کد خبر: ۴۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
رودرویی طوفانی جهانگیری و قالیباف در راند سوم مناظره
مناظره سوم با آغازی طوفانی در همان لحظات نخست به نبرد رودرروی جهانگیری و قالیباف تبدیل شد و آنان را در کانون توجه بینندگان قرار داد.
از حکایت بستنی های 400 هزار تومانی تا پاداش های نجومی
جمعه ابری اردیبهشت ماه انگار جمعه ای متفاوت بود و مناظره سوم با آغازی طوفانی در همان لحظات نخست به نبرد رودرروی جهانگیری و قالیباف تبدیل شد و آنان را در کانون توجه بینندگان قرار داد.
با توجه به فضای آغازین مناظره سوم که آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری است به نظر می رسد با تقسیم کارهای صورت گرفته قرار شده است جهانگیری با حمله به نامزدهای منتقد آنان را با پرسشهایی چالشی مواجه کند در حالی که روحانی قرار است با یک حاشیه امن به بیان دیدگاه های خود بپردازد. قالیباف و رئیسی هم در تلاشند با جلب نظر اصولگرایان خود را به عنوان کاندیدای نخست این طیف نشان داده و معرفی کنند.   
حاشیه های پر رنگ تر از متن مناظره سوم هنگامی آغاز شد که جهانگیری در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات کالا در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟ پای قالیباف و رئیسی را به ماجرا باز کرد و گفت: شش ماه در این برنامه کار شده اما تا این لحظه برنامه‌ای ندیدیم تنها شعار دادند و کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند و باید بگویند در نیروی انتظامی و قوه قضاییه چه کارهایی کرده‌اند و چطور مبارزه کرده‌اند کسی که بیشترین حضور در قوه قضاییه را دارد و بیش از ۳۰ سال فعالیت داشته آقای رییسی بوده که مهمترین مسئولیت را در قوه قضاییه برای مبارزه با فساد و قاچاق داشته و باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف نیز باید عملکرد خود را در این حوزه توضیح دهد که چه اقداماتی انجام داده است.
محمدباقر قالیباف در نقد پاسخ اسحاق جهانگیری گفت: جناب آقای جهانگیری ما اگر بحث ۴ درصدی‌ها را می‌گوییم به همین دلیل است، اولین کسانی که باید با آن‌ها مبارزه شود همین افراد هستند.
او در ادامه افزود: بعضی از اعضای دولت حقوق و پاداش‌هایی می‌گیرند در حالی که یک کارگر ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. البته مقداری به حقوق این کارگران اضافه شده است. ولی وزرای آن پایه‌گذار حقوق و پاداش‌های چند میلیاردی می‌شوند و برای خودتان از آن‌ها بهرمند می‌شوید.
جهانگیری به پرونده فرزند وزیر آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: شما دیدید در هفته گذشته وزیری که کار فرهنگ دارد خودش دست به این کار می‌زند در حالیکه شما باید پیشگیری از قاچاق کنید.
او افزود: جناب آقای روحانی وقتی سپرده‌گذار مستضعف نمی‌تواند حق خود را از کاسپین بگیرد، شما مسکن در مهر مشکل دارید چون وزرای شما مشغول کار تجاری هستند
قالیباف گفت: شما کسی را مدیر گذاشتید که رئیس بانک را مشخص می‌کند، بیش از ۴۰۰ ملییارد تومان را در حساب دیگر جا به جا می‌کند در اینصورت حتما قاچاق کالا صورت می‌گیرد پیشگیری وظیفه شما است
جهانگیری هم در جمع‌بندی سخنانش عنوان کرد: من فکر می‌کنم آقای رییسی سابقه و برنامه‌اش را باید تنظیم کند؛ اینکه گفته می‌شود قوه قضاییه با  فساد و قاچاق مبارزه کرده اما روز به روز به فساد  اضافه شده است جای سوال است. پس قوه قضاییه در دوره مسئولیت ایشان  (رییسی) ضعیف عمل کرده است. در دوره اصلاحات صحبت از رقم دو سه میلیارد  بود اما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، این رقم ۲۵ میلیارد دلار بود.
او افزود: ما در سه سال موفق شدیم که قاچاق را به نصف تقلیل دهیم؛ اما دولت ایده آل شما با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق دولت را تحویل داد و هر کسی که می‌شنود  باید شرمنده باشد نه اینکه طلبکار . جناب قالیباف شما عادت کرده‌اید به حرف خلاف واقع گفتن. ملت ایران اگر من نه چند میلیارد پاداش اگر چند صد میلیارد پاداش گرفتم، بقیه صحبت‌های قالیباف را قبول خواهم کرد. ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن؛ چرا که گرفتن این پاداش هیچ جا ثابت نشده است.
جهانگیری یادآور شد: چرا کسی که افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید. شیوه برخورد شما با ما فرق دارد شما روحیه نظامی‌گری دارید و می‌خواهید با آن شیوه کشور را اداره کنید تنها یک مورد از تخلفات وزیر ما را اعلام کنید. بیشترین تخلف را شما در بانک‌ها داشتید موسسات اعتباری را شما تاسیس کردید امروز ببینید موسسه قوامین چگونه است من برای مصالح ملی چیزی نمی‌گویم اما باید دید در بانک شهر چه می‌گذرد بانک سرمایه را به چه کسی واگذار کردید. سهام این بانک متعلق به شهرداری بود اما به یک مفسد اقتصادی واگذار کردید.
او تاکید کرد: امروز شما خود را طرفدار  ۹۶ درصدی می‌دانید و بنده طرفدار ۴ درصدی شدم. در زمان تحریم‌ها وقتی که مردم به دنبال دارو می‌گشتند شما بستنی ۴۰۰ هزار تومانی را برای چه کسانی در برج میلاد سرو می‌کردید؟ بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می‌کنم اما با هیچ یک از عوامل بخش خصوصی سر و سری ندارم و نداشتم.
جهانگیری اضافه کرد:  حقوق های نجومی در فضای مجازی مطرح شد و دولت با افتخار در مقابل آن ایستاد و قرار شد که دیوان محاسبات رسیدگی کند؛ تعدادی از مدیران کنار گذاشته شدند و قوانین و مقرارت اصلاح شد. رییس مجلس هم اعلام کرد که تمامی وجوه بازگردانده شده است.
او خطاب به قالیباف گفت: شما با املاک مردم چه کردید؟۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مردم را بخشیدید. آپارتمان ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰ میلیون تومان بخشیدید. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلویش را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص از شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد را ۳ ماه در سلول انفرادی انداختید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار