کد خبر: ۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر توان تولید حدود 100 هزار تن صنایع دریایی در کشور وجود دارد، گفت: تاکنون در بخش صنایع دریایی یک میلیارد یورو سرمایه گذاری در کشور انجام شده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، محمد سعیدنژاد در نشستی خبری با بیان اینکه سرمایه گذاری زیادی برای توسعه دریامحور در کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر توان تولید حدود 100 هزار تن صنایع دریایی در کشور وجود دارد که از این رقم تعداد 40 هزار تن در ارتباط با کشتی های متوسط و کوچک است که امکان خوبی را برای ما فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 4.1 درصد از تولیدناخالص داخلی به صنایع دریایی مربوط است، بیان کرد: هدفگذاری ما این است که این رقم را باید به 10 درصد در کل کشور برسانیم که در مجموع اشتغال 800 هزار نفری نیروی انسانی را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت صنایع دریایی در دنیا 1500 میلیارد یورو است که سهم ما از این رقم بسیار کمتر است، گفت: تاکنون در بخش صنایع دریایی یک میلیارد یورو سرمایه گذاری در کشور انجام شده است.

سعیدنژاد با بیان اینکه دولت در سال های گذشته برای حمایت از صنعت، تشکیل صندوق توسعه صنایع دریایی در تصویب و ابلاغ کرد، افزود: اما امکانات و مابع این صندوق به اندازه کافی نیست و در حال حاضر فقط 10 میلیارد تومان اعتبار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید قانون تشکیل صندوق بطور کامل اجرا شود، گفت: قرار بود منابع این  صندوق از محل حمل ونقل مواد نفتی تامین شود.

وی با بیان اینکه این صندوق باید به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل شود، بیان کرد: موضوع تعمیرات شناورها هم بازار خوبی دارد که نیاز به تسهیلات برای رشد این صنعت است.

سعیدنژادبا اشاره به اهمیت حمایت از تحقیقات و ضرورت مطالعات تطبیبقی در صنایع دریایی کشور، افزود: سازمان بنادر برای حمایت از صنایع دریایی ارایه تسهیلات به کسانی که قصد ساخت و خرید شناور داخل کشور داشته باشند را اولویت قرار داده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسهیلات برای 139 فروند شناور تجاری و خدماتی تاکنون داده شده است که ارزش این شناورها 438 میلیارد تومان بوده است همچنین در بخش توسعه و نوسازی ناوگان مسافری برای جابجایی 15 میلیون مسافر، 46 فروند شناور مسافری با استاندارد جدید به ارزش 135 میلیارد تومان قرارداده بسته شده است که تاکنون 17 فروند شناور تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: تعداد صندلی هایی که این 46 فروند به ناوگان اضافه می کنند 3 هزار و 683 صندلی است همچنین در توسعه ناوگان تجاری دریایی خزر هم قرارداد ساخت 6 فروند ناوگان تجاری به ارزش 38 میلیارد تومان بسته شده است که از این تعداد 4 فروند به بهره برداری رسیده است و همه اینها در صنایع داخلی ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اپراتوررهای بندرشهیدرجایی، گفت: در حال تهیه اسناد برای برگزاری مناقصه در بندرشهید رجایی هستیم تا یک فراخوانی را بصورت عمومی برگزار کنیم که امیدواریم تاپایان سال انجام شود.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه شرکت های خارجی هم در صورت تمایل می توانند شرکت کنند اما باید بایک شرکت ایرانی مشارکت داشته باشند، بیان کرد: بندر چابهار هم یک اسکله در حال فعالیت دارد که ظرفیت این بندر در حال حاضر 2 میلیون تن است و در سال گذشته این ظرفیت 1.5 میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه با اجرای فاز یک ظرفیت این بندر به 6 میلیون تن می رسد، گفت: تا امروز ساخت این بندر 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است  ضمن آنکه در بخش اسکله عمومی آمادگی را فراهم کردیم که با یک عملیات لایروبی کالاهای فله با کشتی هایی با آبخور 14 متر را پهلو بدهیم که این هم تاآخر سال انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بندر شهیدبهشتی چابهار دو سرمایه گذار هندی و چینی ابراز علاقه کرده اند، گفت: در بندر شهیدرجایی نیز فاز 3 تمایل به سرمایه گذاری وجود دارد که بصورت فاینانس از محل منابع خارجی تامین می شود.

سعیدنژاد در خصوص طرح توسعه ای بنادر، اظهار داشت: توسعه بنادر براساس طرح توسعه ای انجام می گیرد همچنین در صورتیکه بخش خصوصی تمایل داشته باشد می تواند در این بخش وارد شود.

وی در خصوص تکمیل فاز 3 بندر شهیدرجایی، گفت: تلاش ما این است که تاپایان سال مناقصه این فاز انجام شود و پیش بینی ما سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در این فاز است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار