کد خبر: ۴۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
از تبلیغ کیف و کفش تا توصیه دمنوش های گیاهی با یک عکس
تجارت آنلاین: در حاليکه مراکز آموزش عالي و مدارس سينمايي خروجي مناسبي ندارند گزارشهای زیادی این روزها از رونق مدلينگ خبر می دهند و تبلیغات بیلبوردی حالا به منبع تغذيه و درامد میلیونی بسیاری از بازيگران تبدیل شده است.
درآمد میلیونی بازیگران ایرانی از بیلبوردهای تبلیغاتی
صبا شادور: بحث مدلينگ در ایران بحث تازه اي نيست و دو سالي مي‌شود که چالش مد و مدلينگ هنر ايران را محاصره کرده است. اما آنچه قرار است به آن پرداخته شود، به اين موضوع مي‌پردازد که چرا اصولا بازيگران و ستاره‌هاي سينما جذب اين چالش مي‌شوند؟ چالش که اگر چه در ايران بيشتر به چشم مي‌خورد اما در خارج از ايران يک مسئله کاملا جاافتاده تر به نظر مي‌رسد. اصلا برگرديم به اين موضوع که هر سال جشنواره لباس دراسفندماه برگزار مي‌شود و اتفاقا در اين جشنواره حضور بازيگران و ستاره‌هاي سينما معمولا چشم گير بوده است. البته وقتي چهره اي از بازيگران در سينما مشهور مي‌شوند و اکثر مردم، آن‌ها را مي‌شناسند، برند‌هاي مختلف هم براي تبليغ کار خود به سراغ چهره‌ها مي‌روند. بر همين اساس به نظر مي‌رسد يک داد وستد ميان بازيگران چهره سينما و برنده‌هاي معروف وجود دارد که آن‌ها را تبديل به مدلينگ مي‌کند.
ممنوعيت حضور سلبريتي‌هاي سينما، ورزش و موسيقي در چند سال گذشته در تبليغات باعث شده بود که چهره‌هاي سرشناس را ديگر روي بيلبوردها نبينيم، اما طلسم اين ممنوعيت را بهرام رادان با حضور به عنوان مدل برند «نوين چرم» در صفحات آگهي مجلات و روي بيلبوردها شکست. حالا بايد منتظر باشيم و ببينيم در اين عرصه جديد رقابت کدام يک از اين ستاره‌ها مي‌تواند بهترين قرارداد را از آن خود کند و البته واکنش مسئولان به شروع دوباره حضور چهره‌ها در حوزه تبليغات چه خواهد بود. همين اواخر رضا کيانيان را روي بيلبوردهاي سطح شهر براي تبليغ يک دم نوش مشاهده کرديم.
پيش از اين اميرعلي دانايي، مدل و بازيگر سريال کلاه پهلوي با حضور در تبليغات مسواک رويال توانست رکورد حضور يک مدل در بيلبوردهاي کشور را بشکند. هيچ چهره اي تا به حال تعداد بيلبوردي که اين مدل جوان به خود اختصاص داده است را نداشته. جالب اين است که علاقه دانايي به مدلينگ از توجه او به بيلبوردهاي گلزار براي کمپاني «ايکات» شروع شد. دانايي خيلي زود توانست جاي گلزار را در «ايکات» بگيرد و به سرعت به جدي‌ترين مدل ايراني بدل شد. اما شروع فعاليت او به عنوان بازيگر مجبورش کرد از مدلينگ دست بکشد و حتي به پيشنهاد وسوسه کننده جورجيو آرماني نه بگويد.
اما در ادامه گزارشي در خصوص اينکه چرا ستاره‌هاي برندساز سينما، مدلينگ مي‌شوند، مورد بررسي قرار گرفته است .
بي‌شک ارتقاء کيفيت يک محصول در نگاه مخاطبان يکي از مهمترين اهداف استفاده از ستاره‌ها در زمينه تبليغات مد و لباس در تمام دنياست.
در تمام نقاط جهان ستاره‌ها و چهره‌هاي شناخته شده هنري و ورزشي به نوعي سفيران حوزه مد و لباس روي بيلبوردها و مجلات تبليغاتي هستند و يکي از پارامترهاي کليدي براي ديده شدن برندها محسوب مي‌شوند.
اما طي ساليان اخير بيش از گذشته شاهد آن بوده‌ايم که بازار تبليغات با حضور سلبريتي‌ها داغ شده و هنرپيشه‌ها يکي پس از ديگري، پيشنهادات تبليغاتي را با ارقام ريالي عجيب و غريب مي‌پذيرند.

* آيا مد ايراني مي‌تواند در سايه‌ ستاره‌هاي برندساز جهاني شود؟
شايد بتوان به اين موضوع به عنوان يک چالش ارتباطي دوسويه ميان طراحان و توليدکنندگان داخلي با بازار موجود در آن سوي مرزها نگريست اما نبايد از اين مهم نيز به سادگي عبور کرد که محصولات ايراني در حوزه مد و لباس تا چه‌اندازه با ذائقه مردمان ديگر کشورها همسو است؟
شايد يکي از استراتژي‌هاي نيل به سوي اين هدف استفاده از چهره‌هاي مطرح و بين‌المللي در سير تبليغات مد و لباس ايراني باشد، اما براي تداوم اين ارتباط لازم است شاخص‌هاي عملي بيشتري از سوي فعالان اين عرصه تدوين شود.
مديران بسياري از برندها تا به اکنون اذعان داشته‌اند که محصولات مرغوب در کيفيت و ساده در طرح به شدت در خارج از ايران طرفدار دارد و تا به‌اندازه‌اي توانسته‌اند در اين مسير به بازاريابي منسجمي‌نيز دست يابند.
اما محتواي خلاق، جذاب، اثربخش و برآمده از فرهنگ و هنر ايراني در عرصه مد و لباس چگونه مي‌تواند خود را به آن سوي مرزها معرفي کند؟
در اين بين نقش همراهي ستارگان عرصه فرهنگ و هنر با اين جريان بيش از پيش خود را نشان مي‌دهد و نتايج مثبت چنين فعاليتي در بازه زماني کوتاه‌تري حاصل مي‌شود.
اينجاست که حضور چهره‌ها در مسير تبليغات مد و لباس نه تنها قابل انتقاد نيست بلکه ضعف هميشگي و اساسي موجود در حوزه تبليغات و مارکتينگ بدين وسيله مرتفع شده و محصول ايراني براي ورود به عرصه رقابت جهاني با حمايت‌هاي درخور چهره‌ها اعلام آمادگي مي‌کند.

*وقتي مد و مدلينگ چالش مي‌شود
خاستگاه پرداخت به "چالش مانکن" در حوزه مد و لباس آن جايي اهميت پيدا مي‌کند که مشاهده مي‌شود سبک و سياق فيلم‌هاي ضبط شده در ايران به شدت سوژه مدگرايي را محوريت قرار داده است.
با وجود آنکه چالش مانکن عمرش از چند ماه تجاوز نکرد اما دنيا و فضاي مجازي را به تسخير در آورده است و از جوان و پير و هنرمند گرفته تا سياستمدار و ورزشکار را درگير خود کرده است.
و البته ورود اين سبک و سياق از مدلينگ به دل جامعه و عامه مردم پس از چالش‌هاي ديگري همچون چالش آب يخ و امثال آن با حضور چهره‌هاي محبوب و مشهور جهاني پوشش رسانه‌اي گسترده‌اي پيدا کرد.
اما خاستگاه پرداخت به اين موضوع در حوزه مد و لباس آن جايي اهميت پيدا مي‌کند که مشاهده مي‌شود سبک و سياق فيلم‌هاي ضبط شده در بين نوجوانان و جوانان ايراني به شدت سوژه مدگرايي را محوريت قرار داده و با گسترش وسايل ارتباط جمعي و ورود چنين چالش‌هاي موضوع محور، اين طيف از جامعه به دنبال ايجاد ارتباطات گسترده با جوامع و فرهنگ‌هاي گوناگون هستند.
حال آنکه جوانان و نوجوانان ايراني تا چه‌اندازه در قالب چالش مانکن به رفتارها و هنجارهاي همسو با ارزش‌هاي جامعه‌ خود رو آورند و يا به عکس آن عمل کنند موضوعي است که ديگر بار به جايگاه مد در اشاعه الگوهاي فرهنگي دامن زده است. بد نيست با نگاهي نو و مثبت به اين پديده، فرصت را غنيمت شمرده و از دريچه اين چالش اقدام به معرفي هر چه بهتر منش و رفتار، پوشش، آرايش و محيط آرايي جامعه اصيل ايراني بپردازيم.

*سه انتقاد از سه بازيگر سينما و چالش مدلينگ
اکرم محمدي بازيگر سينما و تلويزيون که مدتي است از عرصه بازيگري دور است ،‌از وضعيت و پوشش لباس بازيگران و چالش مد انتقاد کرد. اوگفت: من مدتي استکه در هيچ کار سينمايي و تلويزيوني حضور ندارم البته اين بيکاري خودخواسته است و به دليل شرايط حاکم بر سازمان و فيلمنامه‌هاي ضعيف است.
وي افزود:عده اي کار بازيگري را با مدلينگ اشتباه گرفته‌اند و فکر مي‌کنند يک بازيگر همواره بايد روي سن رژه برود تا ديگران يادشان بيافتد که او هم وجود دارد که به نظر من اين روند درست نيست زيرا يک بازيگر بايد پرونده‌اي داشته باشد تا بر اساس آن در کارهاي مختلف حضور پيدا کند. من حاضر نيستم با بازي در فيلمنامه‌هاي ضعيف سابقه کاري خودم را خراب کنم البته اين موضوع باعث مي‌شود که همواره مخاطبان از ما بپرسند که چرا حضور نداريم که اين موضوع جاي تأسف والبته خوشحالي دارد.

*حديث تهراني: مدلينگ را تجربه کردم
حديثه تهراني بازيگر آثار تلويزيوني هم درباره حضور در يک مزون که کار تبليغاتي براي آن‌ها انجام داده به صحبت پرداخته است.بازيگر مجموعه «به کجا چنين شتابان» افزود: شرايطي پيش آمد که براي يکي از مزون‌ها عکس گرفتم اما اين فقط يک تجربه بود و به عنوان حرفه اصلي درباره اش فکر نمي‌کنم.

*ترانه عليدوستي:پيشنهاد مدلينگ را رد کردم
 ترانه علي دوستي بازيگر سينما و تلويزيون هم به بازيگري علاقه خاصي دارد و اين روزها به يکي از ستاره‌هاي سينما وتلويزيون تبديل شده است. او معتقد است که در حال حاضر تمام زندگي‌ام را پاي سينما گذاشتم. بازيگري دل‌مشغولي بزرگ زندگي من است.
 بازيگر «شهرزاد» تصريح کرد: به خاطر شرايط فيزيکي به من چند پيشنهاد مدلينگ شد. اما من نخواستم چون بازيگري را دوست دارم. در حال حاضر هم چند پيشنهاد بازيگري دارم که در حال بررسي آن‌ها هستم تا نقشي متفاوت ايفا کنم. چون بازيگر بايد بتواند هر نقشي را ايفا کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار