به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ محسن پورسیدآقایی - مدیر عامل راهآهن - در نشست اخیر خود از اولویتبندی پروژههای خطوط ریلی گفت:
از آنجاکه بودجه عمرانی دولت کفاف تمام 9000 کیلومتر راهآهن کلنگزده را نمیدهد، راهآهن مجبور شده چند مسیر دارای اولویت را برای تسریع در آمادهسازی به شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل معرفی کند.
در این میان، راهآهن میانه - تبریز در صدر اولویتها قرار دارد؛ مسیری که در صورت تکمیل، زمان اتصال تهران به تبریز را به شکل محسوسی کاهش میدهد و از آن مهمتر دروازهای برای ورود ایران به خطوط ریلی ترانزیت اروپای شرقی میشود.
راهآهن میانه – بستانآباد – تبریز که در 200 کیلومتر ساخته خواهد شد در حال حاضر 180 کیلومتر از این مسیر در مرحله زیرسازی قرار دارد و 20 کیلومتر باقی مانده نیز به زودی وارد این مرحله خواهد شد.
طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در صورت احداث نهایی این خط، زمان سفر از تهران به تبریز به پنج و نیم ساعت کاهش مییابد و با توجه به امکان برقیسازی، زمان سفر پتانسیل کاهش بیشتر نیز دارد.
بناست با احداث هفت تونل و 21 پل بزرگ این دو ایستگاه به یکدیگر متصل شوند و در خطوط ریلی آن قطارهای مسافرتی با 160 کیلومتر و قطارهای باری با 100 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
اما با وجود تمام این ظرفیتها، این خط سالهاست در مراحل عمرانی باقی مانده و تا احداث نهایی فاصله دارد؛ فاصلهای که حتی اعتراض تلویحی مدیر عامل راه آهن را نیز برانگیخته و پورسیدآقایی نسبت به طولانی شدن زمان تکمیل طرح معترض است.
در مسیر تهران – تبریز سالانه بیش از 14 میلیون سفر انجام میشود و از این میان 94 درصد به جاده، چهار درصد به سفرهای هوایی و تنها دو درصد به ریل اختصاص دارد.
آغاز به کار راه آهن تبریز - میانه شاید نقش راه آهن را در سفرهای شمال غرب افزایش دهد.
انتهای پیام /