کد خبر: ۴۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی:
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، نظام ارجاع داخلی را یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان بیان کرد که تا پایان سال جاری در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی سراسر کشور به اجرا در می‌آید.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر مهدی درخشان هدف از اجرای این طرح را برقراری ارتباط فراگیر مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور با یکدیگر دانست تا اقدامات درمانی بیماران به صورت هدایت شده انجام شود و ضمن ارتقای سلامت افراد جامعه، هزینه‌های درمان نیز کاهش یابد.
وی با بیان اینکه نظام ارجاع داخلی، سه هدف مهم را دنبال می‌کند، افزود: در این نظام، با تشکیل پرونده برای بیماران، بسیاری از مشکلات به ویژه بیماری‌های مزمن، تحت کنترل قرار می‌گیرد و از عوارض بلندمدت بیماری کاسته می‌شود. این فرایند می‌تواند ثمرات ارزشمندی داشته باشد که مهمترین آن حفظ سلامتی افراد جامعه و کاهش دغدغه‌های درمان برای بیمار و خانواده وی است.
دکتر درخشان دومین هدف مهم نظام ارجاع داخلی را صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی، دارویی و تشخیصی برشمرد و گفت: درحال حاضر یک بیمار می‌تواند به چند پزشک مراجعه کند و از طریق هریک از پزشکان از خدمات درمانی، دارویی و تشخیصی مانند گرفتن عکس و آزمایش بهره‌مند شود. این اقدامات تکراری امکان دارد هزینه‌های گزافی را در دامان نظام سلامت، تامین اجتماعی و جامعه تحمیل کند، اما در نظام ارجاع این اقدامات نظم و ترتیب پیدا می‌کند و ساماندهی می‌شود.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، سومین هدف نظام ارجاع را جلوگیری از مراجعه غیرضروری به پزشکان متخصص بیان کرد و اظهار داشت: برآورد شده است که بین ٥٠ تا ٧٠ درصد افرادی که به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند، به واقع نیازی به ویزیت شدن توسط  آنها ندارند. بنابراین از طریق نظام ارجاع، بیماران در مسیر درست درمانی قرار گرفته و به صورت هدایت شده تحت درمان قرار می‌گیرند.
دکتر درخشان جلوگیری از سرگردانی بیماران را از دیگر مزایای نظام ارجاع داخلی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر برخی از بیماران که تعداد آنها نیز کم نیست، از نوع بیماری خود و پزشک معالج اطلاعی ندارند و چه بسا به پزشکان متخصصی مراجعه کنند که بیماری‌شان ارتباطی با نوع تخصص آنها ندارد، اما در نظام ارجاع، بیماران نه تنها به پزشکان متخصص مربوط به بیماری خود ارجاع می‌شوند، بلکه تمامی مراحل درمانی آنها نیز هدایت شده پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه نظام ارجاع داخلی تا پایان سال در تمامی مراکز تامین اجتماعی به اجرا درمی‌آید، تصریح کرد: این طرح از ٢١ مرداد سال ٩٣ در ٥ استان گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، زنجان و قزوین کلید خورد و حدود ١٤٨ هزار پرونده بیماران مزمن در این مراکز تشکیل شد، اما در آن زمان تشکیل پرونده‌ها به صورت دستی بود.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، نظام ارجاع، هم از نوع داخلی و هم پزشک خانواده را نیازمند اجرا در بستر IT برشمرد و گفت: با استقرار سامانه HIS تحت «ویندوز» در مراکز ملکی، نظام ارجاع داخلی در مراکز پایلوت نیز در قالب این سامانه به فعالیت پرداخت و از اردیبهشت سال ٩٥، پرونده بیماران به صورت الکترونیکی درآمد. تشکیل این نوع پرونده ابتدا در استان گیلان به صورت آزمایشی انجام و پس از رفع اشکال در سایر استان‌ها عملیاتی شد.
دکتر درخشان اظهار داشت: همزمان با اجرایی شدن تشکیل پرونده‌های الکترونیکی در استان‌های تحت پایلوت در سال گذشته، ٥ استان دیگر نیز شامل اصفهان، کرمان، سمنان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد به این طرح پیوستند و درحال حاضر طرح ارجاع داخلی در ١٠ استان عملیاتی شده است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هدف نهایی نظام ارجاع، داشتن ارتباط فراگیر مراکز درمانی سراسر کشور با یکدیگر است، افزود: به دنبال آن هستیم تا بیمارستان میلاد مرکز ارجاع فوق تخصصی سراسر کشور شود و برای رسیدن به این هدف باید گام‌ به گام جلو برویم. این طرح کمک می‌کند تا از ازدحام و شلوغی بیمارستان میلاد نیز کاسته شود و پزشکان بتوانند در زمینه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ارائه خدمت کنند.
دکتر درخشان قدم نخست اجرای نظام ارجاع را آموزش و آشنایی با سازوکار این طرح بیان کرد و گفت: آموزش پایه و اساس اجرای این طرح است و بدون درنظر گرفتن مسائل آموزشی پیشبرد طرح میسر نمی‌شود. از این‌رو ضروری است تمامی عوامل درمان شامل پزشکان، پرستاران، کارکنان پذیرش و سایر همکاران از آموزش لازم برای اجرایی شدن طرح، از مرحله پذیرش تا تشکیل پرونده الکترونیکی و ارجاع در قالب IT برخوردار شوند.
وی فاز نخست این طرح را تشکیل پرونده الکترونیکی برای افراد دارای بیماری‌های مزمن شامل فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و اعصاب و روان بیان کرد و اظهار داشت: فاز دوم طرح، تشکیل پرونده الکترونیکی برای سایر بیماری‌ها است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اجرای این طرح را در سه سطح برشمرد و افزود: در سطح اول اقدامات درمانی و تشخیصی بیمار توسط پزشک عمومی انجام می‌شود. در سطح دوم، پزشکان متخصص بیمار را ویزیت می‌کنند و در سطح سوم نیز پزشکان فوق تخصص قرار دارند و پذیرش تمامی مراحل به صورت ارجاع از سطح اول تا سوم انجام می‌شود.
دکتر درخشان تامین پزشکان عمومی و متخصص برای اجرای این طرح را یکی از اقدامات مهم دانست و گفت: براساس تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، برای اجرای این طرح، کمبود پزشکان عمومی و متخصص در مراکز درمانی برطرف می‌شود و در استان‌های تحت پایلوت نیز این کمبود برطرف شده است.
وی با بیان اینکه میزان استقبال پزشکان متخصص از این طرح بسیار مناسب است، اظهار داشت: در این طرح مراجعه به پزشکان متخصص کاهش نمی‌یابد، بلکه هدفمند می‌شود. فرقی که وجود دارد، این است که درحال حاضر نیمی از بیماران مراجعه کننده به پزشکان متخصص را افرادی تشکیل می‌دهد که نیازی به مداخلات درمانی تخصصی ندارند، اما در این طرح تمامی بیماران مراجعه کننده به چنین پزشکان، نیازمند اقدامات تخصصی هستند.
دکتر درخشان حذف دفترچه و صدور نسخه الکترونیکی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی را در پیشبرد طرح نظام ارجاع داخلی موثر بیان کرد و افزود: نسخ صادر شده و اقدامات درمانی و تشخیصی پزشکان سطح اول در قالب نرم‌افزار در معرض دید پزشکان سطح دوم قرار گرفته و پزشک معالج به راحتی در روند اقدامات درمانی بیمار قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: بسیاری از طرح‌های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان در بستر سامانه HIS انجام می‌شود و این سامانه پایه و اساس طرح‌های نوین درمانی مانند حذف دفترچه، استقرار سیستم PACS، طرح ارجاع داخلی، پذیرش الکترونیکی و سایر طرح‌ها به شمار می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین عناوین