کد خبر: ۴۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
عضو هیئت مدیره بانک صادرات: در بحث مطالبات غیرجاری ۲۷ متغیر به عنوان عوامل ایجاد کننده و عوامل ابقاکننده این مطالبات شناسایی شده است.
دکتر مجتبی لشکربلوکی، عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران و استاد دانشگاه، در میزگرد سیاستی «مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راه‌کارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها» گفت: از عوامل مهمی که کمتر در موضوع مطالبات غیرجاری مورد اشاره قرار گرفته بحث فرهنگی است. برخی از افراد لزومی به بازپرداخت دیون به بانک‌ها نمی‌بینند. عامل دیگر این است که بحث بانکداری جامع در موضوعات front office از جمله بانکداری اینترنتی، موبایل‌بانک و حتی شعب توسعه پیدا کرده است ولی موضوعات back office همچون ارزیابی اعتبار همچنان توسعه نیافته هستند. به بیان دیگر، بانکداری جامع در سمت راست ترازنامه ضعیف است.
عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران در ادامه افزود: عامل دیگر در بحث مطالبات غیرجاری تلاطمات سیاسی است که منجر به تغییر محاسبات اقتصادی می‌شود. موضوع دیگر آن است که بسیاری از صنعت‌گران ایران به نوعی از تورم سواری مجانی می‌گرفته‌اند. با کاهش نرخ تورم امکان استفاده از چنین امکانی وجود ندارد.
لشکربلوکی تاکید کرد: ایجاد مشکلات از طرف افراد ذی‌نفوذ در شبکه بانکی و دلال‌های اعتباری که با دریافت حق واسطه‌گری باعث ایجاد انحراف در تخصیص منابع می‌شوند از دیگر عوامل ابقای مطالبات غیرجاری هستند.
عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران در جمع‌بندی بیان کرد: از بین بردن عوامل ایجادکننده مطالبات غیرجاری کافی نیست. علی‌رغم آ‌نکه اعتبارسنجی صحیح مانع ایجاد مطالبات غیرجاری می‌شود ولی کمکی به حل مشکل مطالبات غیرجاری موجود نمی‌کند. لذا باید راه‌کارهای دوقلو برای رفع عوامل ایجادکننده و ابقاکننده مطالبات غیرجاری طراحی و اجرا شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: