به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از « پایگاه خبری بورس کالای ایران» سعید اصغری فرد افزود: عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران دارای مراحلی همچون اخذ کد معاملاتی، ارائه مدارک، پذیرش امیدنامه وعرضه است که در حال حاضر۱۱ شرکت در بورس کالا حضور دارند و ۸۰ شرکت در صف ورود به بورس کالا و ارائه مدارک هستند.
وی با اشاره به اینکه درسال گذشته ۷۹۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در تالار فرعی بورس کالا عرضه شد، گفت: با ورود این محصول به تالار اصلی بورس کالای ایران باید مدارک و مستندات بیشتری ارائه شود این در حالی است که از سمت مزارع مرغداران گوشتی هم اقدامات خوبی برای گرفتن کد بورسی در حال انجام است که این تولیدکنندگان نیز باید مراحل عرضه در بورس را طی کنند.
اصغری فرد عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت جوجه گوشتی با صادرات جزئی که صورت می گیرد ۲۵۰ میلیون قطعه است که نیاز کشور را برآورده می کند اما در حال حاضر ۴۲۰ میلیون قطعه ظرفیت برای مرغداران گوشتی ثبت شده است که از این میزان ۲۰ میلیون مرغداری های گوشتی بدون مجوز هستند و مابقی دارای پروانه هستند.
به گفته قائم مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش جوجه در کشور فعال است که توسط ۳۰۰ شرکت مدیریت میشوند؛ به بیان سادهتر ۳۰۰ شرکت پرورش جوجه یکروزه در کشور ثبت شده است که هر کدام تعدادی مزرعه دارند. همچنین از این ۳۰۰ شرکت تاکنون بیش از ٨٠ پرورش دهنده جوجه یکروزه برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا کد بورسی دریافت کردهاند که تعدادی از آنها در مرحله پذیرش و تعدادی در مرحله ارائه امیدنامه خود به بورس هستند.
وی تصریح کرد: زمانیکه قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا می کند، مرغدار احساس می کند که با جوجه ریزی با افزایش سود مواجه می شود لذا طبیعی است که تقاضا برای جوجه ریزی افزایش یابد که تقاضای زیاد برای خرید جوجه یک روزه از ابتدای بهمن سال گذشته سایه خود را روی صنعت انداخته و موجب رشد قیمت شده است.
اصغری فرد تصریح کرد: با افزایش قیمت مرغ در ماه های اخیر تمهیداتی اندیشیده شد تا با عرضه این محصول در بورس کالا، مکانیزم کشف قیمت روشن و شفاف شده و قیمت عادلانه ای برای این محصول کشف شود.
وی با بیان اینکه با ورود این محصول به بورس کالای ایران مکانیزم کشف قیمت شفاف شده است، تصریح کرد: با خارج شدن از بازار سنتی و نیز افزایش عرضه و رقابت برای این محصول در تابلوی بورس کالا، قیمت مرغ و جوجه یک روزه به تعادل می رسد زیرا هیچ کدام از مزارع مرغ مادر راضی نیستند که قیمت این محصول در این وضعیت بماند.
قائم مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه تصریح کرد: با گذشت یکماه از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا پیش بینی می شود که با توجه به کشف قیمت عادلانه و شفاف در بورس کالای ایران، مزارع مرغ مادر برای ورود به این بورس تشویق شوند و رفته رفته بر حجم عرضه و معامله این محصول افزوده شود.
وی تاکید کرد: با توجه به مزیت های متعدد بورس کالا باید تقاضا به سمت بورس راهنمایی شود تا خریدار بداند که از کجا با قیمت مناسب می توانند جوجه را خریداری کند.