به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، ابراهیم شوشتری در نشست خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با هفت ماه ابتدایی سال 1392 تعداد مسافران پروازهای داخلی با رسیدن به عدد 19 میلیون و 500 هزار نفر رشدی 10 درصدی را ثبت کرده و مسافران بین المللی در هفت ماهه ابتدایی امسال با رسیدن به بیش از شش میلیون و 680 هزار نفر افزایشی 25 درصدی داشته است. در مجموع نیز تعداد کل مسافران به بیش از 26 میلیون و 200 هزار نفر رسیده که رشدی 13 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می دهد.
وی درباره آمار فعلی پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور نیز گفت: هر چند از چند سال قبل شرکت فرودگاهها با برگزاری جلسات مختلف تلاش کرد حریم هوایی ایران را برای کشورهای خارجی معرفی کند که البته اینها به مثبت شدن رشد پروازهای عبوری نیز انجامید اما از تابستان امسال و همزمان با ناآرامیهای سیاسی در اوکراین وعراق این رقم رشدی بی سابقه را تجربه کرد.
شوشتری اضافه کرد: در حال حاضر ایستگاههای هوایی کشور در شبانه روز بالغ بر 950 پرواز را ثبت میکنند که این عدد حتی در بعضی از روزهای بیشتر از این نیز بوده است.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه شرکت فرودگاهها به منظور تثبیت این روند طرح کاهش تعرفه پروازهای عبوری را در دست بررسی دارد گفت: در تلاشیم با نهایی شدن این برنامه امکان باقی ماندن برنامههای پروازی بین المللی را در ایران نگه داریم تا پس از پایان یافتن اختلافات سیاسی در کشورهای منطقه نیز همچنان ایران در برنامههای پروازی نقشی عمده را ایفا کند.
نقش آمریکا در افزایش پروازها در آسمان ایران
وی اعلامیه آمریکا در ناامن اعلام کردن فضای کشور عراق برای عبور پروازهای این کشور از جمله عوامل تاثیرگذار در روی آوردن ایرلاینهای خارجی به ایران دانست و گفت: در حال حاضر هفت ایرلاین آمریکایی در هر 24 ساعت از حریم هوایی ایران عبور می کنند و روزانه 15 پرواز از این کشور در آسمان ایران حضور می یابند.
شوشتری از برنامه ریزی برای کاهش مناطق نظامی پرواز ممنوع نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر 265 منطقه نظامی تحت چهار عنوان تعریف کاربری خاص داریم که امکان پرواز در آنها محدود است البته ستاد نیروهای مسلح با همکاری همه جانبهای که با شرکت فرودگاهها داشته بسیاری از این مناطق را برای پرواز آماده کرده است و در آن ها امکان پرواز از ارتفاع بالای 30 هزار پا ممکن شده است که البته برای پروازهای داخلی حتی امکانات بیشتری نیز فراهم آمده است.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشور از برنامه ریزی برای افتتاح چند مسیر هوایی جدید نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر مسیرهای سنتی ایران 66 مسیر با طول 37 هزار و 710 کیلومتر هستند که با اضافه کردن 37 مسیر ماهوارهای با طول 24 هزار کیلومتر مجموعا در کشور 103 مسیر هوایی را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: با توجه به این که هواپیماهای نسل قدیم هنوز در استفاده از مسیرهای هوایی ماهوارهای محدودیت دارند و نیاز به ایستگاههای زمینی در مدیریت پروازهای آن ها وجود دارد قدری در تبدیل مسیرهای سنتی با ماهوارهای محدودیت داریم هر چند طبق شرایط جدید قطعا نیاز به مسیرهای هوایی ماهوارهای با توجه به فضای کمتری که نیاز دارند وجود دارد و قطعا این مساله در برنامههای شرکت فرودگاهها قرار خواهد داشت.تاکنون اگر فاصله بین راههای هوایی سنتی 40 مایل بوده با استفاده از ماهوارهها می توان آن را به هفت مایل رساند.
نهمین فرودگاه بینالمللی ایران مشخص شد
شوشتری از اضافه شدن فرودگاه شهر یزد به جمع فرودگاههای بین المللی ایران نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر 9 فرودگاه بین المللی در ایران فعال هستند که در کنار 25 فرودگاه مرز هوایی که پروازهای حج را انجام میدهند و 20 فرودگاه داخلی زیرساخت اصلی هوایی ایران را تشکیل می دهند. البته به این جمع باید 10 فرودگاه وزارت نفت و چهار فرودگاه مناطق آزاد را اضافه کرد.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشور افزود: البته شرکت فرودگاهها ساخت چهار فرودگاه جدید در سقز، شهید مدرس در خراسان و دو فرودگاه در گناباد و بروجرد را نیز در دست ساخت دارد که هر چند با توجه به شرایط فعلی چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیستند اما با توجه به اعتبارات منطقهای در نظر گرفته شده رو به سوی تکمیل شدن دارند.