کد خبر: ۴۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تعیین تکلیف مگاپروژه پل خلیج فارس تا هفته آینده خبر داد و اعلام کرد که در صورت تایید نهایی این پل تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا مومنی، با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های منطقه آزاد قشم، اظهار کرد: در حال حاضر منطقه آزاد قشم دو پروژه ۵۰۰ مگاواتی برق را مدنظر قرار داده که هر کدام از آنها ۱۰۰ مترمکعب آب تولید می‌کنند و از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار هستند. چرا که باید بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیاز منطقه را در حوزه برق حل کند.
وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه آب وجود دارد هر چند که در ارتباط با آب آشامیدنی مشکلات تا حد بسیاری برطرف شده است، خاطرنشان کرد: تصور بر این است که با توجه به اینکه تعدادی از روستاهای منطقه با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند، مصرف منطقه بالا برود که به همین منظور در بخش مصارف خانگی برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و در جهت مصارف بخش صنعت و خدمات نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با توجه به نیازهای اعلامی در طول برنامه ششم توسعه نیاز واحدهای متقاضی را برطرف کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حوزه بنادر، بندر بهمن با دو طرح توسعه‌ای همراه شده است، گفت: یک طرح 5000 متر و طرح دیگر ۱۰ هزار متری است که طرح اول تا یک ماه و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بلافاصله طرح ۱۰ هزار متری مدنظر قرار می‌گیرد که پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا ۲۲ بهمن سال جاری بهره‌برداری از این دو طرح صورت بگیرد تا در حوزه بنادر تجاری مشکلی نداشته باشیم.
مومنی با اشاره به اینکه بندر مسافری منطقه نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: به جهت فضا این بندر با مشکلاتی مواجه است اما طرح توسعه آن در دستور کار قرار گرفته که توسط بخش خصوصی در مورد آن برنامه‌ریزی خواهد شد.
وی همچنین به آخرین وضعیت فرودگاه و ترمینال آن اشاره کرد و گفت: اخیرا مذاکراتی با چینی‌ها انجام شده تا شهر فرودگاهی با ظرفیت دو میلیون نفری مدنظر قرار گیرد که طرف مقابل جهت همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پل خلیج فارس بیان کرد: طرح جامع حمل و نقل خلیج فارس مشمول چهار پروژه است که شامل راه‌آهن، راه، بندر کاوه و پل خلیج فارس می‌شود. حدود یک ماه قبل جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و مصوب شد که سازمان برنامه‌ و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، منطقه آزاد قشم و وزارت اقتصاد و دارایی جلسه‌ای را در سازمان برنامه و بودجه تشکیل دهند و در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.
مومنی ادامه داد: مصوبه این کمیته لازم‌الاجرا خواهد و به عنوان مصوبه دولت تلقی می‌شود که تکلیف طرح حمل و نقل خلیج فارس را مشخص می‌کند. باید بدانیم که در این رابطه اراده جدی وجود دارد و با توجه به اینکه منطقه آزاد قشم مسئولیت را قبلو کرده است فکر نمی‌کنیم مانعی توسط دولت ایجاد شود و حداکثر ظرف سه سال پس از تصویب و فراهم شدن شرایط پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان ساخت پل خلیج فارس را نیمه‌کاره رها کرد گفت: در این پروژه ۱۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است. پروژه‌ای که رقم سرمایه‌گذاری آن یک میلیارد دلار تعیین شده که در جلسه هفته آتی در ارتباط با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: