرض میکنم. همه میدونیم برای ذوب فلز چه انرژی ای لازم هست. و همه هم میدونیم که در کارگاه های کوچیک با کمترین انرژی فلز رو روی آیینه و لوستر و ... پوشش میدن. بدون اینکه فلز رو ذوب کنن یا انرژی ای در حد ذوب کردن فلز استفاده کنن.
امین
|
United States
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
3
2
دوستان هیدرولیز آب رو که خوندیم این پشتکار جناب مخترع هم خوبه اما ایشون مهمترین چیزی که رعایت نکردن اینه که یه راه سودده برای تولید h2ارایه بدن وگرنه همه میتونن به این فکر باشن نسب مولی و البته متورهایی که قدرت سوخت ch4رو دارن متناسب برای استفاده h2هستن بخاطر نسبت مولی در ترکیب با o2 .
ایده ایشونم فعلا مفت نمی ارزه .چون هزینه تولید h2خیلییی بالاست حتا با برق شهری
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
2
2
خب وقتی امثال این امثال این استاد گرانقدر توی بهترین دانشگاه های کشور داریم فرار مغزها نباید عجیب باشه
ممنون از استدلال فوق العاده تون استاد
دانشگاه خواجه نصیر باید به وجودتون خیلییییییی به خودش باله استادددددد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
3
1
سلام دوستان
من درباره اختراع آقای زرجانی زیاد فکر کردم. فکر میکنم ایشان از آب و دی اکسید کربن موجود در هوا بوسیله حرارت و نوعی کاتالیزور که قسمت اصلی ومهم اختراع ایشان هست نوعی گاز قابل اشتعال شبیه CNG تولید میکنه که حاصل احتراق آن مونواکسید کربن با بخار آب هست. وگرنه موتور خودروهای متعارف برای احتراق هیدروژن ساخته نشده است و توانایی احتراق هیدروژن رو نداره.
جاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
3
1
سلام دوستان به قول سهراب سپهری (جشمهارا باید شست جور دیگر باید دید ) من از اظهار نظر استاد دانشگاه متعجب هستم به نظر میرسه که اقای جاسمی جور دیگه به قضیه نگاه کرده وبه یک سری راه حل رسیده که دیگران به ان نرسیدن این کجاش ایراد داره باید نقد بکنیم اما چیزی را نفی یا غیر ممکن اعلام نکنیم خداوند مغز را به عنوان جایگاه تفکر به همه انسانها بخشیده و نباید بگیم چون بنز و بی ام دبلیو این اختراع را انجام ندادن پس درست نیست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
2
1
دوستان تا وقتی خودروسازی انحصاری باشه هیچ ایده ای قابل اجرا و تحقیق نیست چون نفعی برای مافیای خودرو و نفت نداره و بیشتر بجای همکاری و پشتیبانی سنگ اندازی میکنند.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
2
2
باسلام خدمت همه اساتید
دوستان بنده نه تحصیلات بالایی دارم ونه هیچگونه اطلاعاتی ازاین نوع مباحث اماچیزی که برای من خیلی جالبه اینه که چراوقتی یک شخص خلاق ونخبه چنین اختراعی انجام داده بایدتوسط یک استاددانشگاه نامی ردبشه(اون هم باهمچین دلیل خنده داری)
یعنی الان تمام دنیابایدانقدرمنتظربمونن تااینکه بالاخره یکی ازکمپانی های بزرگ به این تکنولوژی دست پیدابکنه وازش رونمایی بکنه تاهمه باوربکنند،اقای جاسمی که روهواچیزی رومدعی نشده وازاحتمالات وشایدهاهم صحبت نکرده که،بنده خدانمونه ساخته شده وقابل تست ارائه داده که از بروز این ابهامات واینچنین انتقادهای خنده داری جلوگیری بشه اونوقت یک استاددانشگاه والامقام میادمیگه چون تاحالافلان شرکتهابه چنین تکنولوژی دست پیدانکردن پس ایشون دروغ میگه.
عین این میمونه که زمان ادیسون یکی میگفت چون تاحالافلان دانشمندیافلان مخترع نتونسته برق رواختراع بکنه پس این داره دروغ میگه
تمام امکانات وتکنولوژی که الان داریم استفاده میکنیم همشون نتیجه خلاقیت وتحقیقات اشخاصی هستن که باحداقل امکانات اختراع ورونمایی شدن اونوقت عکس العمل یک استاددانشگاه به اینچنین اختراع مهم وباارزشی اونم توسط یک هموطن ببینیدچیه وباچه دلیل خنده داری این هنر رو تکذیب کرده
حتمابایدیکی ازشرکتهای بزرگ خودروسازی چنین چیزی اختراعی بکنه وبایک قیمت نجومی به دست مصرف کننده برسه تاهمه خوششون بیادوازش تعریف بکنند
اگردولت ماویابعنوان مثال ایرانخودروهم مثل بنزیابی ام دبلیوازاینطوراشخاص واختراعاتشون حمایت میکردندضمن اینکه ملت خودمون خودروهای بهتری استفاده میکردندقطعاالان کل دنیاهم ازایرانخودرومثل بنزیابی ام دبلیوبخاطرتکنولوژیهای جدیدوکاربردی ومهمش اسم میبردن نه اینکه کمپانیهای ایرانی روبعنوان اشغال ساز بشناسند
واقعابایدبه وجودهمچین نخبه هایی افتخارکردودرمقابل هم برای تکذیب وحمایت نکردن ازهمچین اختراعی واقعابایدتاسف خورد
م م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
2
1
هم وطنان عزیز به این نکته توجه داشته باشید
ابن سینا که دانشمند بود میگوید:
تا بدان جا رسید دانش من،که بدانم همی که نادانم
وقتی ما از علم شیمی چیزی نمیدانیم،شایسته نیست به اساتید دانشگاه انگ نادانی و به مسئولین انگ مافیای نفتی و ... بزنیم
با یک تحقیق ساده در سایتهای معتبر مثلا دانشنامه معتبر ویکی پدیا میتوان به درستی یا نادرستی ادعای این مخترع ایرانی پی برد. از نظر علمی همانطور که دو ،دو تا میشود چهار تا،از اب هم نمیشود انرژی تولید کرد. اشخاصی که در رشته های علوم پایه دانشگاه درس خوانده اند همه به این واقعیت مشرفند. چنین خبری اگر درست میبود عین بمب در دنیا میپیچید و سیل انواع و اقسام پیشنهادهای چند میلیاردی به این مخترع از جانب خودرو سازان مطرح دنیا سرازیر میشد و چه بسا مخترع محترم توسط مافیاهای بین المللی ربوده میشد چون ارزش چنین کشفی حتی از کشف صدها معدن طلا بیشتر است !!!
درست نیس کسی که جدول ضرب بلد نیست بگوید از کجا معلوم شاید در حالتی دو،دوتا بشود پنج تا !!!
راضیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
1
3
آقای شهرام آزادی که ایشون را تکذیب کردن 23 سال در سایپا مشغول به کار بودند. فک کنم دلیل مخالفتشون کاملا معلومه!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
1
2
به نظر من ادعا کرده و باید ثابت کنه که این کار رو هم انجام داده پس نتیجه میگیریم چه کسی دروغ میگه و چه کسی داره سنگ جلو پای این اختراع می اندازد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
1
0
جالبه ک فیلم ساخت ایران یک در مورد اختراع دانشمند محترممون آقای علاالدین جاسمی میباشد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار