کد خبر: ۴۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
سفر دونالد ترامپ به اروپا بسيار ناشيانه و نتيجه آن مخرب بود.سخنراني آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مونيخ در سطحي بود که تقريبا مرکل نزديک به اعلام مرگ متحدين در غرب بود. مرکل هشدار داد :« در اين زمان ديگر اتکاي کامل به ديگر کشورها تمام شده است آنطور که در روزهاي گذشته تجربه کردم ما اروپايي‌ها بايد خود سرنوشتمان را دردست بگيريم»
سخنان مرکل به سرعت به تيتر اخبار تبديل شد.مقصر خواندن دونالد ترامپ براي رويکرد کشورش آسان است اما با وجود سخنان هشدار گونه مرکل وي رفتاري غيرمسئولانه داشته و بيانيه اي را اعلام کرد که تهديدي بر اتحاد آتلانتيک خواهد بود. بحث درباره ترامپ ساده است رويکرد او در اروپا فاجعه بود.وي در سخنراني خود در ناتو نتوانست تعهد خود درباره ماده 5 دفاع از متحدين را نشان دهد.اين امري اشتباه نبود بلکه پيامي‌از آمريکا بود که تعهد دفاع از اروپا ديگر جدي نخواهد بود. در اجلاس جي 7 ، ترامپ با عدم حمايت از توافق
آب و هوايي پاريس تنها ماند و آلمان را به دليل فروش خودروهايش به‌امريکا "بد ، بسيار بد" خواند. مرکل با همه اين موارد علاوه بر برگزيت روبروست اين امر باعث شد تا اعلام کند ديگر نبايد به‌امريکايي‌ها و انگليسي‌ها تکيه کرد. اما اين سخنراني اشتباه بود. دليل اول اين اشتباه است که با گذشت چهار ماه از رياست جمهور ترامپ اتحاد آتلانتيک را زيرترديد برد که صلح را در 70 سال اخير در اروپا حفظ کرده است.اين امر امکان دارد که آقاي ترامپ انحرافي است که به زودي از رياست خارج شود. دومين دليل اين است که رياست جمهوري آمريکا دليل موجهي براي سخنان خود درباره هزينه ناتو داشته باشد.بحث ترامپ درباره اينکه‌امريکا نبايد 75 درصد بودجه دفاعي ناتو را بپردازد نبايد مقصرشناخته شود. سوم اينکه مرکل با اعلام اينکه اتحاد غرب درحال فروپاشي است اشتباه ترامپ در عدم حمايت از ماده 5 را تکرار کرد که باعث اميدواري روسيه براي شکست اتحاد غرب است و جامعه اروپا درخطر بيشتر است. دليل چهارم اينکه خانم مرکل رفتار نامنصفانه وي با انگليس است که برخلاف آمريکا از توافق آب و هوايي پاريس حمايت کرده است و دولت ترزا مي‌نيز از تعهداتش به ناتو حمايت کرده است. سختگيري آلمان درباره برگزيت ميتواند بر تعهدات انگليس به ناتو تاثيرگذار باشد.در نتيجه برخي معتقدند مرکل اکنون رهبري واقعي براي غرب است اما در واقعيت به نظر مي‌رسد مرکل تمايل کمي‌به مبارزه براي اتحاد غرب داشته باشد.  
ترجمه : فاطمه مهتدي


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار