کد خبر: ۴۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران تا آخر تیرماه به تعویق افتاد
تجارت آنلاین: منتخبان شورای شهر پنجم تهران روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارند. هنوز نمايندگان دور آينده شوراي شهر پايتخت به ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت وارد نشده‌اند با چالش‌هاي زيادي مواجه هستند ...

تجارت آنلاین: منتخبان شورای شهر پنجم تهران روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارند. هنوز نمايندگان دور آينده شوراي شهر پايتخت به ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت وارد نشده‌اند با چالش‌هاي زيادي مواجه هستند. از يك سو پرونده‌ها و گزارش‌هاي مربوط به تخلفات صورت گرفته در شهرداري و دوره چهارم شوراي شهر به‌عنوان يكي از مهمترين مسئوليت‌هاي شوراي پنجم در ابتداي كار قرار دارد. از طرف ديگر همزمان با تشكيل كميسيون‌هاي موقت براي شوراي شهر پنجم رايزني‌ها آغاز شده و نمايندگان شوراي شهر پايتخت همچنان مشغول بررسی گزینه‌های شهرداری در تهران هستند.
نمايندگان شوراي شهر پنجم تهران در بررسی گزينه‌هاي مورد نظر خود براي شهرداري پايتخت طي هفته‌هاي گذشته تصميم گرفتند كه هيچ كدام از اعضا براي سمت شهرداري اين شورا را ترك نكنند. به اين ترتيب تصميم گرفتن براي منتفی شدن شهردار شدن محسن هاشمی، در واقع يكي از مهمترين و دشوارترين تصمیم‌هاي شورای پنجم پيش از آغاز رسمي فعاليت در ساختمان خيابان بهشت بود. هرچند اين تصميم منتخبان شوراي شهر دور پنجم هنوز هم منتقدان و مخالفان پرتعدادي دارد. منتقدان و مخالفان می‌گویند محسن هاشمی به واسطه تجربه کار در شهرداری تهران، رزومه نزدیک به مدیریت در شهرداری و دارا بودن بالاترین رای در تاریخ شورای شهر از شهروندان تهرانی هنوز گزینه مناسبی است.

*شانس گزينه‌هاي كارگزاران براي شهرداري تهران
در حال حاضر عمده لابی‌ها برای انتخاب شهردار تهران از سوي سه جریان مهم پیگیری می‌شود، حزب اتحاد ملت، حزب کارگزاران سازندگی و برخی چهره‌هاي نزديك به دولت. در این میان به نظر می‌رسد شانس گزینه‌های حزب کارگزاران بیش‌از سایرین باشد. چراکه این حزب سهم عمده‌ای در لیست انتخابات شورای شهر تهران داشته و به واسطه رزومه و سوابق نزدیک گزینه‌های خود به مدیریت شهری شانس بالاتری برای شهردار شدن گزینه‌های خود دارد. محمد‌علی نجفی و حسین مرعشی دو چهره اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری در تهران هستند. نجفی به واسطه تسلط بر مدیریت کلان و حضورش در شورای شهر و حسین مرعشی به پشتیوانه استانداری در کرمان و سوابق مدیریت کلانی که دارد در مواجه با دیگر گزینه‌ها شانس بالایی دارد. در ميان دو گزينه نزديك به كارگزاران براي شهرداري تهران اما به نظر مي‌رسد كه شانس حسين مرعشي بيشتر از نجفي خواهد بود، چراكه نجفي به واسطه سوابق خوب خود در حوزه برنامه‌ريزي و اقتصاد كلان يكي از افرادي خواهد بود كه به احتمال زياد در دولت دوازدهم نيز در كنار حسن روحاني، رئيس‌جمهوري به فعاليت خواهد پرداخت. در اين ميان یکی دیگر از گزینه‌هاي مطرح شده براي شهرداري تهران محمود حجتی است. وزیر کشاورزی در دولت یازدهم که البته سوابق غیر همسوی او با مدیریت شهری شانس‌ش را برای شهردار شدن در تهران کاهش می‌دهد.

*تغییر در فرایند انتخاب شهردار تهران
در همين حال روز گذشته يك عضو منتخب شورای پنجم از تغییر در فرایند انتخاب شهردار تهران خبر داد. افشین حبیب‌زاده، در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه تهیه لیست اولیه گزینه‌های شهرداری تهران دو هفته به تاخیر افتاده، گفت: در جلسه امروز اکثریت اعضای شورا تاکید داشتند که برای انتخاب نامزدها نیاز به فرصت بیشتری دارند و این از دلایل اصلی به تاخیر افتادن تهیه لیست نهایی بود. این عضو شورای شهر آینده با اشاره به اینکه جلسه مورد نظر در دفتر احمد مسجدجامعی در شورای شهر تهران و با حضور نزدیک به ۱۹ الی ۲۰ نفر از اعضای شورای پنجم تشکیل شد، ادامه داد: بخش قابل توجهی از زمان جلسه صرف بحث میان مخالفان و موافقان تاخیر در زمان اعلام گزینه‌ها شد و به این موضوع اختصاص یافت. از سوی دیگر در فرآیند به تصویب رسیده نیز تشکیک وجود داشت و برخی برداشت‌های متفاوتی از فرآیند داشتند.
حبیب‌زاده با اشاره به اینکه فرآیند انتخاب شهردار در جلسه امروز با تغییراتی همراه بود، ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد، هر نفر سه گزینه را پیشنهاد دهد، اما در هنگام رای دادن هر عضو شورا می‌تواند به هفت نفر رای دهد. در نهایت ۷ نفری که بیشترین آرای ماخوذه را دارند؛ وارد مرحله بعد فرآیند انتخاب شهردار خواهند شد. او ادامه داد: ۷ گزینه‌ای که بیشترین آرا را اخذ می‌کنند، در مرحله بعد، برنامه خود را در اختیار اعضای شورا قرار خواهند داد. در حال حاضر بقیه فرآیند انتخاب شهردار ثابت بوده و فقط این بخش تغییر کرده است. همچنین امروز هیچ فرد یا گزینه‌ای برای شهرداری تهران مطرح نشد. گفتنی است؛ در فرآیند قبلی انتخاب شهردار هر عضو شورا می‌توانست به ۳ گزینه رای دهد، و در نهایت ۵ کاندیدا وارد مرحله بعد می‌شدند که از قرار این تعداد به ۷ نفر افزایش یافته است.

*انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران تا آخر تیر
در همين حال يك عضو منتخب ديگر شورای شهر پنجم از به تاخیر افتادن دو هفته‌ای انتخاب و اعلام گزینه‌های شهرداری تهران خبر داده است. محمد سالاری در گفتگو با ایسنا، در تشریح آخرین جزئیات انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران که قرار بود در جلسه صبح روز گذشته اعضای منتخب برگزار شود، گفت: انتخاب گزینه‌های نهایی به تعویق افتاد. وی با بیان اینکه اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران دو هفته به تاخیر افتاد، گفت: جلسه امروز منتخبان شورای پنجم قرار بود در مورد گزینه‌های نهایی شهردار تهران تصمیم گیری شود اما با توجه به قوت گرفتن آغاز به کار رسمی شورای پنجم در نیمه شهریور ماه اعلام گزینه‌های نهایی دو هفته به تاخیر افتاد.

*توصيه علي مطهري به شهردار آينده تهران
اعضای منتخب شهر تهران تا دو هفته آینده سه کاندیدای مورد نظر خود برای شهرداری تهران را اعلام خواهند کرد. در میان گمانه‌زنی‌ها و شاخص‌های متعددی که برای شهردار آینده پایتخت مطرح شده، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ شهرار آینده تهران باید فارغ از هرگونه رویکرد سیاسی باشد. علی مطهری در گفتگو با ایلنا، در مورد ویژگی‌های شهردار آینده تهران تصریح کرد:‌ از نظر من شهرداران نباید سیاسی باشند، بلکه باید دارای رویکردی تخصصی و شهرسازی بوده و در آبادانی شهر تهران بکوشد. او با تاکید بر اینکه شهردار آینده نباید به دنبال هدف‌های سیاسی خود باشد، ادامه داد: سال‌های اخیر از رویکرد سیاسی شهردار ضربه‌های بسیار خوردیم. افرادی که شهردار می‌شوند، نباید در آینده هوس ریاست‌جمهوری به سرشان بزند، چرا که ضررش را تهران متحمل می‌شود، لذا باید به مسئله شهردار تهران کاملاً تخصصی نگاه شود و به دنبال فردی باشیم که تهران را دوباره قابل زندگی کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در انتها به این نکته اشاره کرد که بلندمرتبه‌سازی‌ها زندگی در تهران را سخت کرده و با توجه به شرایط دشوار زندگی شهروندان این شهر، شهردار آینده باید فقط به فکر آبادانی تهران باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار