کد خبر: ۴۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
خانم زهرا اربابی معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد:
خانم زهرا اربابی معاونت سازمان برنامه و بودجه و یکی از زنان موفق در دولت بیان کرد: برای نخستین بار با حمایت دانشگاه ها و وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی کشور، رویدادی باشکوه با حضور حقوقدانان برجسته کشور و مهمانان تراز اول از مراجع حقوقی بین المللی و با دعوت از وزرا و مقامات ملی از جمله ریاست محترم جمهور، در تهران برگزار می گردد.
خانم زهرا اربابی معاونت سازمان برنامه و بودجه و یکی از زنان موفق در دولت بیان کرد: برای نخستین بار با حمایت دانشگاه ها و وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی کشور، رویدادی باشکوه با حضور حقوقدانان برجسته کشور و مهمانان تراز اول از مراجع حقوقی بین المللی و با دعوت از وزرا و مقامات ملی از جمله ریاست محترم جمهور، در تهران برگزار می گردد. همچنین ابلاغ حقوق شهروندی توسط دولت محترم و بررسی آن و تاکید بر آن، ضرورت برگزاری این رویداد برای کشور را در سال جاری دوچندان نموده است. 
اربابی افزود : بنابر اصل بيستم قانون اساسی زن و مرد به‌طور يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از حقوق انسانی، سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعايت موازين اسلام برخوردارند. همچنین اصل بيست و يكم قانون اساسی معطوف به حقوق زن است. بر اساس این اصل برابری زن و مرد در قانون اساسی کشور به کرات مطرح شده است، طبیعتا بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در کشور باید این امر محقق شود و مطالبات زنان باعث احقاق بخشی از عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: "نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران " با هدف بررسی حقوق زنان در منشور حقوق شهروندی و همچنین آموزش و به روز رسانی کارشناسان حقوقی دستگاه های اجرایی در این حوزه، در شهریور ماه سال جاری برگزار می گردد.
اربابی افزود: این رویداد با نگاه کاملا تخصصی و کاربردی نسبت به معضلات حقوقی با برگزاری تعداد کثیری از پنل ها، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و ارائه مقالات توسط نخبگان این عرصه  با موضوعات مختلفی در حوزه حقوق زنان،  حقوق بین الملل، حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق جزاء و ...  در بخش های مختلف برنامه ریزی گردیده است. 
خانم اربابی تصریح کرد:  یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کنگره، انجام تحقیق و پژوهش در کلیه مراحل، تهیه بسته های سیاستی، ارائه  دستاوردها و خروجی های علمی آن به منظور بهره مندی مناسب  و کاربردی به مجلس و دولت و قوه قضائیه می باشد.
وی ضمن اشاره به جایگاه بانوان در منشور حقوق شهروندی گفت : از موضوعاتی که در کنگره حقوق ایران مورد بررسی قرار می گیرد، حقوق بانوان در قبال کار برابر با مردان است که این مهم صریحا در ماده 83 منشور حقوق شهروندی مشخص شده است.یکی دیگر از برنامه های این کنگره بررسی ماده 11 منشور حقوق شهروندی است که در آن اشاره میشود: زنان حق‌دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.همچنین در پنلهای دیگر این کنگره مواد 3 و 90 منشور حقوق شهروندی که در حوزه زنان می باشد،نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ایشان تصریح کرد : در صورتی که زنان به مسائل حقوقی واقف باشند میتوانند در زمان های مختلف و در عرصه های داخلی و بین المللی سربلند بیرون بیایند و در این صورت است که میتوانند سفیران حقوق ایرانی و اسلامی باشند.
اربابی با اشاره به منشور حقوق و تکالیف زنان و خانواده و با بیان اینکه این منشور از قوانین جامع و بی بدیل حوزه زنان است گفت، طرح حمایت حقوق و مسئولیت زنان در عرصه های داخلی و بین المللی خوشبختانه تبدیل به قانونی شد که بیشترین رای را در مجلس به خود اختصاص داد و این نشان میدهد که اگر مردان یک کشور در موضوع یک قانون توجیه شوند حتی اگر آن موضوع در خصوص زنان باشد ابایی ندارند که به آن رای دهند. ما به این قانون افتخار می کنیم و باید تلاش کنیم که هر کدام در مسئولیتی که داریم آن را اجرایی کنیم .
خانم اربابی در پایان ابراز امیدورای کرد در آینده نزدیک وعد‌ه‌های رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه افزایش حضور زنان در سمت‌های مدیریت کلان محقق شود. چندی پیش معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر اساس رایزنی‌های انجام شده از حضور سه وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم خبر داد. نمایندگان زن مجلس نیز درباره احقاق مطالبات زنان در کابینه دولت دوازدهم در تلاش هستند. 
امید است با برگزاری این کنگره، گام موثری بسوی قانونمداری برداشته شود تا در عرصه نهادینه کردن مباحث حقوقی کشور و تکریم حقوق انسانی و با ارائه راهکارهای تخصصی وکارآمد معضلات این حوزه برطرف گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر: